Nowe regulacje techniczne zostały opracowane w porozumieniu z Technicznymi Grupami Roboczymi FIA Formuły 1 i sformułowane we współpracy z F1, wszystkimi zespołami, producentami jednostek napędowych, a cały regulamin 2026 ma zostać oficjalnie ratyfikowany przez Światową Radę Sportów Motorowych 28 czerwca.
Jednostka napędowa
- Opublikowane po raz pierwszy w sierpniu 2022 roku przepisy dotyczące jednostek napędowych stanowią ogromny krok naprzód. Opierając się na najbardziej wydajnym na świecie silniku hybrydowym stosowanym obecnie w Formule 1, jednostka napędowa na 2026 rok ma zapewnić jeszcze większą moc niż obecne silniki. Podczas gdy moc uzyskiwana z silnika spalinowego spadnie z 550-560 kW do 400 kW, moc z baterii znacznie wzrośnie, ze 120 kW do 350 kW – co oznacza prawie 300% wzrost mocy elektrycznej. Dzięki temu posunięciu wydajność zostanie utrzymana, a zrównoważony rozwój jeszcze bardziej się zwiększy.
- Dzięki uproszczeniu jednostki napędowej poprzez usunięcie MGU-H i zwiększenie mocy elektrycznej, moc na rok 2026 będzie jeszcze bardziej istotna, a w połączeniu ze 100% zrównoważonym paliwem stanowi stanowi przyszłościową platformę dla nowych innowacji.
- Dodatkowo podwojono ilość energii, którą będzie można odzyskać podczas hamowania, co da łączną energię do odzyskania na poziomie 8,5 MJ na okrążeniu.
- Dodano również tryb ręcznego sterowania, aby zapewnić lepsze możliwości wyprzedzania. Wprowadzono manualny tryb override, aby stworzyć lepsze możliwości wyprzedzania. Podczas gdy moc jadącego z przodu samochodu zacznie spadać po przekroczeniu 290 km/h i zmaleje do zera przy 355 km/h, samochód jadący za nim skorzysta z MGUK Override, zapewniając mu moc 350 kW do osiągnięcia 337 km/h i dodatkowe 0,5 MJ energii.
- Zaprojektowane, aby przyciągnąć nowych producentów do sportu, przepisy doprowadziły do zobowiązań ze strony istniejących dostawców, taki jak Ferrari, Mercedes i Alpine, powrotu Hondy jako producenta oraz pojawienia się nowych dostawców – Audi oraz Red Bull Ford.
Podwozie
- Zaprojektowane tak, aby było mniejsze i lżejsze niż samochody obecnej generacji – wymiary auta zostały zmienione, aby zachować zgodność z koncepcją „zwinnego samochodu”, stanowiącą podstawę nowy przepisów. Rozstaw osi spadnie z maksymalnych 3600 milimetrów do 3400, a szerokość samochodu zmniejszono z 2000 milimetrów do 1900. Maksymalna szerokość podłogi zostanie zmniejszona o 150 milimetrów.
- Głównym celem było zmniejszenie masy pojazdu, a minimalna masa samochodów w 2026 roku będzie wynosiła 768 kilogramów, czyli o 30 kilogramów mniej w porównaniu z ich odpowiednikami od 2022 roku. Na tę sumę składa się 722 kilogramów samochodu i kierowcy plus 46 kilogramów szacunkowej masy ogumienia.
- Siła docisku została zmniejszona o 30%, a opór powietrza o 55%.
- Utrzymano 18-calowy rozmiar kół wprowadzony w 2022 roku, chociaż szerokość przednich opon została zmniejszona o 25 milimetrów, a tylnych o 30 mm, jednak przy minimalnej utracie przyczepności.
Aerodynamika
- Samochody od sezonu 2026 będą również korzystać z całkowicie nowych systemów aktywnej aerodynamiki. System obejmujący ruchome przednie i tylne skrzydło zapewni większe prędkości w zakrętach przy włączonym standardowym trybie. Na prostych kierowca będzie mógł przełączyć się w Tryb X, czyli konfigurację o niskim oporze powietrza, zaprojektowaną z myślą o maksymalizacji prędkości na prostych.
