Formuła 1

Rich Energy Haas F1 Team VF-19

Prezentacja bolidu Rich Energy Haas pod kątem technicznym

Bolid Haas VF-19 jest pierwszym zaprezentowanym autem przed sezonem 2019. W poniższym tekście nie opiszemy jednak nowej kolorystyki bolidu, lecz zajmiemy się szczegółami pod kątem technicznym, które udało nam się dostrzec na grafikach komputerowych prezentujących bolid.

Dzięki zmianom wprowadzonym na sezon 2019, mamy w trakcie każdego wyścigu oglądać więcej manewrów wyprzedzania (tak twierdzą eksperci z FIA) innego zdania są m.in. szefowie zespołów, którzy twierdzą, że zmiany w regulaminie technicznym nie wprowadzą zamierzonych zmian.

VF-19 pod kątem nowego regulaminu technicznego

Zmiany na sezon 2019 pod kątem technicznym dla zwykłej osoby będą ciężkie do zauważania, jednak dla inżynierów odpowiedzialnych za aerodynamikę jest to duży problem, by zaprojektować elementy, które będą działały w idealny sposób na torze.

Nowy VF-19 jest dobrą zapowiedzią tego, co czeka nas w Formule 1 w sezonie 2019. Zespół odpowiedzialny za aerodynamikę tegorocznego bolidu pod przywództwem Bena Agathangelou zaprezentował w Londynie kilka ważnych elementów przygotowanych na sezon 2019, które zostały zainstalowane na zeszłorocznym bolidzie.

Uwaga wszystkich była skupiona szczególnie na przednim skrzydle, którego budowa od sezonu 2019 została znacznie uproszczona. Skrzydło zaprezentowane przez zespół Haas jest oczywiście wedle przepisów i względem sezonu 2018 szersze oraz prostsze, posiada pięć elementów. Usunięte zostały kaskady oraz pionowe skrzydełka kierujące przepływem powietrza. Pozostały natomiast po dwie lotki umiejscowione pod skrzydłem oraz płaty na oby końcach skrzydła, które mogą być odgięte maksymalnie o piętnaście stopni na zewnątrz.

Przegrody po bokach bolidów mają wysokość 35 centymetrów. Szersze o 7 cm i wyższe o 10 cm tylne skrzydło zapewnia równowagę samochodu względem powiększonego przedniego skrzydła.

Nowe przednie skrzydła wprowadzają również ze sobą nowy kształt "nosa". W przypadku bolidu Haas ich czubek przedniego skrzydła jest szczuplejszy, wszystko po to, by więcej powietrza było kierowane do systemu S-duct.

Rich Energy Haas F1 Team VF-19

Dodatkowe odzyskiwanie docisku

Inżynierowie poszukując dodatkowej siły docisku umiejscowili na całym bolidzie kilka dodatkowych małych skrzydełek, które mają pomóc w odzyskiwaniu docisku. Skrzydełka zostały zamontowane: przy kokpicie, pod kamerą telewizyjną oraz na przedniej krawędzi podwozia. Górne wahacze tylnej osi są podobne do zeszłorocznej koncepcji zespołu McLarena, ale zostały lepiej zaprojektowane i wkomponowane w profil skrzydła.

Szef zespołu Gunther Steiner podczas prezentacji bolidu powiedział: "Przednie skrzydło jest już ukończone, więc nie musimy się na ten moment na nim koncentrować, dzięki czemu mogliśmy skupić się na odzyskiwaniu docisku, dlatego na naszym bolidzie pojawiło się kilka nowych elementów. Dodam tylko tyle, że to nie koniec zmian i w trakcie sezonu pojawią się kolejne udoskonalenia pod tym kątem."

Inżynierowie amerykańskiego zespołu bardzo dobrze przestudiowali tegoroczny regulamin pod kątem budowy tylnego skrzydła. Od tego sezonu inżynierowie muszą dzielić płyty boczne tylnego skrzydła na dwa elementy, które są ze sobą połączone w przedniej części, ale posiadają otwór w tylnej części (w tym miejscu, gdzie tylny płat staje się węższy). Dodatkowe elementy są zamontowane na wyżej wspomnianej krawędzi płyt bocznych skrzydła.

Przepływ powietrza

Zdjęcia nowego Haas F1 VF-19 pokazują, że felgi z przodu i z tyłu mają podwójną ścianę. Powietrze, które krąży pomiędzy nimi z pewnością będzie wykorzystywane nie tylko do chłodzenia. Takie rozwiązanie może również pomóc w przepchaniu "złego" powietrza na zewnątrz.

Wahacze przedniej osi są wyższe, w ten sposób więcej powietrza wpływa do górnej części dyfuzora. Wszystko to dzięki specjalnej konstrukcji wlotów powietrza do chłodnicy.

Nowe zasady mają większy wpływ niż mogło by się to wydawać. Zmieniają szczegółowo koncepcję aerodynamiczną samochodu. Obecnie w F1 brakuje elementów, które pomogłyby tworzyć tzw. wir powietrzny, który uszczelni podłoże bolidu.

Wkład Ferrari w budowę VF-19

Nie od dziś wiadomo o współpracy amerykańskiego zespołu z ekipą z Maranello. Tegoroczny bolid został również wyposażony w kilka elementów ekipy Ferrari. Głównym elementem jest oczywiście jednostka napędowa. Prócz silnika, Ferrari również dostarczyło do zespołu Haas skrzynie biegów wraz ze wszystkimi jej elementami oraz układ kierowniczy a także jej kluczowy element, czyli kierownice.

Rich Energy Haas F1 Team VF-19

Pliki Cookie

© 2011-2019 Motorsport Grand Prix. Wszelkie Prawa Zastrzeżone