Formuła 1

GP Azerbejdżanu 2019 - Na czele bolidy zespołu Mercedes /

Regulacje techniczne na sezon 2020

FIA odkrywa przed kibicami kolejne karty dotyczące regulacji technicznych, które będą obowiązywać w przyszłym sezonie. Zmianie ulegnie klasyfikacja poszczególnych części bolidu, ze szczególnym uwzględnieniem kanałów chłodzących hamulce. Obecnie kanały te klasyfikowane są jako nadwozie (bodywork) bolidu, nie będąc uznawane za element aerodynamiczny. Jednakże, regulamin jasno stanowi, że zespoły aby mogły być klasyfikowane jako konstruktorzy, muszą sami wytwarzać określone części samochodu.

Obecnie lista ta ogranicza się do monokoku, elementów zderzeniowych oraz aerodynamiki (z uwzględnieniem chłodnic silników jako elementów aerodynamicznych). Niemniej jednak coraz więcej zespołów chętnie korzysta z szerokiego pola manewru jakie daje krótki katalog części.

Haas produkuje we własnym zakresie minimalną wymaganą regulaminem listę części, korzystając z elementów dostarczanych przez Ferrari. Podobnie ma się też sytuacja pomiędzy Scuderią Toro Rosso a Red Bull Racing. Zaklasyfikowanie układu chłodzenia hamulców jako struktury aerodynamicznej może zmienić tę sytuację. Wspomniane elementy bowiem nie tylko służą do chłodzenia układu hamulcowego, ale pełnią szereg funkcji aerodynamicznych, związanych z dystrybucją gorącego powietrza wokół kół bolidu, co wykorzystywane jest do zarządzania temperaturą opon.

W dalszej kolejności, FIA skupiła się na przednim skrzydle bolidów F1. Wytwarzane jest ono - podobnie jak znaczna część bolidu - z włókna węglowego. Nowe regulacje nakazują jednak wprowadzenie do struktury skrzydła elementów wzmacniających jego konstrukcję. Ponadto, nakazują one usunięcie metalowej płyty z przedniej części bolidu. Zmiany te jednak nie powinny wpłynąć na osiągi samochodów, mają one znaczenie wyłącznie dla poprawy bezpieczeństwa kierowców.

W sezonie 2020 wrócą na obudowy silników małe „płetwy rekina”. Będą one najprawdopodniej podobne do rozwiązania, jakie w tym sezonie wprowadził McLaren. W zamyśle FIA, element ten nie ma wpływać na poprawę osiągów bolidu, a ma stanowić powierzchnię dla umieszczenia numeru zawodnika. Co ciekawe, rendery CFD koncepcyjnego samochodu India również posiadają małą płetwę rekina.

Więcej na temat projektu India: Co wiemy o regulacjach technicznych w kwestii aerodynamiki na sezon 2021?

W roku 2014 wprowadzono do Formuły 1 restrykcje dotyczące przepływu paliwa. Homologowane przez FIA czujniki umieszczone w zbiorniku paliwa monitorują, czy bolidy nie przekraczają maksymalnego dopuszczalnego przepływu na poziomie 100 kg/h. Jednakże, coraz głośniej mówi się o stosowaniu rozwiązań mających na celu zmylenie FIA. Dodatkowe zbiorniki paliwa, mogące spełniać funkcję buforującą przepływ nie są objęte monitoringiem telemetrycznym i można prawdopodobnie dzięki nim, w sposób niezauważony, zwiększać chwilowy przepływ paliwa ponad wartość regulaminową. Obecny limit objętości takich zbiorników (a ściślej mówiąc - ilość paliwa, która pozostaje poza zbiornikiem paliwa) wynosi 2000 ml. W sezonie 2020 ilość paliwa w przewodach paliwowych, pompie wysokiego ciśnienia oraz szynach paliwowych będzie ograniczona do 250 ml.

Ostatnią z poważnych zmian względem obecnego sezonu jest uregulowanie przez FIA kontroli sprzęgła. Co roku reguły te są zmieniane, aby ograniczać rolę elektroniki na rzecz refleksu i umiejętnego posługiwania się sprzęgłem przez kierowców. Jednak cały czas panuje tutaj stosunkowo duża dowolność: na przykład, część kierowców ma podwójne łopatki sprzęgła, dzięki czemu łatwiej jest uniknąć im „zdławienia” silnika podczas procedury startowej. Nowe przepisy stanowią, że łopatka sprzęgła ma być ciągnięta przez kierowcę, ze skokiem nie większym niż 80 mm. Podczas użycia łopatki sprzęgła, działanie tarczy i docisku ma odzwierciedlać ruch łopatki, bez nadmiernej ingerencji systemów elektronicznych. Zabronione będzie również oznaczanie momentu załapania sprzęgła, np. poprzez dobranie punktu załapania na równi z innymi łopatkami. Wszystko to prowadzi do zwiększenia roli kierowcy w procedurze startowej bolidu.

© 2011-2019 Motorsport Grand Prix. Wszelkie Prawa Zastrzeżone