Światowa Rada Sportów Motorowych zatwierdziła szereg zmian w przepisach Formuły 1

GP Kanady 2019 / © Getty Images / Red Bull Content Pool

Światowa Rada Sportów Motorowych FIA (WMSC) przegłosowała dziś szereg zmian zasad dla Formuły 1, w tym plan stopniowej obniżki limitu budżetowego.

W ubiegłym tygodniu informowaliśmy, że wszystkie zespoły F1 zgodziły się na pakiet zmian, mający na celu ochronę przed dalszymi skutkami kryzysu związanego z pandemią COVID-19. W pakiecie tym zawarte są m.in.: stopniowa redukcja limitu wydatków, „limit aerodynamiczny” oraz ustalenie tzw. ceny nominalnej dla części pozyskiwanych przez zespoły klienckie, np. skrzynie biegów czy zawieszenie (więcej o tym przeczytacie TUTAJ).

Dziś zmiany te zostały oficjalnie przegłosowane i zatwierdzone przez Światową Radę Sportów Motorowych FIA. Zatwierdzono również dodatkowe zmiany w przepisach sportowych, technicznych oraz finansowych na lata 2020, 2021, 2022, które uzyskały jednomyślne poparcie zespołów.

Przepisy techniczne

  • W latach 2020-2021 zostanie "zamrożony" rozwój sporej części elementów, m.in. skrzyni biegów, podwozia, szeregu elementów mechanicznych oraz konstrukcji udarowych.
  • Opracowano również system "żetonów", który pozwoli ograniczyć liczbę modyfikacji, zgodnie ze specyficznymi wymaganiami konkurencji.
  • Ograniczono też tegoroczny rozwój jednostek napędowych.
  • Uchwalono wzrost minimalnej masy samochodu z 746 do 749 kilogramów.

Przepisy sportowe

  • W sezonie 2020, rundy będą dzielić się na tzw. "otwarte" i "zamknięte", czyli bez udziału kibiców. Związane jest to z panującą obecnie pandemią COVID-19. Podczas rund zamkniętych, maksymalna ilość pracowników zespołu, obecnych w padoku, nie będzie przekraczała 80-ciu, z czego 60 członków personelu to obsługa bolidów.
  • Również w tym roku możliwe będzie dokonywanie aktualizacji w przepisach dotyczących opon, zwłaszcza tych regulacji, które umożliwiają testy ogumienia podczas jednej z piątkowej sesji treningowej (jeśli konieczne będzie zatwierdzenie nowej specyfikacji ogumienia przez Pirelli).
  • Testy aerodynamiczne (ATR) zostaną zróżnicowane – czas przeznaczony na badania w tunelu będzie się różnił, w zależności od pozycji zespołu zajmowanej w mistrzostwach – im wyższa pozycja, tym ekipa otrzyma mniej czasu.
  • Na sezon 2022 ustalono też szereg kluczowych szczegółowych przepisów, dotyczących głównie parku zamkniętego: wprowadzenie godzin policyjnych, ograniczenie liczby części oraz badania kontrolne. Regulacje te stanowią jeden pakiet wraz z regulacjami technicznymi na sezon 2022, zatwierdzonymi 30 marca br.

Przepisy finansowe na rok 2021

Światowa Rada Sportów Motorowych przegłosowała plan stopniowej obniżki limitu budżetowego na lata 2021-2025. W przyszłym roku będzie on wynosił 145 mln USD, w 2022 – 140 mln USD, w 2023-2025 – 130 mln USD.

Zwiększy się również premia za wyjątkowe wyniki sportowe, przyznawana na koniec sezonu, z 10 do 12 mln USD. Ponadto, pracownicy będą zwolnieni z opłat za opiekę oraz programy medyczne (m.in. szczepienia, badania wzroku, słuchu).

Nowe przepisy będą korzystniejsze zwłaszcza dla mniejszych zespołów. Uchwalono tzw. wartość nominalną części pozyskiwanych od producenckich ekip, która po zakupie, będzie odjęta od limitu budżetowego, co umożliwi mniejszym ekipom pozyskanie sporych oszczędności.

Image: © Getty Images / Red Bull Content Pool