Do tej pory Orlen współpracował indywidualnie z wieloma młodymi przedstawicielami motorsportu – zarówno z gwiazdami, jak i z młodymi, rokującymi zawodnikami. Zgodnie z nowym podejściem do sponsoringu wsparcie młodzieży ma mieć charakter systemowy i zorganizowany, wobec czego koncern nawiązał ścisłą współpracę z Polskim Związkiem Motorowym. Komisja złożona z przedstawicieli PZM, Orlen i ekspertów z zakresu motorsportu wytypowała siedmiu zawodników i jedną zawodniczkę do wsparcia w ramach Akademii Motorsportu Orlen.
„Po konsultacjach z Polskim Związkiem Motorowym zdecydowaliśmy się na wypracowanie systemowego rozwiązania. Chcemy wspólnie stworzyć program rozwoju najbardziej utalentowanych sportowców, startujących w międzynarodowych seriach wyścigowych. Mając na celu wyrównanie szans chłopców i dziewczynek w motorsporcie, do Akademii Motorsportu Orlen dołączyła utalentowana kierowczyni startująca w seriach kartingowych”– powiedziała Lidia Kołucka, Dyrektor Wykonawcza ds. Sponsoringu ORLEN.
„Dbając o kompleksowy rozwój naszych podopiecznych, zaplanowaliśmy również dodatkowe działania m.in. szkolenia medialne, co pozwoli na kompleksowe przygotowanie młodych talentów do różnych wyzwań kariery międzynarodowej” – dodała.
„Jestem głęboko przekonany, że tym wspólnym projektem wyznaczymy pewien nowy kierunek. Każdy utalentowany zawodnik i zawodniczka, choćby byli fenomenalni, nie poradzą sobie sami na ścieżce kariery sportowej. Muszą być wspierani i to długofalowo. Nie chodzi też o to, aby w pełni przejąć odpowiedzialność za niezbędny budżet pozwalający na starty, ale silnie wesprzeć. To już niestety stały element tej układanki w każdym sezonie sportowym. Jako nowoczesna federacja wraz z naszym partnerem – Orlen chcielibyśmy monitorować i aktywnie wspierać cały proces od kartingu aż po najwyższe serie wyścigowe. Tylko takie ujęcie pozwoli na pełne wykorzystanie naszych polskich talentów, a mamy ich naprawdę sporą reprezentację” – powiedział Paweł Pęcak, Członek Zarządu Głównego PZM
Projekt zakłada wsparcie sponsoringowe startów zawodników w poszczególnych klasach, umożliwiając rozwój kierowców sportów motorowych w najważniejszych seriach wyścigowych. W ten sposób Orlen wspólnie z Polskim Związkiem Motorowym chcą pomagać w rozwoju karier młodych i najlepiej zapowiadających się zawodników.
W pierwszym roku funkcjonowania Akademii Motorsportu wsparciem zostaje objętych czworo zawodników szykujących się do startu w samochodach jednomiejscowych w międzynarodowych seriach. Są to:
-
Kacper Sztuka (ur. 28 stycznia 2006 r.) – mistrz Włoskiej Formuły 4 i Formula Winter Series z 2023 roku, mający za sobą debiut w Formule 3 w 2024 roku.
-
Tymoteusz Kucharczyk (ur. 27 lutego 2006 r.) – trzeci zawodnik hiszpańskiej Formuły 4 w 2022 roku w debiutanckim sezonie w bolidach jednomiejscowych, który w 2024 roku zajął 3 miejsce w GB3 Championship – brytyjskiej Formule 3.
-
Maciej Gładysz (ur. 28 kwietnia 2008 r.) – trzykrotny mistrz Polski i triumfator wielu prestiżowych serii międzynarodowych w kartingu, który w 2024 roku, w debiutanckim sezonie w bolidzie jednomiejscowym zajął trzecie miejsce w Hiszpańskiej Formule 4 i w Formula Winter Series, a obecnie szykuje się do wyścigów w serii Eurocup-3.
