Renault utworzyło swój program silnikowy już w 1977 roku – w momencie dołączenia francuskiej stajni do sportu. Na przestrzeni lat z jednostek napędowych Renault korzystały między innymi takie zespoły jak Williams, Benetton, Lotus oraz Red Bull w latach 2007-2018. Pomimo okresów w historii, gdzie silniki te były jednymi z najbardziej konkurencyjnych w stawce i znajdowały się w mistrzowskich bolidach, w ostatnich latach osiągały coraz gorsze rezultaty oraz były coraz bardziej awaryjne. Po rezygnacji z korzystania z francuskich jednostek napędowych przez Red Bulla Renault straciło ostatnią stajnię kliencką, przez co zostali jedynym użytkownikiem swoich silników.
Po zmianie nazwy z Renault na Alpine stajnia radziła sobie coraz gorzej, a po dobrych wynikach z 2020 roku zostały tylko wspomnienia. Aktualna francuska jednostka napędowa nowej generacji jest najgorszą pod względem osiągów w stawce, przez co Alpine jej braki musi rekompensować agresywnymi ustawieniami aerodynamicznymi, co z kolei przekłada się naw gorsze rezultaty.
Po długich rozważaniach zarząd Renault postanowił ostatecznie zrezygnować z własnego programu silnikowego na rzecz sprawdzonych jednostek napędowych innego dostawcy. Aktualnie najgłośniej mówi się o skorzystaniu z usług Mercedesa, do czego na pewno zachęca forma innego klienckiego zespołu srebrnych strzał – McLarena.
Zespół inżynieryjny w Viry, tworzący jednostki napędowe Formuły 1, zostanie przestawiony na wzmacnianie pozycji Renault w innych motorsportach, między innymi przez rozwój prototypu hypercar Alpine oraz udział w WEC i Dakarze.
„Utworzenie tego centrum Hypertech Alpine jest kluczowe dla strategii rozwoju Alpine oraz szerszej strategii innowacji” — wyjaśnił dyrektor generalny Alpine, Phillippe Krief.
„To punkt zwrotny w historii ośrodka Viry-Châtillon, który zapewni ciągłość i włączenie rzadkich umiejętności jego pracowników do ambitnych planów Renault, jednocześnie wzmacniając pozycję Alpine jako »garażu innowacji«”.
„Wyścigowe DNA pozostaje kamieniem węgielnym marki. Będzie nadal napędzać bezprecedensowy projekt przemysłowy i motoryzacyjny, szczególnie dzięki Hypertech Alpine” – podsumował.