Valkyrie to jedyny hipersamochód w stawce wywodzący się z modelu drogowego. Jest również pierwszym pojazdem spełniającym regulacje FIA dla klasy Hypercar, który wystartuje zarówno w Długodystansowych Mistrzostwach Świata FIA WEC, jak i amerykańskiej serii IMSA WeatherTech SportsCar Championship. Oficjalny debiut wyścigowy nastąpi 28 lutego 2025 roku podczas inauguracyjnej rundy WEC – 1812 km Kataru, gdzie fabryczny zespół Aston Martin THOR Team wystawi dwa egzemplarze Valkyrie.
„To dumny moment dla Aston Martina. Powrót do walki o najwyższe laury w 24-godzinnym wyścigu Le Mans leży u podstaw naszych wartości i stanowi kluczowy etap w historii naszego sportu” – powiedział Adrian Hallmark, CEO Aston Martin Lagonda.
„Jako jedyny hipersamochód zbudowany na bazie modelu drogowego, który zmierzy się w najwyższej kategorii wyścigów samochodów sportowych w WEC i IMSA, Valkyrie stanowi esencję naszego ducha sportowego, definiującego markę od ponad stu lat” – dodał.
Brytyjski skład kierowców na Le Mans
Harry Tincknell, ostatni Brytyjczyk, który triumfował w swojej klasie podczas 24-godzinnego wyścigu Le Mans w barwach Aston Martina, stworzy duet w pełnym sezonie FIA WEC z rodakiem i wschodzącą gwiazdą wyścigów długodystansowych, Tomem Gamble. Obaj poprowadzą Valkyrie #007, natomiast siostrzany samochód #009 przypadnie trzykrotnemu mistrzowi świata FIA GT Marco Sørensenowi oraz zwycięzcy klasy LMGT3 w WEC, Alexowi Riberasowi.
W serii IMSA za kierownicą Valkyrie #23 w klasie GTP zasiądą Ross Gunn, ubiegłoroczny pretendent do tytułu w IMSA GTD Pro, oraz Roman De Angelis, mistrz klasy GTD z 2022 roku. Obaj dołączą również do składu WEC, aby uzupełnić trzyosobowe załogi na wyścig w Le Mans. Gunn weźmie udział w rywalizacji w Valkyrie #007, tworząc w pełni brytyjski skład wraz z Tincknellem i Gamble na legendarny wyścig 14-15 czerwca.
Fabryczny program wyścigowy Valkyrie, zarówno w FIA WEC, jak i IMSA, realizowany jest przez ekipę The Heart of Racing (THOR), która ma bogate doświadczenie w prowadzeniu Aston Martina Vantage GT3 w obu seriach.
„Dla każdego, kto był zaangażowany w wyścigi samochodów sportowych, możliwość prowadzenia programu na najwyższym poziomie w barwach Aston Martina – w samochodzie uznawanym za jedno z najpiękniejszych aut wyścigowych na świecie i jedynym, które rzeczywiście wywodzi się z modelu drogowego – to prawdziwy zaszczyt. Otrzymanie tego projektu to z pewnością jeden z najważniejszych momentów w mojej karierze” – powiedział szef zespołu Ian James.

Najbardziej ekstremalny drogowy hypercar stworzony na tor
Nowy samochód, opracowany przez Aston Martin Performance Technologies we współpracy z zespołem THOR, wyróżnia się w stawce Hypercar jako jedyny pojazd wywodzący się z seryjnie produkowanego samochodu o ekstremalnych osiągach – Aston Martin Valkyrie.
„Aston Martin Valkyrie to nie tylko hypercar – to rewolucja w historii inżynierii motoryzacyjnej, stanowiąca szczyt osiągów, designu i innowacji. Dzięki unikalnemu połączeniu technologii F1 i mistrzostwa w konstruowaniu samochodów drogowych, Valkyrie jest stworzona do rywalizacji, a jej obecność na najwyższym poziomie wyścigów długodystansowych jeszcze bardziej ugruntuje jej technologiczne osiągnięcia” – powiedział Adam Carter, szef działu wyścigów długodystansowych Aston Martin.
Wyścigowy monokok z włókna węglowego skrywa zmodyfikowaną, oszczędną wersję wolnossącego silnika Cosworth V12, który w wersji drogowej osiąga 11 000 obr./min. i generuje ponad 1000 KM. Wariant wyścigowy został dostosowany do wymogów klasy Hypercar i zoptymalizowany pod kątem długodystansowej rywalizacji na najwyższym poziomie. Wybór jednostki V12 w całej linii Valkyrie zapewnia nie tylko wysokie osiągi, ale również zachowuje unikalny styl i charakterystyczne brzmienie Aston Martina.
Regulacje klasy Hypercar, obejmujące limit mocy do 500 kW (680 KM), przynoszą także korzyści w zakresie niezawodności. Od samego początku silnik V12 był projektowany z myślą o długiej żywotności i wysokim obciążeniu w wersji drogowej, co idealnie wpisuje się w wymagania wyścigów długodystansowych.
„Oszczędność paliwa stała się kluczowym aspektem rozwoju. Ograniczamy moc silnika poniżej jego maksymalnych możliwości, ponieważ nie potrzebujemy jej w pełnym zakresie. Limit mocy w regulacjach pozwala nam także zoptymalizować krzywą momentu obrotowego i zmniejszyć straty poprzez obniżenie prędkości obrotowej, co zwiększa efektywność paliwową” – dodał Carter.

