W tym roku Baja Poland odbyła się już po raz piętnasty, a dwunasty raz jako zawody o międzynarodowej randze. Tegoroczna edycja była przede wszystkim piątą z ośmiu rund Pucharu Świata FIA w Rajdach Terenowych Baja. Impreza stanowiła również siódmą odsłonę rywalizacji w Mistrzostwach FIA Strefy Europy Centralnej w Rajdach Terenowych (FIA CEZ) oraz czwartą rundę mistrzostw Polski i mistrzostw Czech. Ponadto, na bezdrożach województwa zachodniopomorskiego zmierzyli się też uczestnicy Rajdowego Pucharu Polski Samochodów Terenowych, dla których były to czwarte w tym roku zawody.
Nie zabrakło również motocyklistów i quadowców walczących o punkty w ramach czwartej rundy Mistrzostw Polski w Rajdach Baja i czwartej rundy Pucharu Polski w Rajdach Baja, a także załóg bez licencji sportu samochodowego, które pokonały trasę zawodów z cyklu Adventure Pucharu Polski Samochodów Terenowych.
Organizatorzy Columna Medica Baja Poland 2023 przygotowali trasę o długości 656,24 km, z czego 387,2 km stanowił dystans pięciu odcinków specjalnych. W piątkowe popołudnie zawodnicy ścigali się na prologu w Szczecinie (5,8 km), w sobotę rozegrano kluczowy dla losów rywalizacji, pokonywany dwukrotnie oes (160 km) na poligonie w Drawsku Pomorskim, a w niedzielę, podczas finałowego etapu załogi dwukrotnie mierzyły się z próbą wiodącą z Gminy Dobra do Szczecina (30,7 km). Choć, przez cały weekend zawodnikom towarzyszyła stabilna, bezdeszczowa pogoda, to na trasie nie brakowało rozległych, głębokich kałuż, a także zabłoconych i śliskich partii.
Do rywalizacji przystąpiło łącznie 64 załogi w samochodach i 16 kierowców quadów i motocykli. W sumie na listach startowych widniały nazwiska 147 uczestników.
Dziewiąty raz Hołka
Najlepiej rywalizację w Columna Medica Baja Poland 2023 rozpoczęli absolutni faworyci imprezy – Krzysztof Hołowczyc i Łukasz Kurzeja (MINI John Cooper Works Rally), którzy zwyciężyli na otwierającym zmagania prologu w Szczecinie. Z drugim czasem tę próbę ukończyli Michał i Julita Małuszyńscy (MINI John Cooper Works Rally, +8,2 s), a trzeci rezultat należał do brazylijsko-portugalskiego duetu Cristiano de Sousa Batista/Fausto Miguel de Almedia da Mota (BRP Can-Am Maverick XRS Turbo RR, +19 s).
Sobotni etap Columna Medica Baja Poland składał się z dwóch przejazdów odcinka specjalnego wytyczonego na Poligonie Drawskim. 160-kilometrowa próba jak zwykle była wyzwaniem dla zawodników, którzy zgodnie podkreślali jej zróżnicowaną charakterystykę i to jak łatwo popełnić tu błąd w nawigacji, który może przekreślić szanse na dobry wynik.
Oba starcia w Drawsku Pomorskim zapisali na swoje konto Hołowczyc i Kurzeja, choć na ostatnich 80 kilometrach drugiego przejazdu drżeli o to, czy dojadą do mety, po tym, jak w ich MINI spadła gumowa osłona jednej z półosi.
Ostatecznie Olsztynianin ukończył etap i przed finałowym dniem rywalizacji miał już ponad 8,5 minuty przewagi nad rywalami. Drugie czasy na trasie wytyczonej na poligonie dwukrotnie notowali Małuszyńscy. Włodzimierz Grajek i Dominik Jazic (Toyota Hilux) obronili trzecią pozycję po OS 2, ale na OS 3 musieli uznać wyższość duetu Al Thefiri/Vidal Montijano, który strącił Polaków na czwarte miejsce w klasyfikacji Pucharu Świata.
W niedzielę Hołek nie zwolnił tempa i był najszybszy także na obu przejazdach próby z Gminy Dobra do Szczecina (30,7 km). Z kompletem wygranych odcinków specjalnych olsztynianin po raz dziewiąty zwyciężył w Baja Poland. Na drugim miejscu finiszowali Michał i Julita Małuszyńscy (+9:57,1 s), a trzecią pozycję do mety dowieźli Al Thefiri i Vidal Montijano (+22:23,7 s), najlepsi w grupie T3. W czołowej piątce klasyfikacji Pucharu Świata znaleźli się także Grajek i Jazic (+23:53,5 s) oraz Brazylijczyk Otavio Sousa Leite, którego pilotował Joao Filipe Ferreira Miranda (Can-Am Maverick X3, +33:43,5 s).
Puchar za zwycięstwo w grupie T4 na Wałach Chrobrego w Szczecinie odebrali Cristiano de Sousa Batista i Fausto Miguel de Almeida da Mota (BRP Can-Am Maverick XRS Turbo RR).
