Na nadchodzące osiem rund zgromadzono niezwykle mocną stawkę, z osiemnastoma samochodami w każdej kategorii – Hypercar i LMGT3 – oraz imponującą reprezentacją trzynastu czołowych światowych marek motoryzacyjnych na starcie. Najważniejsza seria wyścigów długodystansowych na świecie kontynuuje tym samym swój dynamiczny rozwój.

Potwierdzeniem tego jest powrót producentów Hypercarów, takich jak Alpine, BMW, Cadillac, Ferrari, Peugeot, Porsche i Toyota. Dodatkowo, w 2025 roku, do tej elitarnej grupy dołącza również Aston Martin, który zaprezentuje dwa długo wyczekiwane modele Valkyrie.

W stawce LMGT3, obok Aston Martina, BMW, Corvette, Ferrari, Forda, Lexusa, McLarena i Porsche, pojawi się także Mercedes-AMG. Renomowana niemiecka marka zadebiutuje w FIA WEC, przygotowując się do startu – po raz pierwszy od ponad dwóch i pół dekady – w legendarnym 24-godzinnym wyścigu Le Mans, który wygrywała w latach 1952 i 1989.

Lista zgłoszeń na inauguracyjną rundę sezonu FIA WEC 2025 w Katarze, która odbędzie się jeszcze w tym miesiącu, jest już kompletna – a wśród stu ośmiu kierowców gotowych do walki znajduje się wielu utytułowanych zawodników.

Były mistrz świata Formuły 1, Jenson Button, połączy siły z czterokrotnym mistrzem serii Champ Car World Series, Sébastienem Bourdaisem, w zespole Cadillac Hertz Team JOTA. Na tor powróci również Robert Kubica, który wystartuje w Ferrari 499P ekipy AF Corse. Kevin Magnussen dołączy do zespołu BMW M Team WRT.

Na torze zobaczymy także dwóch synów byłych gwiazd Formuły 1 – Micka Schumachera oraz Eduardo Barrichello. Swoją przygodę z wyścigami długodystansowymi kontynuuje również siedmiokrotny mistrz świata MotoGP, Valentino Rossi, który ponownie wystartuje w klasie LMGT3 z zespołem Team WRT.

Sezon rozpocznie się od wyścigu w Katarze w dniach 26-28 lutego, poprzedzonego tradycyjnym Prologiem na tym samym torze w dniach 21-22 lutego. Bliskowschodnia runda będzie pierwszą z ośmiu zaplanowanych wyścigów – o różnej długości, od sześciu do 24 godzin – przy zachowaniu sprawdzonego formatu z sezonu 2024.

Podobnie jak zmagania w Katarze, druga runda – 6-godzinny wyścig na legendarnym włoskim torze Imola – zadebiutowała w kalendarzu mistrzostw świata w zeszłym roku. Kolejne obiekty z kalendarza – Spa-Francorchamps oraz Le Mans – to pozycje goszczące najlepszych kierowców niezmiennie od wielu lat.

Interlagos w Brazylii oraz Circuit of The Americas (COTA) w Austin w Teksasie wprowadzą amerykański akcent do rywalizacji w środku sezonu, zanim kampania zakończy się wyścigami na torze Fuji w Japonii oraz tradycyjnym finałem w Bahrajnie, co ponownie zabierze uczestników do pięciu różnych regionów świata.

„Wszystko jest gotowe na kolejny wyjątkowy sezon wyścigów długodystansowych na najwyższym poziomie. Zimowa przerwa, jak zawsze, była bardzo intensywna, a każdy element układanki został precyzyjnie dopracowany, aby zapewnić dalszy rozwój i sukces serii. Lista zgłoszeń na sezon 2025 jest najlepszym dowodem tych wysiłków – pełna gwiazdorskich składów w obu kategoriach” – powiedział Frédéric Lequien, dyrektor Długodystansowych Mistrzostw Świata.