- Zastosowano trzyelementowe aktywne tylne skrzydło, usunięto dolny element (beam wing) i uproszczono elementy boczne tylnego skrzydła.
- Przednie skrzydło będzie o 100 milimetrów węższe niż obecnie i będzie wyposażone w dwuelementową aktywną klapę.
- W przeciwieństwie do obecnych samochodów przednie osłony zostaną usunięte, a część zabudowy koła będzie obowiązkowa, aby pomóc w osiągnięciu optymalnych osiągów.
- W przedniej części bocznych sidepode'ów znajdą się tablice kontrolne, które pomogą kontrolować opony.
- Bolidy będą wyposażone w częściowo płaską podłogę oraz dyfuzor o mniejszej mocy, co zmniejszy efekt przyziemienia.
Bezpieczeństwo
- Zmienione przepisy dotyczące zderzenia czołowego wprowadzają dwustopniową konstrukcję, aby uniknąć incydentów z ostatnich lat, w których konstrukcja zderzenia czołowego odłamała się w pobliżu komórki ratunkowej po pierwszym uderzeniu, pozostawiając samochód bez ochrony przed kolejnym uderzeniem.
- Zwiększono ochronę przed bocznym uszkodzeniem. Nowa specyfikacja zapewnia lepszą ochronę przed naruszeniem wokół kokpitu. Dodatkowo, ulepszona ochrona przed naruszeniem zostanie osiągnięta bez zwiększania masy.
- Zwiększono także obciążenie górnej struktury zderzeniowej z 16 G do 20 G zgodnie z bolidami innych serii wyścigowych, a obciążenie testowe zwiększono ze 141 kN do 167 kN.
- Światła na sekcjach bocznych tylnego skrzydła będą homologowane i znacznie bardziej widoczne/jaśniejsze niż obecne. Wprowadzone zostaną boczne światła bezpieczeństwa umożliwiające identyfikację statusu ERS samochodu zatrzymanego na torze.
- Położenie anteny GPS również zostanie zmienione, co ma na celu poprawę czułości i umożliwienia przyszłego rozwoju od strony bezpieczeństwa.
Zrównoważony rozwój
- Od 2026 roku jednostki napędowe Formuły 1 będą zasilanie w pełni zrównoważonym paliwem, co podkreśli zaangażowanie w wyścigi odpowiedzialne za środowisko oraz ustanowi nowy standard w sportach motorowych.
- Paliwo to będzie typu „drop-in”, co oznacza, że będzie można je stosować w niemal każdym pojeździe napędzanym silnikiem spalinowym, co stanowi potencjalnie rewolucyjne rozwiązanie w zakresie gazów cieplarnianych w sektorze transportu. Do 2030 roku po drogach całego świata będzie jeździło 1,2 miliarda samochodów spalinowych, a paliwo opracowane na potrzeby Formuły 1 będzie można wykorzystać do ograniczenia emisji na skalę przemysłową.
- Zrównoważony rozwój zostanie wzmocniony poprzez większe wykorzystanie energii elektrycznej w jednostkach napędowych od 2026 roku oraz przejście na dystrybucję energii elektrycznej 50 na 50.
- Przepisy na rok 2026 są zgodne z celem FIA, jakim jest osiągnięcie zerowej emisji dwutlenku węgla do 2030 roku.
„Dzisiaj FIA definiuje niezwykle ekscytującą przyszłość dla szczytu sportów motorowych, wprowadzając nowy, kompleksowy zestaw przepisów dotyczących Mistrzostw Świata Formuły 1 od 2026 roku” – powiedział Mohammed Ben Sulayem, Prezydent FIA.
