Sam Bird wygrywa ePrix Santiago po zaciętej walce z Buemiem i Wehrleinem

Sam Bird wygrywa ePrix Santiago po zaciętej walce z Buemiem i Wehrleinem

Sam Bird z zespołu Envision Virgin Racing odniósł swoje pierwsze zwycięstwo w sezonie 2018/19 Formuły E, pokonując w zaciętej walce Pascala Wehrleina i trzeciego Daniela Abta.

Tuż po zgaśnięciu czerwonych świateł Sebastien Buemi z zespołu Nissan e.dams obronił pierwszą lokatę przed Pascalem Wehrleinem i Samem Birdem, który już na pierwszym okrążeniu zdołał poradzić sobie z Danielem Abtem z ekipy Audi Sport.

Piąta pozycja należała do Stoffela Vandoorne'a, byłego kierowcy Formuły 1, który wyprzedzał Edoardo Mortarę, Alexandra Simsa, Maximiliana Gunthera, Felipe Massę i zamykającego czołową dziesiątkę Olivera Rowlanda.

Bardzo dobrym startem popisał się także zdyskwalifikowany Lucas di Grassi, któremu anulowano czasy przejazdu z kwalifikacji i Brazylijczyk musiał wystartować z ostatniej lokaty. Kierowca Audi już podczas pierwszego kółka poradził sobie z Jeromem d'Ambrosio i Tomem Dillmannem, którego dopadły problemy z bolidem.

Francuz z zespołu NIO Formula E zdołał poradzić sobie z kłopotami i ponownie ruszyć do rywalizacji, jednak do lidera tracił już jedno okrążenie, a po kilku okrążeniach wycofał się finalnie z rywalizacji.

Początek wyścigu przyniósł także pierwsze skorzystanie z "Attack Mode" przez Sebastiena Buemiego, który pozostawał liderem, choć uruchomienie systemu spowodowało zbliżenie się Pascala Wehrleina do Szwajcara. Kierowca Nissana zdołał jednak poradzić sobie z niemieckim kierowcą i już po dwóch okrążeniach wyprzedzał go o ponad sekundę.

Problemy na siódmym okrążeniu dopadły natomiast Jean-Erica Vergne. Kierowca DS Techeetah został uderzony przez Antonio Felixa da Costę i stracił panowanie nad bolidem, co zakończyło się obróceniem auta i spadkiem na dwudziestą pozycję. Portugalczyk, po uderzeniu we Francuza, również stracił kilka pozycji i spadł za Vergne'a.

Na czele rywalizacji nadal pozostawał Sebastien Buemi, za plecami którego doszło do walki pomiędzy Birdem i Wehrleinem, który na hamowaniu do pierwszego zakrętu musiał uznać wyższość Brytyjczyka i spadł na trzecią lokatę. Niemiec tuż po przegranej walce uruchomił "Attack Mode", aby odzyskać stracone miejsce, jednak kierowca Envision Virgin Racing zdołał odjechać Wehrleinowi na dwie sekundy i utrzymać go za sobą.

Jadącego w czołowej piątce Edoardo Mortarę również nie ominęły problemy, czego przyczyną było uderzenie w jego tył bolidu przez Alexandra Simsa w szykanie pomiędzy zakrętami osiem i dziesięć. Kierowca BMW i Andretti Motorsport wjechał w tył hiszpańskiego zawodnika, co spowodowało obrót bolidu z numerem #48, na czym zyskali Sims oraz Vandoorne, którzy znaleźli się na lokatach piątej i szóstej.

Na piętnaście minut przed końcem trzeciego wyścigu sezonu, błąd na jednym z zakrętów popełnił prowadzący Sebastien Buemi, który stracił panowanie nad bolidem i przodem uderzył w bandę. Błąd ten wykorzystał Sam Bird, który wskoczył na pierwszą lokatę, a tuż za nim plasował się Pascal Wehrlein.

Wszystko wskazywało na to, że Buemi po zjeździe do boksów i zmianie przodu auta powróci do rywalizacji, jednak Szwajcar musiał wycofać się ostatecznie z wyścigu, podobnie jak chwilę wcześniej Stoffel Vandoorne, który uderzeniem w bandę wywołał pełną żółtą flagę.

