W obecnym systemie punktacji w F1 dziesięciu najlepszych zawodników otrzymuje punkty do klasyfikacji generalnej, dwadzieścia pięć oczek zwycięzca danego wyścigu, a jeden punkt ostatni kierowca w Top 10.

Wyżej wymieniona punktacja obowiązuje od 2010 roku i od tego czasu wprowadzono jedynie jedną drobną modyfikację, czyli dodanie jednego punktu za najszybsze okrążenie w wyścigu – kierowca, który wyznaczył najszybsze okrążenie, aby zdobyć jeden punkt, musi uplasować się w pierwszej dziesiątce rywalizacji.

Kierowcy mogą także zdobywać dodatkowe punkty podczas weekendów sprinterskich, w których tylko ośmiu najlepszych zawodników jest nagradzanych – w tym przypadku zwycięzca otrzymuje zaledwie osiem oczek.

Na początku tego roku rozpoczęto dyskusje nad zmianami w punktacji oraz jej rozszerzeniu do dwunastu najlepszych kierowców, jednak na spotkaniu Komisji F1 odrzucono ten pomysł i w sezonie 2025 system punktacji pozostanie niezmieniony.

Komentarz

Ciekawym pomysłem na punktacje jest ta z serii IndyCar, gdzie w obecnym sezonie aż trzydziestu trzech kierowców może otrzymać punkty za ukończenie rywalizacji, w tym dodatkowy punkt za prowadzenie w wyścigu przynajmniej przez jedno okrążenie oraz dwa oczka za prowadzenie przez większość starcia na danym torze. Co więcej, jeden punkt otrzymuje kierowca za wywalczenie pole position.

Zwycięzca wyścigu w IndyCar zdobywa aż pięćdziesiąt punktów, natomiast ostatni w zestawieniu zawodnik jedynie pięć.

Taka punktacja zachęca kierowców do walki o każdą pozycję i pozostania na torze do końca starcia, ponieważ każdy punkt się liczy i może decydować o mistrzostwie w amerykańskiej serii.

Wzrost masy samochodów w 2025 roku

Na spotkaniu Komisji F1 zgodzono się natomiast na zwiększenie masy samochodów Formuły 1 na sezon 2025.

Pierwotnie regulamin przewidywał, że minimalna masa samochodów pozostanie na tym samym poziomie, co w 2024 roku, czyli 798 kilogramów, jednak FIA wprowadzi zmiany w minimalnej wadze kierowcy, która wzrośnie do 82 kilogramów, co ma na celu poprawienie „dobrego samopoczucia kierowcy”.

Zmiana ta spowoduje podniesienie minimalnej masy samochodów z 798 do 800 kilogramów.

Rozszerzone testy w sezonie 2026

FIA potwierdziła także, że przedsezonowe testy w sezonie 2026 zostaną rozszerzone aż do dziewięciu dni, które zostaną rozdzielone na trzy odrębne sesje.

Powodem takiej decyzji jest debiut nowych przepisów technicznych z poważnymi zmianami po stronie aerodynamicznej oraz jednostki napędowej.

Poszerzenie przedsezonowych testów w sezonie 2026 ma pozwolić zespołom lepiej przygotować się do kampanii i dobrze zrozumieć nowe regulacje.

W tym roku odbędzie się jeszcze jedno spotkanie, podczas którego zostaną omówione wątpliwości dotyczące przepisów na 2026 rok.

„Potwierdzono ogólne cele strategiczne Regulaminu na rok 2026, stwierdzając, że nadrzędnym celem jest osiągnięcie szybkich i zaciętych wyścigów, które będą nadal angażować oraz ekscytować fanów” – tłumaczy Międzynarodowa Federacja Samochodowa.

„Przekazano aktualizację Regulaminu 2026 obejmującego kwestie techniczne, sportowe, finansowe i środowiskowe oraz że bieżąca współpraca prowadzona przez FIA ze wszystkimi zespołami jest na dobrej drodze do osiągnięcia celów, oraz zmierza we właściwym kierunku, jeśli chodzi o finalizację przepisów”.

„Po dalszych dyskusjach prowadzonych w trakcie nadchodzących komitetów doradczych ds. technicznych i sportowych, 17 października Światowej Radzie Sportów Motorowych zostanie zaprezentowana aktualizacja Regulaminu 2026 dotycząca przepisów sportowych i technicznych”.

„2 października odbędzie się natomiast nadzwyczajne spotkanie Komisji F1 w celu omówienia spraw dotyczących 2026 roku”.