„Po opublikowaniu dwa lata temu regulacji technicznych od strony jednostek napędowych na rok 2026, skorzystaliśmy z okazji, aby na nowo zdefiniować przepisy dotyczące podwozia, aby dopasować je do zapotrzebowania energetycznego nowych jednostek napędowych. Współpraca z naszymi partnerami w Formule 1 oraz przy wsparciu dziesięciu zespołów i wszystkich naszych interesariuszy stanowi wyjątkową zmianę, która zapewni, że nasze najważniejsze mistrzostwa będą jeszcze bardziej powiązane z tym, co dzieje się na świecie”.
„Przepisy dotyczące jednostek napędowych już spowodowały, że rekordowa liczba producentów silników zaangażowała się w ten sport. A teraz, w połączeniu z przepisami dotyczącymi podwozia, które przewidują lżejsze, bardziej zwinne samochody wyposażone w innowacyjne rozwiązania aerodynamiczne, stworzyliśmy zestaw przepisów mających na celu nie tylko poprawę wyścigów, ale także uczynienie mistrzostw jeszcze bardziej atrakcyjnymi dla producentów. Kluczowymi cechami Regulaminu F1 2026 są zaawansowana, zrównoważona technologia i bezpieczeństwo. Naszym celem, wspólnie z Formułą 1, było stworzenie samochodu, który będzie odpowiedni dla przyszłości elitarnej kategorii tego sportu. Wierzymy, że osiągnęliśmy ten cel”.
Stefano Domenicali, szef Formuły 1, dodał:
„Te przepisy wyznaczają znaczący moment, jeśli chodzi o przyszłość naszego sportu, ponieważ nie możemy się doczekać nowej generacji samochodów i jednostek napędowych, których celem jest zapewnienie naszym fanom bliższych i ekscytujących wyścigów. Nowy hybrydowy zespół napędowy, zasilany w sposób zrównoważony, stwarza ogromną szansę dla światowego przemysłu motoryzacyjnego. Spadek zużycia paliwa może potencjalnie zostać wykorzystany przez samochody na całym świecie i radykalnie zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych. Jego potencjał jest jednym z kluczowych powodów, dla których w 2026 roku będziemy mieli rekordową liczbę dostawców silników w Formule 1”.
„Wchodzimy w ten nowy cykl regulacyjny z najsilniejszą pozycją sportu w historii i jestem pewien, że praca wykonana przez FIA w celu stworzenia tych przepisów jeszcze bardziej wzmocni pozycję sportu na całym świecie”.
Nikolas Tomabazis, dyrektor techniczny FIA ds. pojazdów jednomiejscowych, podsumował:
„Dzięki temu zestawowi przepisów FIA starała się opracować nową generację samochodów, które będą w pełni zgodne z DNA Formuły 1 – samochody, które będą lekkie, wyjątkowo szybkie i zwinne, a przy tym pozostaną w czołówce technologii. Aby to osiągnąć, pracowaliśmy nad koncepcją, którą nazwaliśmy »zwinnym samochodem«. W centrum tej wizji znajduje się przeprojektowany moduł napędowy, w którym zastosowano bardziej równomierny podział mocy pochodzący z silnika spalinowego i baterii”.
„Jeśli chodzi o podwozie, udało nam się zmniejszyć rozmiar i masę samochodu o trzydzieści kilogramów, co dało znacznie bardziej dynamiczne auto. Ponadto wprowadzamy dwie nowe, ekscytujące funkcje poprawiające wyścigi – aktywną aerodynamikę, która pozwala uzyskać bardzo niski opór na prostych oraz system ręcznego starowania, który zapewni kierowcy impuls mocy, gdy znajdzie się wystarczająco blisko samochodu przed nim”.
„Lżejszy, mocniejszy i bardziej skupiony na umiejętnościach kierowcy, Regulamin techniczny Formuły 1 na rok 2026 został zaprojektowany, aby zapewnić ściślejsze ściganie się kierowców, zwiększyć rywalizację między zespołami i poprawić widowisko”.