Valtteri Bottas jest gotowy na używanie DAS podczas weekendu w Australii

Valtteri Bottas jest gotowy na używanie DAS podczas weekendu w Australii

Valtteri Bottas jest zadowolony z dotychczasowych wyników testów innowatorskiego systemu DAS i nie widzi powodów, dla którego miałby nie skorzystać z niego podczas pierwszego Grand Prix sezonu na torze w Australii.

System Dual Axis Steering, testowany przez ekipę Mercedesa podczas przedsezonowych testów w Barcelonie, zaintrygował cały świat Formuły 1. Rozwiązanie to umożliwia kierowcy zmianę położenia kąta przednich kół w trakcie jazdy za pomocą posuwistych ruchów kierownicą w przód i w tył.

Mercedes bardzo sprytnie wykorzystał lukę w przepisach, co – według niektórych – już w tej chwili zagwarantowało ekipie z Brackley przewagę nad resztą stawki i kolejne mistrzostwo świata.

W miarę, jak rosło zainteresowanie DAS wśród pozostałych zespołów, FIA szybko ukróciła ich plany o zastosowaniu go w ich samochodach, bowiem według nowych przepisów obowiązujących od 2021 roku, system ten, jak i wszystkie tego typu udogodnienia, są nielegalne – zaś zaprojektowanie go i budowa jest bardzo czasochłonnym procesem, a wdrożenie go na obecnym etapie przygotowań do rozpoczęcia sezonu 2020 jest bardzo mało opłacalne.

Valtteri Bottas nie ukrywa swoich pozytywnych odczuć po pierwszych testach systemu DAS i jest gotowy na zastosowanie go podczas inaugurującego wyścigu w Melbourne.

„Na razie nie widzimy powodu, dla którego mielibyśmy nie skorzystać z DAS. System działa doskonale, nie znaleziono w nim dotychczas żadnych problemów. Wciąż się o nim uczymy, ale cieszymy się, że mamy go w naszym samochodzie” – powiedział Fin.

Bottas zaznaczył, że dzieli się swoją wiedzą na temat DAS z Lewisem Hamiltonem, jednak nie wyklucza poszukiwań cennych dla siebie informacji, które mogłyby pozwolić mu zbliżyć się do zespołowego kolegi.  

„Oczywiście dzielimy się z Lewisem [Hamiltonem] swoimi uwagami, spostrzeżeniami i danymi.”

„Chodzi o to, żeby wydobywać z każdego dostępnego nam narzędzia maksimum jego możliwości. Zarówno ja, jak i Lewis za każdym razem próbujemy to robić, a ja ze swojej strony postaram się wycisnąć jeszcze więcej, o ile tylko będzie to możliwe.”

System DAS był testowany tylko przez sześć dni, podczas zimowych testów w Hiszpanii. Bottas ujawnił, że Mercedes wciąż gromadzi wiedzę na temat jego skuteczności i chce opracować najlepszy moment na użycie go podczas jazdy na torze.

„Podczas przerwy między pierwszą a drugą turą testów, inżynierowie analizowali wszystkie dane, aby na ich podstawie stworzyć nam, kierowcom, jak najwięcej wskazówek na temat jego użycia oraz szukać sytuacji, w których zastosowanie tego systemu dałoby nam najwięcej korzyści i przewagi.”

Twierdzi jednak, że znaczący głos w tej sprawie mają on i Lewis Hamilton.

„Ale będzie to również zależało od kierowcy, szczególnie w weekendy wyścigowe i niezależnie od sytuacji, które naszym zdaniem, mogą przynieść korzyści. To od nas zależy odkrywanie go i znajdowanie najlepszych sposobów na jego wykorzystanie.”

Pierwszą szansą na zastosowanie systemu DAS podczas weekendu wyścigowego jest inaugurująca sezon runda w Melbourne, w Australii, która rozpocznie się od piątkowych sesji treningowych 13 marca.