Hypercars – nowa kategoria w wyścigach wytrzymałościowych od sezonu 2020/2021

Hypercars – nowa kategoria w wyścigach wytrzymałościowych od sezonu 2020/2021

Od sezonu 2020/2021 w Długodystansowych Mistrzostwach Świata najsilniejszą kategorię samochodów stanowić będzie kategoria hipersamochodów.

W przededniu startu tegorocznej edycji słynnego wyścigu 24H Le Mans, ukazała się informacja, że od września 2020 roku wejdą w życie przepisy techniczne dla nowej kategorii samochodów startujących w wyścigach długodystansowych. Kategoria Hypercars, bo o niej mowa, stanowić będzie najsilniejszą grupę samochodów w stawce WEC. Przepisy regulujące kwestie techniczne, zostały uchwalone przez FIA w grudniu 2018, jednak do dziś data ich wejścia w życie pozostawała nieznana.

Aby móc wystawić swój samochód w tej kategorii, producent musi spełnić jeden z dwóch warunków: może on zaprojektować prototyp spełniający wymogi kategorii lub zbudować bolid bazujący na produkcyjnym hipersamochodzie dopuszczonym do ruchu drogowego, z zastrzeżeniem, że liczba wyprodukowanych samochodów drogowych w ciągu dwóch lat musi wynosić minimum 20 egzemplarzy. Najważniejsze regulacje techniczne zawarte w regulaminie klasy Hypercars to:

  • Masa samochodu 1100 kg,
  • Moc zespołu napędowego 550 kW (750 KM),
  • Ujednolicony dostawca ogumienia.

Ponadto, regulamin został skonstruowany w taki sposób, aby pozostawić zespołom jak największe pole manewru podczas projektowania samochodu. Najważniejszą rolę może tutaj odegrać brak ograniczeń projektowych dotyczących aerodynamiki podwozia i nadwozia, z zachowaniem jednak opisanych w regulaminie zasad bezpieczeństwa.

Ponadto, w nowej klasie wyścigowej, nie będzie wymagany hybrydowy układ napędowy. Jeżeli jednak producenci zdecydują się na jego wykorzystanie, wówczas maksymalna moc jaką może wytwarzać silnik elektryczny to 200 kW (270 KM). W przypadku prototypów silnik elektryczny ma napędzać przednią oś pojazdu, natomiast w przypadku samochodów bazujących na autach drogowych ma on napędzać te same koła, co w egzemplarzach produkcyjnych.

Sam silnik spalinowy również zależeć będzie od tego, jak dany zespół przygotował swój samochód. Jeżeli będzie to prototyp, wówczas silnik może być opracowany jako zupełnie nowa konstrukcja wyścigowa lub bazować na silniku z drogowych hipersamochodów. Dla samochodów stanowiących rozwinięcie aut drogowych musi być to zmodyfikowany silnik z takiego samochodu, zbudowany przez tego samego producenta. Ponadto, ujednolicony będzie dostawca paliwa dla tej kategorii.

Natychmiast po ogłoszeniu nowych regulacji do sprawy odniósł się szef GAZOO Racing Company, Shigeki Tomoyama.

„Cieszę się, że mogę potwierdzić, że TOYOTA GAZOO Racing będzie kontynuować swoją przygodę w wyścigach wytrzymałościowych poza obecnymi przepisami. Dziękujemy ACO i FIA za ich ciężką pracę nad finalizacją tych przepisów, co mamy nadzieję przyniesie nowy złoty wiek wyścigów wytrzymałościowych, z kilkoma producentami walczącymi o zwycięstwo w Le Mans i FIA World Endurance Championship” – powiedział Shigeki Tomoyama.

„Dla TOYOTA GAZOO Racing ta nowa era konkurencji to fantastyczna okazja, aby zademonstrować nasz potencjał nie tylko jako zespół wyścigowy przeciwko jednym z najlepszych w branży, ale także jako producent samochodów sportowych. Jestem pewien, że dołączam do fanów i konkurentów, witając nowe przepisy i oczekując ekscytującej ery zawodów w WEC i Le Mans”.