„Z radością witamy Aston Martina, który po raz pierwszy dołącza do kategorii Hypercar, oraz Mercedes-AMG w klasie LMGT3. Nie mam wątpliwości, że obie marki wniosą wiele do wysokiej jakości rywalizacji, która stała się znakiem rozpoznawczym FIA WEC na przestrzeni lat. Jestem pewien, że nadchodząca kampania dostarczy niezapomnianych emocji kibicom na całym świecie” – dodał.

AF Corse / © DPPI
AF Corse / © DPPI

Kalendarz FIA WEC 2025:

  • 21-22 lutego: Oficjalne testy Prologue (Katar)
  • 26-28 lutego: Qatar 1812 km (Katar)
  • 18-20 kwietnia: 6 godzin Imoli (Włochy)
  • 08-10 maja: TotalEnergies 6 godzin Spa-Francorchamps (Belgia)
  • 11-15 czerwca: 24 godziny Le Mans (Francja)
  • 11-13 lipca: Rolex 6 godzin São Paulo (Brazylia)
  • 05-07 września: Lone Star Le Mans (USA)
  • 26-28 września: 6 godzin Fuji (Japonia)
  • 06-08 listopada: Bapco Energies 8 godzin Bahrajnu (Bahrajn)

Najważniejsze fakty i liczby:

  • 36 zgłoszeń w obu klasach (18 w Hypercar; 18 w LMGT3)

  • 108 kierowców reprezentujących 28 różnych narodowości: Angola, Argentyna, Australia, Austria, Belgia, Brazylia, Kanada, Chile, Chiny, Dania, Francja, Niemcy, Indonezja, Irlandia, Włochy, Japonia, Niderlandy, Nowa Zelandia, Norwegia, Oman, Polska, Portugalia, Rumunia, RPA, Hiszpania, Szwajcaria, Wielka Brytania i USA. Francja i Wielka Brytania prowadzą z 16 kierowcami każda, a tuż za nimi plasują się Włochy z 14 zawodnikami.

  • Aston Martin dołącza do kategorii Hypercar po raz pierwszy, wystawiając dwa prototypy Valkyrie pod szyldem zespołu Aston Martin THOR Team.

  • Mercedes-AMG debiutuje w FIA WEC we współpracy z Iron Lynx w klasie LMGT3. Niemiecka marka z charakterystyczną gwiazdą powróci również na tor Le Mans po raz pierwszy od 26 lat.

  • Na starcie pojawi się aż 13 czołowych marek motoryzacyjnych: Alpine, Aston Martin, BMW, Cadillac, Corvette, Ferrari, Ford, Lexus, McLaren, Mercedes-AMG, Peugeot, Porsche i Toyota.

Aston Martin THOR Team / © DPPI
Aston Martin THOR Team / © DPPI

Klasa Hypercar:

  • Obrońca tytułu mistrzowskiego wśród producentów, Toyota, celuje w dalsze sukcesy w mistrzostwach świata, wystawiając swoje dwa GR010 Hybrid. Za kierownicą samochodu #7 zasiądą Mike Conway, Kamui Kobayashi i Nyck de Vries, natomiast załogę #8 tworzyć będą Sébastien Buemi, Brendon Hartley i Ryō Hirakawa.

  • Broniący tytułu mistrzów świata kierowców, Kévin Estre i Laurens Vanthoor, pozostają w załodze #6 Porsche Penske Motorsport 963, gdzie do nich Matt Campbell. W bliźniaczym aucie #5, Michael Christensen połączy siły z Francuzami: Julienem Andlauerem – odkryciem sezonu 2024 FIA WEC – oraz Mathieu Jaminetem, który podobnie jak Campbell weźmie udział w wybranych rundach.

  • Ferrari walczy o hat-trick zwycięstw w 24-godzinnym wyścigu Le Mans, zachowując niezmieniony skład kierowców w swoich dwóch 499P: Antonio Fuoco, Miguel Molina i Nicklas Nielsen w samochodzie #50 oraz Alessandro Pier Guidi, James Calado i Antonio Giovinazzi w #51.

