F1 zamrozi projekty jednostek napędowych od 2023 roku?

Renault F1 Team / © Motorsport Grand Prix

Formuła 1 zamierza zamrozić konstrukcje jednostek napędowych od sezonu 2023, co ma nastąpić jeszcze przed wprowadzeniem nowych przepisów dotyczących silników.

Portal RaceFans.net informuje, że mają pojawić się nowe zasady, które stopniowo będą ograniczać możliwość zmian w projektach jednostek napędowych i ostatecznie doprowadzą do ich zamrożenia na sezon 2023. W 2025 ma być zaplanowane włączenie nowej formuły silnika, który wyprze obecną jednostkę V6.

Wcześniej każda tego typu konstrukcja musiała być homologowana na jeden sezon. Wymóg ten zostanie zniesiony, ponieważ niektóre specyfikacje będą stosowane tylko przez rok.

W tym wypadku producenci jednostek napędowych będą mogli wprowadzać nowe specyfikacje silnika, turbodoładowania oraz  MGU-H tylko raz – w 2021, 2022 i 2023 roku, po czym specyfikacje te zostaną zamrożone.

W przypadku zaś MGU-K, baterii i elektroniki sterującej, ograniczenia będą znacznie surowsze. Zespoły będą mogły wprowadzić nowy projekt każdego z tych elementów przed końcem 2021 r. oraz kolejną nową specyfikację każdego z nich na dwuletni okres obejmujący lata 2022–23, potem zaś nastąpi ich zamrożenie. 
Zespoły będą również musiały upewnić się, że wszelkie zmiany, które wprowadzają w swoich jednostkach napędowych, nie zmieniają znacząco sposobu ich instalacji w podwoziu.

Dzięki tym planom producenci będą mogli zaoszczędzić i ustrzec się przed większymi skutkami kryzysu finansowego, wywołanego przez pandemię COVID-19.

Wyżej wymienione przepisy zostały już rozesłane do zespołów i oczekuje się, że zostaną zatwierdzone jeszcze w tym tygodniu.

Image: © Motorsport Grand Prix