Różowy bolid Mercedesa zgodny z regulaminem - wyniki kontroli FIA

Różowy bolid Mercedesa zgodny z regulaminem - wyniki kontroli FIA

Najnowsza konstrukcja zespołu Racing Point została od razu okrzyknięta mianem „różowego Mercedesa”, a liczne ekipy zapowiadały protesty z powodu uderzającego podobieństwa RP20 do ubiegłorocznego samochodu zespołu z Brackley. Kontrola FIA wykazała jednak, że bolid jest zgodny z regulaminem technicznym.

Dyrektor techniczny ekipy Racing Point ujawnił, że fabrykę zespołu odwiedziła kontrola FIA. Wizyta ta miała na celu zbadanie wątpliwości dotyczących legalności bolidu RP20.  

Tak naprawdę nie wiem, na czym polegał ich protest” – powiedział Andy Green w wywiadzie udzielonym serwisowi motorsport.com.

Oprotestowanie najnowszej konstrukcji Racing Point zapowiadało między innymi Renault. Pojawiały się nawet informacje, że francuski zespół zamierzał złożyć protest przeciwko domniemanemu skopiowaniu konstrukcji Mercedesa przed odwołanym Grand Prix Australii.

FIA przyszła do fabryki, spojrzała na to co zrobiliśmy i na projekty samochodu. Wzięli nawet dane projektowe Mercedesa i porównali je z naszymi.”

Andy Green twierdzi, że liczne chęci zgłoszenia protestów podyktowane są przede wszystkim tym, że inne ekipy przegapiły pewne możliwości i nie wprowadziły w życie nowej filozofii projektowej.

Może mieć pewne podobieństwo do Mercedesa, ale to tylko podobieństwo. To nie to samo, nie ma więc miejsca na protesty.”

„Mogą krzyczeć, ile tylko chcą, ale tak naprawdę robią to tylko dlatego, że coś przegapili. I to ich denerwuje.”

Bolid RP20 istotnie prezentuje zgoła odmienną filozofię projektowania. Wcześniejsze samochody Racing Point były bowiem zbliżone konstrukcyjnie do podejścia jakie stosował na przykład Red Bull, a zatem dość dużych kątów pochylenia nadwozia. Najnowszy bolid zerwał definitywnie z tą myślą i niesie za sobą nowe podejście do kwestii aerodynamiki inspirowane Mercedesem, niemniej jednak różniące się w istotnych szczegółach. Być może zmianę filozofii aerodynamicznej ułatwiła także skrzynia biegów o kącie pochylenia zoptymalizowanym pod nadwozie Mercedesa. Zastosowanie bowiem tej skrzyni w nadwoziu, projektowanym wzorem lat ubiegłych, mogłoby wymuszać szereg kompromisowych rozwiązań, które rzutowałyby na osiągi bolidu. Nie bez znaczenia, jednakże, pozostaje także wątek finansowy. Kontynuowanie jednej linii projektowej na przestrzeni kilku lat jest zdecydowanie tańsze:

Do tego momentu zawsze istniała ogromna presja na przeniesienie na następny rok znacznego odsetka samochodu, w zależności od sytuacji finansowej w jakiej byliśmy.”

„W tym roku mieliśmy czyste konto i mogliśmy zoptymalizować to, co kupowaliśmy od Mercedesa.”

Jeżeli więc wierzyć powyższym słowom Andy’ego Green’a, głównym czynnikiem który wpłynął na rewolucję projektową, jaką niewątpliwie jest RP20, był Lawrence Stroll i jego zastrzyk finansowy, który uratował zespół.

Image: © Motorsport Grand Prix