Światowa Rada Sportów Motorowych zatwierdza zmiany w regulaminach Formuły 1 na sezon 2020

Podczas spotkania Światowej Rady Sportów Motorowych, do którego doszło w środę, ustalono kilka zmian w regulaminach Formuły 1. Jedną z nich jest powrót tradycyjnej czarno-białej flagi w szachownicę jako definitywny koniec wyścigu.

Powrót szachownicy

Gdy podczas Grand Prix Kanady w 2018 roku modelka Winnie Harlow przedwcześnie wymachiwała flagą w szachownicę zakończenie wyścigu, zaczęto myśleć nad wyeliminowaniem takich pomyłek. Tym samym od sezonu 2019 to cyfrowa sygnalizacja świetlna oficjalnie kończyła rywalizację kierowców, a tradycyjna „szachownica” miała drugorzędne znaczenie.

System ten również miał jednak chwilę słabości. Do kontrowersji doszło bowiem podczas Grand Prix Japonii, gdy koniec rywalizacji zasygnalizowano okrążenie wcześniej. Mimo to kierowcy ścigali się przez wyznaczoną liczbę okrążeń, przez co doszło do kilku zmian w klasyfikacji. M.in. na dziewiątej pozycji sklasyfikowano Sergio Pereza, który na ostatnim zaplanowanym „kółku” wypadł z toru po kolizji z Pierre’em Gaslym.

Światowa Rada Sportów Motorowych stwierdziła więc, że od sezonu 2020 koniec wyścigu wyznaczać będzie tradycyjna czarno-biała flaga w szachownicę.

Dodatkowy egzemplarz MGU-K

Formuła 1 dąży od lat do redukcji kosztów, co odbija się przede wszystkim na najdroższych elementach samochodów – jednostkach napędowych. W sezonie 2019 kierowcy mogli wykorzystać podczas całych mistrzostw trzy silniki spalinowe, trzy turbosprężarki, trzy MGU-H, dwa MGU-K,  dwie baterie i dwa egzemplarze elektroniki sterującej. Każdy dodatkowy element wiąże się oczywiście z karą na polach startowych.

W związku jednak z rozszerzeniem przyszłorocznego kalendarza Formuły 1 do 22 wyścigów, Światowa Rada Sportów Motorowych potwierdziła, że kierowcy będą mogli skorzystać w nowym sezonie z dodatkowego egzemplarza MGU-K. Tym samym do swojej dyspozycji będą mieli trzy takie elementy.

Koniec z zasłanianiem samochodów podczas zimowych testów

Kolejną ze zmian wprowadzoną przez Światową Radę Sportów Motorowych jest zakaz zasłaniania samochodów podczas przedsezonowych testów, co też ma ułatwić pracę mediów czy dostępność dla fanów.

Taki zakaz obowiązuje już od lat podczas weekendów wyścigowych, lecz od nowego sezonu wprowadzono go również w trakcie zimowych testów. Nie powinno mieć więc to dla zespołów zbyt dużego znaczenia.

Kontrola stanu paliwa

Podczas ostatniej rundy sezonu doszło do kontrowersji związanej z ilością paliwa w samochodzie Charlesa Leclerca. Zespół Ferrari został bowiem ukarany grzywną w wysokości 50000 euro za to, że zadeklarowana przez ekipę ilość paliwa różniła się z tą zmierzoną przez delegata technicznego przed startem wyścigu.

W związku z tym Międzynarodowa Federacja Samochodowa wprowadziła poprawkę w regulaminie sportowym dotyczącym powyższej kwestii. Do przepisu dodano „sformułowanie odnoszące się do pobierania i badania próbek paliwa podczas zawodów celem uwzględnienia wartości referencyjnych”.

Trzech dostawców standaryzowanych części od sezonu 2021

Formuła 1 zamierza wyrównać stawkę od roku 2021 i wcześniej zapowiedziała, że wprowadzi standaryzowane części. W związku z tym FIA wyznaczyła firmę BBS jako jednego dostawcę 18-calowych felg na sezon 2021. Ponadto potwierdzono, że główne pompy paliwowe produkować będzie Magnetti Marelli, a wysokociśnieniowe pompy oraz przewody paliwowe dostarczy Bosch.