  • Frédéric Makowiecki przenosi się z Porsche do Alpine, gdzie w aucie #36 A424 dołącza do Julesa Gounona i Micka Schumachera, którzy w ubiegłym sezonie stawali na podium. Załogę samochodu #35 tworzyć będą Paul-Loup Chatin, Ferdinand Habsburg i Charles Milesi.

  • Zespół BMW M Team WRT pozyskał byłego kierowcę Formuły 1, Kevina Magnussena, który wraz z Driesem Vanthoorem i Raffaele Marciello zasili skład #15 BMW M Hybrid V8. W samochodzie #20 pozostają René Rast, Robin Frijns i Sheldon van der Linde.

  • Znani z poprzednich sezonów Paul di Resta, Mikkel Jensen, Jean-Éric Vergne, Loïc Duval i Stoffel Vandoorne powrócą do zespołu Team Peugeot TotalEnergies, a dołączy do nich debiutujący w FIA WEC Malthe Jakobsen.

  • Amerykański producent Cadillac rozszerza swoją obecność do dwóch samochodów dzięki współpracy z brytyjskim zespołem prywatnym JOTA Sport. Załogi kierowców tworzą Alex Lynn, Norman Nato, Will Stevens, Earl Bamber, Sébastien Bourdais i Jenson Button.

  • Długo wyczekiwane Valkyrie od Aston Martina zadebiutują w międzynarodowej rywalizacji w Katarze. Skład załogi samochodu #007 będzie w pełni brytyjski – Harry Tincknell, Tom Gamble i Ross Gunn – podczas gdy Alex Riberas, Marco Sørenson i Roman De Angelis podzielą się prowadzeniem siostrzanego auta #009.

  • Niezależnie zgłoszone #83 AF Corse Ferrari (Robert Kubica, Yifei Ye oraz były kierowca JOTA Philip Hanson) zmierzy się z #99 Proton Competition Porsche (Neel Jani, Nicolas Pino i Nicolas Varrone) w walce o Puchar Świata FIA dla Zespołów Hypercar, a także o zwycięstwa w wyścigach i miejsca na podium.

Iron Lynx, Mercedes-AMG GT3 Evo / © DPPI
Iron Lynx, Mercedes-AMG GT3 Evo / © DPPI

Klasa LMGT3:

  • Obrońca tytułu, zespół Manthey Racing, celuje w kolejne mistrzostwo z rzędu, po zimowej współpracy z pionierskim projektem Iron Dames. Całkowicie kobieca załoga powraca do Porsche po raz pierwszy od 2023 roku.

  • Vista AF Corse zamierza utrzymać impet z końcówki ubiegłego sezonu, w którym każde z dwóch Ferrari 296 GT3 zespołu odniosło zwycięstwo w dwóch ostatnich wyścigach.

  • Heart of Racing Team zyskał nowego partnera w postaci debiutującego w FIA WEC zespołu Racing Spirit of Léman, który również reprezentuje markę Aston Martin. W składzie nowicjuszy znalazł się Eduardo Barrichello, syn dwukrotnego wicemistrza świata Formuły 1, Rubensa Barrichello.

  • Specjalizujący się w wyścigach długodystansowych United Autosports wystawi dwie konstrukcje McLaren 720S GT3 Evo z odświeżonym składem kierowców.

  • Proton Competition wzmacnia amerykańską obecność w klasie, wystawiając dwa Fordy Mustangi.

  • Akkodis ASP Team powraca na swój drugi sezon z Lexusem RC F, a na liście kierowców znajduje się dwukrotny mistrz świata oraz były zwycięzca Le Mans, José María López.

  • Wielokrotny zdobywca podium, zespół Iron Lynx, nawiązał współpracę z Mercedes-AMG, co oznacza powrót legendarnej niemieckiej marki do rywalizacji oraz jej pierwszy start w Le Mans od ponad 25 lat.

Porsche Penske Motorsport / © DPPI
Porsche Penske Motorsport / © DPPI