Szczegóły zmian w Formule 1 od sezonu 2021

Na dzień przed Grand Prix Stanów Zjednoczonych, światło dzienne ujrzały nowe plany zrewolucjonizowania Formuły 1.

Do sportu wprowadzone zostaną nowe zasady techniczne, sportowe i finansowe, aby ułatwić wyprzedzanie i uatrakcyjnić wyścigi, co jest wielką bolączką przedstawicieli F1, jak i kibiców od wielu lat.

W czwartek Światowa Rada Sportów Motorowych zatwierdziła jednogłośnie przepisy, które w głównej mierze dotykają aerodynamiki oraz limitu budżetowego do 175 milionów dolarów.

Główne zmiany aerodynamiczne:

  • umożliwienie bliższej rywalizacji między kierowcami;
  • uproszczenie projektu auta;
  • mniejsza wrażliwość niektórych obszarów bolidu, co ma doprowadzić do zmniejszenie różnic wydajności;
  • prostsze przednie skrzydło, które zmniejszy zawirowywanie w okolicach kół;
  • brak badgeboardów (elementów przed wlotami powietrza do chłodnic);
  • efekt przyziemienia - długi dyfuzor pod sekcjami bocznymi;
  • w obszarach o dużej wrażliwości pojawią się zalecane komponenty.

Główne zmiany wizualne obejmą:

  • nos;
  • przednie skrzydło i boczne lotki;
  • wlot powietrza do silnika;
  • kształt wlotów powietrza do chłodnic;
  • zmiana wyglądu pokrywy silnika;
  • przewody hamulcowe;
  • tylne skrzydło i boczne lotki tylnego skrzydła;
  • obszary, które zostały poddane ograniczeniom i dotyczą podłogi, dyfuzora oraz elementów tylnego skrzydła.

Masa (waga):

  • zwiększenie minimalnej masy z 743 do 768 kilogramów;
  • większe koła;
  • waga opony;
  • jednostka napędowa (+5);
  • niektóre standardowe lub zalecane części;
  • elementy bezpieczeństwa.

Jednostka napędowa:

Pewna redukcja kosztów poprzez:

  • zwiększenie wagi;
  • ograniczenia materiałowe;
  • brak wyłączności dla ogniw ES i dostawcy turbosprężarki;
  • standardowa pompa paliwa;
  • obowiązek zapewnienia równej specyfikacji między producentami a zespołami klienckimi.

Paliwo i olej silnikowy:

Silne dążenie do zwiększenia znaczenia paliw F1 dla środowiska:

  • w 2021 roku podwojenie zawartości paliw odnawialnych do 20%;
  • począwszy od 2022 roku zobowiązanie do dalszego zwiększania tych liczb.

System paliwowy:

  • standardowe pompy wysokociśnieniowe;
  • standardowe orurowanie;
  • standardowy przepływomierz - jak obecnie;
  • standardowa przepustnica;
  • narzucony kolektor i niektóre elementy wewnętrzne.

Układ przeniesienia napędu:

  • analiza wykazała, że można uzyskać znaczne oszczędności, jeśli zostaną wyeliminowane koszty prac badawczo-rozwojowych: uzyska się to poprzez zamrożenie konfiguracji na określony czas;
  • jedno przeprojektowanie dozwolone w cyklu 5-letnim;
  • uproszczenie geometryczne wału napędowego ze względu na koszty.

Zawieszenie, układ kierowniczy, koła i opony

  • uproszczone zawieszenie;
  • zakaz zawieszenia hydraulicznego;
  • prostsze systemy wewnętrzne (sprężyny, amortyzatory) i zakaz inercji;
  • ograniczenia kinematyczne w celu rozwiązania źle regulowanego obszaru poza kołem;
  • rozdzielenie struktur zawieszenia oraz ich owiewek;
  • większe koła (18 calowe);
  • zachowanie koców grzewczych na co najmniej sezon 2021 i 2022;
  • piasty według projektu, nakrętki i mocowanie kół.

Układ hamulcowy:

  • większe tarcze hamulcowe (z 278 mm do 330 mm);
  • prostsza geometria tarczy: mniej otworów o większej średnicy
  • odroczenie jednego dostawcy do 2023 roku.

Podwozie i homologacja:

  • większe wymiary kokpitu wewnętrznego, aby nie karać wysokich kierowców;
  • zwiększenie wymiarów bocznej belki dla bezpieczeństwa w przypadku zderzenia bocznego;
  • zalecana konstrukcja przedniej części podłogi, aby chronić podwozie na krawężnikach, ale także powstrzymać zespoły przed szukaniem nieuczciwej przewagi (elastyczne podłogi);
  • połączenie artykułów 16, 17 i 18 w jeden artykuł dotyczący homologacji.

Poprawa bezpieczeństwa

  • lepsze zabezpieczenie przed odpadającymi elementami w razie wypadku;
  • próby zatrzymania zniszczeń, dodając gumową membranę;
  • badania w celu niedopuszczenia do odpadnięcia całego przedniego skrzydła;
  • zwiększone pochłanianie energii z przodu auta (dłuższy nos);
  • zwiększona wytrzymałość boczna i nowa bardziej wszechstronna struktura uderzeniowa;
  • ulepszony zagłówek i jego mocowanie do podwozia;
  • konsekwentne wzmocnienie uwięzi kół z powodu większej masy koła.

Materiały:

  • kompleksowa analiza przepisów dotyczących materiałów, przede wszystkim ze względu na przejrzystość i koszty;
  • redukcja kosztów - w przypadku materiałów metalowych;
  • materiały kompozytowe;
  • koncepcja, że materiały muszą być dostępne na rynku.

Klasyfikacja komponentów:

Wprowadzenie pięciu kategorii klasyfikacji komponentów ze względu na koszty:

  • lista komponentów zespołu (LTC): elementy wykonane przez każdy zespół;
  • standardowe elementy zaopatrzenia (SSC): pojedynczy dostawca w drodze przetargu;
  • zalecane elementy konstrukcyjne (PDS): zalecany projekt - dostawa bezpłatna;
  • komponenty transferowalne (TRC): komponenty, które można przenosić z jednego zespołu do drugiego;
  • komponenty Open Source (OSC): komponenty, których projekty są dostępne dla konkurentów.

Regulacje sportowe 2021:

  • reorganizacja artykułów dla jasności i spójności;
  • zwiększenie liczby wyścigów (maksymalnie) do 25;
  • kompresja formatu weekendowego z czterech do trzech dni;
  • wprowadzenie "specyfikacji referencyjnej" ze względu na koszty;
  • ograniczenia w badaniu jednostki napędowej;
  • redukcja symulacji w tunelu aerodynamicznym.