Bird po wyjściu na prowadzenie i włączeniu "Attack Mode" z okrążenia na okrążenie powiększał przewagę nad drugim Niemcem z ekipy Mahindra Racing, za którym z ponad czterema sekundami straty plasował się Alexander Sims z BMW i Andretti Motorsport.

Ostatnie minuty wyścigu o ePrix Santiago upłynęły na walce Birda i Wehrleina. Problemy z przegrzewaniem się auta niemieckiego kierowcy spowodowały, że musiał odpuścić i minął linię mety ze stratą sześciu sekundy do zwycięzcy Sama Birda.

Na trzeciej pozycji rywalizację zakończył Alexander Sims, który utrzymał za sobą Daniela Abta i zamykającego czołową piątkę Edoardo Mortarę. Kierowca ekipy BMW i Andretti Motorsport stracił jednak najniższy stopień podium z powodu nałożenia kary za spowodowanie kolizji z Mortarą, co dało mu ostatecznie siódmą lokatę, natomiast jego rywalom trzecie i czwarte miejsce.

Piąty finalnie był Robin Frijns przed Mitchem Evansem i ukaranym Simsem. Na ósmym miejscu wyścig zakończył Jerome d'Ambrosio, dziewiąty był Oliver Turvey, natomiast czołową dziesiątkę zamknął Jose Maria Lopez.

Rywalizacji nie ukończyli Tom Dillmann, Felipe Massa, Maximilian Gunther, Stoffel Vandoorne, Sebastien Buemi, Jean-Erix Vergne, Antonio Felix Da Costa, a także Oliver Rowland, który w ostatnich minutach wyścigu uderzył w bandę okalającą tor, wywołując tym samym żółtą flagę.

Poz Nr Kierowca Zespół Czas Strata Okr KM/H
1. 2 Sam Bird Envision Virgin Racing 47:02.511 36 107.8
2. 94 Pascal Wehrlein MAHINDRA RACING 47:09.000 6.489 36 107.6
3. 66 Daniel Abt Audi Sport Abt Schaeffler Formula E Team 47:17.040 14.529 36 107.3
4. 48 Edoardo Mortara Venturi Formula E Team 47:19.567 17.056 36 107.2
5. 4 Robin Frijns Envision Virgin Racing 47:22.787 20.276 36 107.0
6. 20 Mitch Evans Panasonic Jaguar Racing 47:26.266 23.755 36 106.9
7. 27 Alexander Sims BMW i Andretti Motorsport 47:30.101 27.590 36 106.8
8. 64 Jerome d'Ambrosio MAHINDRA RACING 47:44.495 41.984 36 106.2
9. 16 Oliver Turvey NIO Formula E Team 47:47.570 45.059 36 106.1
10. 7 Jose Maria Lopez GEOX DRAGON 47:47.887 45.376 36 106.1
11. 3 Nelson Piquet Panasonic Jaguar Racing 47:51.146 48.635 36 106.0
12. 11 Lucas di Grassi Audi Sport Abt Schaeffler Formula E Team 48:06.063 1:03.552 36 105.4
13. 36 Andre Lotterer DS TECHEETAH 48:17.217 1:14.706 36 105.0
14. 17 Gary Peffett HWA RACELAB 47:36.494 +1 okr 35 103.6
Niesklasyfikowani
22 Oliver Rowland Nissan e.dams 41:17.352 +5 okr 31
28 Antonio Felix Da Costa BMW i Andretti Motorsport 32:35.493 +13 okr 23
25 Jean-Eric Vergne DS TECHEETAH 31:04.853 +14 okr 22
23 Sebastien Buemi Nissan e.dams 28:47.452 +15 okr 21
5 Stoffel Vandoorne HWA RACELAB 23:22.992 +19 okr 17
6 Maximilian Gunther GEOX DRAGON 14:56.664 +24 okr 12
19 Felipe Massa Venturi Formula E Team 14:57.850 +24 okr 12
8 Tom Dillmann NIO Formula E Team 13:59.390 +26 okr 10
Pole Position
23 Sebastien Buemi Nissan e.dams 1:08.816 122.8 KM/H
Najszybsze okrążenie
66 Daniel Abt Audi Sport Abt Schaeffler Formula E Team 1:11.263 118.6 KM/H
Najszybsze okrążenie w Top 10
66 Daniel Abt Audi Sport Abt Schaeffler Formula E Team 1:11.263 118.6 KM/H