Formuła 1

Sebastian Vettel - Scuderia Ferrari Mission Winnow

Pirelli: Nawierzchnia toru jest w lepszym stanie niż rok temu

Według Pirelli – jedynego dostawcy opon w Formule 1 – lepszy stan nawierzchni toru odpowiada za tak dobre czasy okrążeń już pierwszego dnia testów.

Przed startem przedsezonowych testów prognozowano, że tegoroczne samochody mają być na jednym okrążeniu wolniejsze o ok. 1,5 sekundy. Miało wynikać to z faktu zmian w przepisach dotyczących aerodynamiki, które mają ułatwić wyprzedzanie.

Poniedziałek w Barcelonie przyniósł jednak zaskakujące rezultaty. Sebastian Vettel uzyskał czas 1:18,161, co było wynikiem o ponad sekundę lepszym, niż ten uzyskany pierwszego dnia ubiegłorocznych testów. Od razu pojawiło się zaskoczenie oraz głosy, że zmiany aerodynamiczne nie wpłynęły na spowolnienie samochodów. Jednym z zaskoczonych tym faktem był Christian Horner, szef zespołu Red Bull Racing.

„Co jest zaskakujące, a wybaczcie mi, jeśli się mylę, ale myślę, że czas zrobiony już przez Sebastiana, jest szybszy niż w zeszłym roku” – powiedział Christian Horner. „Samochody będą od dzisiaj tylko szybsze.”

Zaskoczonym tak dobrym rezultatem Vettela nie jest natomiast Pirelli. Według dostawcy opon w dużej mierze do takiego wyniku przyczynił się stan nawierzchni, który przez 12 miesięcy uległ sporej zmianie. Potwierdza to Mario Isola z Pirelli.

Przypomnijmy, że przed startem zeszłorocznych testów asfalt na torze pod Barceloną został wymieniony. Przyczepność na nowej, gładkiej nawierzchni była więc znacznie mniejsza niż jest teraz.

„Mierzymy chropowatość asfaltu, a zrobiliśmy to dwa dni temu. Jeśli porównamy ubiegłoroczne zimowe testy, wyścig [GP Hiszpanii] i tegoroczne testy, to zauważymy dużą ewolucję asfaltu” – mówił Mario Isola. „Na ubiegłorocznych zimowych testach asfalt był nowy. Był bardzo gładki i dużo przyczepności pochodziło z bituminu na powierzchni asfaltu. W przypadku wyścigu było trochę inaczej, to zwykła ewolucja, którą widzimy. Teraz mamy kolejny krok w porównaniu do wyścigu.”

„Sądzę, że wpływ asfaltu na czasy jest większy, a temperatura [w tym roku jest wyższa] daje spore efekty.”

Pliki Cookie

© 2011-2019 Motorsport Grand Prix. Wszelkie Prawa Zastrzeżone