Aerodynamika i zaawansowana konstrukcja wyścigowa
Projekt aerodynamiki Valkyrie spełnia wymogi homologacyjne FIA i bazuje na solidnych fundamentach wersji drogowej, opracowanej przez zespół pod kierownictwem Marka Reichmana oraz Adriana Neweya – legendarnego konstruktora bolidów Formuły 1, który w marcu 2025 roku rozpocznie pracę dla zespołu Aston Martin F1.
„Nie do pomyślenia byłoby, aby Adrian – jeden z najwybitniejszych projektantów samochodów wyścigowych w historii – stworzył samochód i nie rozważał jego udziału w wyścigach” – podkreślił Carter.
Przekształcenie wersji drogowej w pełnoprawny samochód wyścigowy zostało podyktowane regulacjami FIA, obejmującymi zarówno bezpieczeństwo, jak i osiągi. Aby sprostać wymaganiom wyścigów, samochód został wyposażony w system szybkiej wymiany karoserii, pojedynczy wlew paliwa z szybko złączem do tankowania, zintegrowany system pneumatycznych podnośników oraz zoptymalizowaną pod kątem bezpieczeństwa kabinę kierowcy.
Zawieszenie Valkyrie wykorzystuje podwójne wahacze zarówno z przodu, jak i z tyłu, z drążkami skrętnymi i regulowanymi amortyzatorami. Samochód porusza się na 18-calowych oponach Michelin Pilot Sport, które są obowiązkowe w klasie Hypercar.
„Ostateczne osiągi są ograniczone przez regulacje, niezależnie od rozwoju. Każdy samochód w tej klasie podlega ścisłej kontroli, obejmującej minimalną wagę, limity mocy oraz testy w tunelu aerodynamicznym. Dlatego optymalizujemy cechy Valkyrie w ramach określonych parametrów” – wyjaśnił Carter.
Takie podejście wpłynęło także na kluczowe decyzje dotyczące specyfikacji wyścigowej, w tym zastosowanie 7-biegowej sekwencyjnej skrzyni biegów Xtrac, obsługiwanej za pomocą manetek przy kierownicy.
„Podobnie jak w przypadku każdego samochodu wyścigowego Aston Martin, naszą filozofią jest dostosowanie ekstremalnie wydajnego pojazdu do wymogów regulaminowych, a następnie maksymalne wykorzystanie dostępnego potencjału. Cały proces został przeprowadzony we współpracy ze studiem projektowym Aston Martin oraz zespołem Aston Martin Performance Technologies, który odegrał kluczową rolę w rozwoju” – podsumował.

Przygotowania do podwójnego programu wyścigowego
Debiut Aston Martina Valkyrie AMR-LMH w Długodystansowych Mistrzostwach Świata FIA WEC będzie ważnym momentem w historii wyścigów długodystansowych. Droga tego projektu od ambitnej koncepcji do w pełni zrealizowanego Hypercara była pełna wyzwań. Pierwotnie zapowiedziany w 2019 roku, program został zawieszony na długi czas, aż do jego reaktywacji dzięki wsparciu zespołu The Heart of Racing, współzałożonego przez Iana Jamesa i Gabe’a Newella.
W przeciwieństwie do wielu rywali w klasie Hypercar, takich jak Ferrari 499P czy Toyota GR010 Hybrid, Valkyrie AMR-LMH wyróżnia się swoją genezą – wywodzi się z samochodu drogowego. Kluczową cechą odróżniającą go od konkurencji jest także 6,5-litrowy silnik V12 Cosworth oraz brak technologii hybrydowej, co sprawia, że jest to unikatowa konstrukcja wśród najnowszych prototypów długodystansowych.
Od pierwszych testów Valkyrie Hypercar w lipcu 2024 roku zespół The Heart of Racing przeprowadził intensywny program testowy, w ramach którego samochód pokonał ponad 15000 km. Próby rozpoczęły się na torach Donington Park i Silverstone w Wielkiej Brytanii, następnie przeniosły się na Vallelunga i Jerez, a później do Bahrajnu, Kataru, Road Atlanta, Sebring i Daytony, aby zapewnić odpowiednie przygotowanie do rywalizacji w dwóch seriach wyścigowych.
„Zawsze można było pójść nieco dalej w rozwoju, ale jestem zadowolony z postępów programu i niezawodności, jaką udało nam się osiągnąć. Cały zespół, od projektantów po AMPT, od procesu produkcji po ekipę wyścigową, działa w pełnej harmonii i nie mógłbym być bardziej zadowolony z tej współpracy” – mówił Ian James, szef zespołu THOR.
Dwa egzemplarze Valkyrie zostały zgłoszone do sezonu WEC i wystąpią w klasycznej zielonej barwie, nawiązującej do największych sukcesów brytyjskiego motorsportu w Le Mans. Baza operacyjna zespołu znajduje się w Brackley.
Pojedynczy egzemplarz Valkyrie weźmie udział w IMSA, startując w specjalnej wersji charakterystycznego niebieskiego malowania THOR. Program rozpocznie się od 12-godzinnego wyścigu Sebring (12-15 marca), a samochód będzie obsługiwany z amerykańskiej bazy zespołu w Phoenix, Arizona.
Doświadczeni kierowcy IMSA Ross Gunn i Roman De Angelis poprowadzą Valkyrie w klasie GTP. Obaj są laureatami AMR Driver Academy.