-
Jan Przyrowski (ur. 1 sierpnia 2008 r.) – Trzeci zawodnik Kartingowych Mistrzostw Świata z 2022 roku, w debiutanckim sezonie w samochodzie jednomiejscowym zajął dziesiąte miejsce w Hiszpańskiej Formule 4, w której będzie startował również w 2025 roku.
Komisja wybrała również czworo przedstawicieli Kartingu. Są to:
-
Borys Łyżeń (ur. 13 grudnia 2010 r.) – Mistrz Polski 2021. Drugie miejsce w światowym finale Rotax Max Grand Finals - Bahrajn 2021. Jako jedyny Polak - finalista wszystkich rund Mistrzostw Europy oraz Świata. Najwyżej sklasyfikowany polski kierowca kartingowy w klasyfikacji generalnej FIA 2024 w kategorii OKJ.
-
Kacper Rajpold (ur. 9 listopada 2011 r.) – trzykrotny kartingowy Mistrz Polski i trzeci kierowca światowego Finału ROK Cup Super Final 2024, finalista wyścigu Mistrzostw Świata 2024. W sezonie 2024 rywalizował w najmocniejszych europejskich i światowych cyklach kartingowych, debiutując w kategorii OK-J. Najwyżej sklasyfikowany polski kierowca kartingowy w klasyfikacji generalnej FIA 2024.
-
Wojciech Woda (ur. 26 lutego 2009 r.) – zwycięzca Kartingowych Mistrzostw Polski (Mini ROK) 2022 oraz ROK Cup Poland (Mini) 2022. W 2023 roku reprezentował Polskę w FIA Karting Academy Trophy (Junior), stanowiąc ścisłą czołówkę poszczególnych rund i wygrany finał podczas ostatniej rundy w Cremonie. W sezonie 2024 przeszedł do wyższej kategorii wiekowej, gdzie startując w wybranych seriach, zajął drugie miejsce w Franciacorta. W sezonie 2025 będzie startował w kartingowych zawodach FIA, Champions of the Future Academy, oraz wybranych rundach WSK.
-
Amelia Wyszomirska (ur. 23 października 2011 r.) – reprezentantka Polski w FIA Karting Academy Trophy w 2024 roku, nominowana do Kadry Narodowej Juniorów w kartingu na rok 2025, w 2025 roku planuje udział w najważniejszych seriach wyścigów kartingowych: Champions of The Future oraz Mistrzostwach Europy i Świata FIA.
„Bardzo dziękuję firmie ORLEN i PZM za powołanie do Akademii Motorsportu ORLEN! Cieszę się z kontynuowania współpracy z tak uznaną marką w Polsce oraz za granicą. Wierzę, że razem możemy sięgać po najwyższe cele. Dziękuję za zaufanie i wsparcie!” – powiedział Jan Przyrowski.
„Przede mną zimowe starty w F4 SWC, a potem docelowo F4 Spanish Championship, podczas których dam z siebie wszystko. Zrobię, co w mojej mocy, aby akademia mogła cieszyć się z polskiego podium” – zakończył kierowca Griffin Core by Campos w Hiszpańskiej F4.
Maciej Gładysz, kierowca MP Motorsport w serii Eurocup-3, dodał:
„Ekscytujące wieści! Z dumą kontynuuję moją wieloletnią współpracę z PKN ORLEN, dołączając do nowo powstałej Akademii Motorsportu Orlen na sezon 2025! To już osiem niesamowitych lat razem, a ja jestem gotowy, by nadal rozwijać się i walczyć o kolejne sukcesy”.
„W tym sezonie czeka mnie nowe wyzwanie—debiut w bolidzie F3, już w przyszły weekend podczas Spanish Winter Championship w Jerez. Następnie, w maju, ruszamy do walki w cyklu EuroCup3”.
„Jestem dumny, mogąc ponownie ścigać się z czerwonym orłem PKN Orlen na piersi, obok polskiej flagi na kombinezonie MP Motorsport. Dziękuję za zaufanie PKN Orlen i Polski Związek Motorowy. To będzie dla nas niezapomniany sezon!”