„Dziewiąte zwycięstwo to coś niesamowitego, ponieważ to kawał ciężkiego rajdu. Parę razy się o tym przekonaliśmy, bo też zdarzało się nam nie dotrzeć do mety” – powiedział Krzysztof Hołowczyc.
„W tym roku również nie mogliśmy być tego pewni. Wydawało się, że półoś bez gumowej osłony nie ma prawa wytrzymać 80 kilometrów ścigania w piachu i błocie, a jednak auto dało radę. Cieszę się z pracy nad ustawieniami samochodu, jaką tu wykonaliśmy. Nasze MINI jest coraz lepsze. Wiemy też, co jeszcze jest do poprawienia, a to ważne w kontekście nadchodzącego Rajdu Dakar. Czuję, że szczęście do mnie wraca i nie opuści mnie również na Dakarze”.
„Myślę, że do granic możliwości najnowszego MINI mam jeszcze długą drogę, choć jeździ mi się tym samochodem coraz lepiej” – przyznał Michał Małuszyński.
„Sądzę, że to był dobry rajd w naszym wykonaniu, szybko i mądrze pojechany. Cieszę się z osiągnięcia mety bez przygód, praktycznie niedraśniętym samochodem. Ważne jest też to, że na wszystkich odcinkach prezentowaliśmy równie, stabilne tempo”.
Mshari Althefiri dodał: „Jesteśmy bardzo zadowoleni ze zwycięstwa w klasie i trzeciego miejsca w klasyfikacji generalnej. Trasa rajdu była fantastyczna i bardzo ją polubiłem. W sobotę atakowaliśmy mocno, by zbudować jak największą przewagę nad rywalami, a w finałowym etapie mądrze zarządzaliśmy tempem i nie ryzykowaliśmy nadmiernie, by ukończyć zawody bez problemów. Zwycięstwo oznacza, że umocniliśmy się na prowadzeniu w punktacji naszej grupy w Pucharze Świata FIA w Rajdach Terenowych Baja”.
Nie tylko Puchar Świata
Pierwszą trójkę, zarówno w klasyfikacji polskiego, jak i czeskiego czempionatu utworzyły duety Hołowczyc/Kurzeja, Małuszyński/Małuszyńska oraz Grajek/Jazic.
Najszybszą załogą klasy T4 w mistrzostwach Polski zostali Artur Kordek i Dominik Ragiel (Can-Am Maverick X3), którzy na mecie zameldowali się z przewagą ponad 2,5 minuty nad kolejną z załóg. Z kolei w kategorii TH z pewnego zwycięstwa cieszyli się Piotr Boguta i Inez Kieliba, jadący BMW X6.
Równie przekonujący triumf odnieśli Piotr Borys i Michał Goleniewski (Mitsubishi Pajero), najlepsi w grupie T2, przeznaczonej dla załóg w samochodach seryjnych.
Z trzech załóg w ciężarówkach do mety dotarły dwie. Najmniej czasu na pokonanie trasy Columna Medica Baja Poland 2023 potrzebowali Michal Valtr, Marek Hyl i Jaroslav Miskolci – czesko-słowacka załoga Iveco Powerstar Torpedo.
Klasę SSV, w ramach rundy Rajdowego Pucharu Polski Samochodów Terenowych, wygrali Emil Bożek i Aleksandra Żurek (Cam-Am Maverick X3). Z kolei Tomasz Piluch i Marcin Pawłowski (Mitsubishi Pajero) byli najlepsi w ramach kategorii S2.
W gronie zawodników bez licencji sportu samochodowego, uczestniczących w zawodach z cyklu Adventure Pucharu Polski Samochodów Terenowych, najszybsi byli Adam Goński i Wojciech Waleczak (Can-Am Maverick X3 XRS).
Ostafin i Przybyłowski triumfują
Najszybszym quadowcem czwartej rundy Mistrzostw Polski w Rajdach Baja został Ireneusz Ostafin (Polaris Sportsman XP 1000 S), który walkę o zwycięstwo stoczył z Adamem Krysiakiem korzystającym z bliźniaczego quada. Ostafin był jednocześnie najszybszy w gronie zawodników dysponujących czterokołowcami z napędem na obie osie.
Łukasz Pacud, kierowca jedynego w stawce quada z napędem na jedną oś (Yamaha Raptor 700), odebrał puchar za zwycięstwo w kategorii Q2. Wśród motocyklistów najlepiej spisał się Robert Przybyłowski (KTM EXC-F 450), który rzutem na taśmę, na ostatnim oesie, wyprzedził dotychczasowego lidera – Mariana Augustyna (KTM EXC-F 450). Na mecie tych dwóch zawodników dzieliło zaledwie 6,1 sekundy.
Kierowcy quadów i motocykli ścigali się również w ramach czwartej odsłony tegorocznego Pucharu Polski w Rajdach Baja. W gronie motocyklistów najwięcej punktów wywalczył Grzegorz Kołodziej (KTM EXC 450), a wśród quadowców pierwsze miejsce zajął Piotr Michalak (Polaris Scrambler 1000S).
