System DAS zaskoczył nawet Mercedesa

System DAS zaskoczył nawet Mercedesa

John Owen, główny projektant zespołu Mercedes AMG Petronas Motorsport przyznał, że opracowanie systemu DAS było zaskoczeniem nawet dla inżynierów i projektantów mistrzowskiej ekipy.

Działanie systemu DAS po raz pierwszy świat motorsportu mógł zaobserwować podczas przedsezonowych testów w Barcelonie. John Owen przyznał, że niezwykłe było znalezienie takiej interpretacji przepisów, która pozwoliła na wprowadzenie tego rozwiązania, co tym samym pokazuje jak ważne w sporcie motorowym są zarówno innowacje jak i umiejętność znalezienia dla nic miejsca w regulaminach.

System DAS zrodził się z popiołów czegoś innego, czegoś, czego już próbowaliśmy. Ścigaliśmy się z tym w naszym samochodzie kilka lat temu. Wówczas to rozwiązanie działało, ale nie spełniło wszystkich naszych oczekiwań. Odłożyliśmy więc ten pomysł na bok.”

“Innowacja polega czasami na tym, że nie ma nowych, tylko stare pomysły. Istnieją różne pomysły które dają nowe koncepcje.”

“Tak więc system DAS to tak naprawdę odpowiedź na pytanie: co możesz zrobić w ramach przepisów, tak żeby one tego nie zablokowały? Następnie przyjmujesz odwrotne podejście i zastanawiasz się jak powstrzymać przed takim rozwiązaniem innych, jakich użyć argumentów. W efekcie tego budujesz system, w którym zastanawiasz się, jakie argumenty może wytoczyć inna osoba i postępujesz tak, aby żaden nie był skuteczny.”

“Wydaje mi się, że dokładnie to widzieliśmy w systemie DAS. Była natychmiastowa reakcja przeciwko temu rozwiązaniu, ale z czasem im więcej ludzi na to patrzy i mówi: ok, może to mieści się w przepisach.”

“Pomimo tego panuje teraz desperackie poszukiwanie powodu, dla którego DAS nie powinien być w zgodzie z przepisami – taka ogólnie jest Formuła 1.”

Image: © Motorsport Grand Prix