Reguła startów pierwszej dziesiątki na oponach z Q2 zostanie zniesiona?

Sezon 2020 może przynieść kolejne zmiany w regulaminie, a to za sprawą pomysłu zniesienia obowiązku startu do wyścigu na oponach, na których czołowa dziesiątka pokonała swoje najlepsze okrążenie w drugiej sesji kwalifikacyjnej.

Regulacja, która została wprowadzona w celu uczynienia wyścigów bardziej atrakcyjnymi, zmuszając najszybszych kierowców do startu na zniszczonych oponach, stała się jednak niewymierna, biorąc pod uwagę, że najlepsze trzy zespoły są o wiele szybsze od pozostałych ekip i mogą pozwolić sobie na start do wyścigu na twardszej mieszance.

W ostatnich sezonach zauważamy zupełnie inne podejście czołowych ekip do Q2, niż miało to miejsce jeszcze kilka lat wcześniej. Trzy najszybsze zespoły przeważnie pokonują najszybsze okrążenie na twardszej mieszance, w przeciwieństwie do pozostałych ekip, które walczą o Q3.

Mimo startu z czołowych miejsc na twardszej mieszance najszybsze trzy składy są w stanie bronić swoich lokat, choć mają do dyspozycji wolniejsze opony, co zupełnie eliminuje zwiększenie atrakcyjności, ponieważ wolniejsze ekipy nie są w stanie walczyć z Mercedesami, Ferrari, czy Red Bullem.

Serwis Autosport.com przyznał, że zmiana tej regulacji została uwzględniona w najnowszym projekcie przepisów na sezon 2020 przedstawionym przez Międzynarodową Federację Samochodową, jednak będzie musiała zostać zaakceptowana przez wszystkie zespoły, ponieważ ostateczny termin wprowadzania zmian już minął.

To jednak nie koniec pomysłów na kolejny sezon wyścigowy. FIA chce ograniczyć próbne starty, które odbywają się na większości torów tuż przy wyjeździe z alei serwisowej.

Obecnie podczas wszystkich sesji treningowych kierowcy podejmują się próbnych startów na wyjeździe z alei serwisowej, jednak FIA chce, aby takie praktyki były wykonywane jedynie pod koniec pierwszej i trzeciej sesji treningowej na polach startowych.

Taka zmiana przepisów ma na celu wprowadzenie kilku niewiadomych i nadzieję na poprawę widowiska, przy wprowadzeniu niepewności i dramatyzmu, kiedy samochody stanom na polach startowych.