Kolejną rundą Pucharu Świata FIA w Rajdach Terenowych Baja będzie rajd Baja Portalegre w Portugalii (26-28 października). Z kolei uczestników mistrzostw Polski czeka w tym sezonie już tylko finałowa runda – Baja Czarne 2023 (13-15 października).
Columna Medica Baja Poland 2023 – klasyfikacja końcowa rundy Pucharu Świata FIA w Rajdach Terenowych Baja:
- Hołowczyc/Kurzeja (MINI John Cooper Works Rally) 4:11:59,9
- Małuszyński/Małuszyńska (MINI John Cooper Works Rally) +9:57,1 s
- Al Thefiri/Vidal Montijano (Can-Am Maverick X3) +22:23,7 s
- Grajek/Jazic (Toyota Hilux) +22:53,5 s
- Sousa Leite/Ferreira Miranda (Can-Am Maverick X3) +32:45,5 s
- De Sousa Batista/De Almedia Da Mota (BRP Can-Am Maverick XRS turbo RR) +34:52,2 s
- Warnia/Minaudier (Polaris RZR Pro R Sport) +43:27,6 s
- Suarez/Tsyro (BRP Can-Am Maverick XRS turbo RR) +51:46,4 s
- Akeel/Perry (Can-Am Maverick X3) +1:01:07,6 s
- Alvarez Castellano/Panseri (Can-Am Maverick X3) +1:11:04,6 s
Columna Medica Baja Poland 2023 – klasyfikacja końcowa rundy Rajdowych Mistrzostw Polski Samochodów Terenowych:
- Hołowczyc/Kurzeja (MINI John Cooper Works Rally) 4:11:59,9 s
- Małuszyński/Małuszyńska (MINI John Cooper Works Rally) + 9:57,1 s
- Grajek/Jazic (Toyota Hilux) +22:53,5 s
- Kufel/Dymurski (Ford Ranger) +40:58,1 s
- Kordek/Ragiel (Can-Am Maverick X3) +42:20,6 s
- Urbanik/Brzozowski (Can-Am Maverick) +44:44,2 s
- Lenkiewicz/Janik (Can-Am Maverick X3 XRS Turbo RR) +45:36,7 s
- Kubiczek/Gołka (Can-Am Maverick X3) +46:39,8 s
- Mąsior/Syty (Can-Am Maverick X3) +49:57,5 s
- Szulecki/Kuta (Can-Am Maverick X3) +49:58,2 s
Columna Medica Baja Poland 2023 – zwycięzcy odcinków specjalnych (w klasyfikacji Pucharu Świata FIA w Rajdach Terenowych Baja):
- OS 1 – Prolog Szczecin (5,8 km): Hołowczyc/Kurzeja (MINI John Cooper Works Rally)
- OS 2 – Drawsko Pomorskie 1 (160 km): Hołowczyc/Kurzeja (MINI John Cooper Works Rally)
- OS 3 – Drawsko Pomorskie 2 (160 km): Hołowczyc/Kurzeja (MINI John Cooper Works Rally)
- OS 4 – Gmina Dobra – Szczecin 1 (30,7 km): Hołowczyc/Kurzeja (MINI John Cooper Works Rally)
- OS 5 – Gmina Dobra – Szczecin 2 (30,7 km): Hołowczyc/Kurzeja (MINI John Cooper Works Rally)
W poszczególnych grupach triumfowali – Rajdowe Mistrzostwa Polski Samochodów Terenowych:
- T1 – Hołowczyc/Kurzeja (MINI John Cooper Works Rally)
- T2 – Borys/Goleniewski (Mitsubishi Pajero)
- T4 – Kordek/Ragiel (BRP Can-Am Maverick X3)
- T5 – Valtr/Hyl/Miskolci (Iveco Powerstar Torpedo)
- TH – Boguta/Kieliba (BMW X6)
W poszczególnych grupach triumfowali – Rajdowy Puchar Polski Samochodów Terenowych:
- S2 – Piluch/Pawłowski (Mitsubishi Pajero)
- SSV – Bożek/Żurek (Can-Am Maverick X3)
W poszczególnych grupach triumfowali – Mistrzostwa Polski w Rajdach Baja:
- Quady 4WD – Ireneusz Ostafin (Polaris Sportsman XP 1000 S)
- Quady 2WD – Łukasz Pacud (Yamaha Raptor 700)
- Motocykle – Robert Przybyłowski (KTM EXC-F 450)
W poszczególnych grupach triumfowali – Puchar Polski w Rajdach Baja:
- Quady 4WD – Piotr Michalak (Polaris Scrambler 1000S)
- Motocykle – Grzegorz Kołodziej (KTM EXC 450)
W poszczególnych grupach triumfowali – Adventure Puchar Polski Samochodów terenowych:
- SSV – Goński/Waleczek (Can-Am Maverick X3 XRS)
- OPEN – Weyna/Pazdyka (Suzuki Vitara)
- LIMITED – Rostkowski/Rostkowski (Mitsubishi Pajero)
Źródło: Columna Medica Baja Poland