Formuła 1

Red Bull Toro Rosso Honda STR14

Open-source lepszym rozwiązaniem od standaryzacji części?

Formuła 1 rozważa możliwość ustandaryzowania poszczególnych części w bolidach od sezonu 2021. W związku ze zbliżającą się rewolucją w przepisach, kilka innowacyjnych pomysłów może ujrzeć światło dzienne, a jednym z nich jest standaryzacja części, choć nie wszystkie strony uważają takie rozwiązanie za dobre.

Zespoły Formuły 1 opowiadają się obecnie przeciwko. Mattia Binotto, szef Ferrari, wytłumaczył, że jest to niezgodne z duchem sportu i konkurencji.

FIA zaproponowała jednak nowy system zastępujący standaryzację części, a według niego zespoły F1 miałyby dzielić się informacjami dotyczącymi niektórych komponentów.

Nowy plan nazwany "open-source" spotkał się z większą aprobatą ze strony zespołów Formuły 1, a jego szczegóły wyjaśnił Andy Green, dyrektor techniczny ekipy Racing Point.

"Myślę, że plan open source to dobry pomysł, ponieważ zespoły opublikowałaby swoje projekty na stronie Internetowej FIA, a reszta ekip miałaby możliwość zobaczyć z czego korzystają i wybrać części, które chcą wdrożyć do swoich samochodów."

Plan standaryzacji pojawił się ze względu na chęć cięcia redukcji kosztów, jednak zespoły obawiają się, że użycie części wykonanych przez czynniki zewnętrzne mogą mieć wpływ na niezawodność lub wagę.

Standaryzacja części może powodować pewne problemy - w tym wpływać na wagę - wymagające inwestycji w innych obszarach samochodu, aby zrekompensować spadek wydajności.

Omówiono także inne kwestie, które przemawiały za redukcją kosztów, czyli zamrożenie rozwoju silników, co jest uważane za sprzeczne z całą historią Formuły 1 i rywalizacją technologiczną, jaka od zawsze cechowała ten sport. Tym bardziej głębszego znaczenia nabierają słowa Matti Binotto, że rywalizacja jest głęboko w DNA tego sportu i to na wszystkich poziomach.

Jednym z głównych tematów pozostaje nadal problem jazdy za bolidem w "brudnym" powietrzu oraz walka kierowców koło w koło. Wiadomo jednak, że efekt przyziemienia generowany przez nową podłogę może pozytywnie wpłynąć na walkę kierowców na torze i wyprzedzanie.

Reszta kwestii, w tym jakie tempo będą prezentować zawodnicy w bolidach na sezon 2021, a także szczegóły aerodynamiczne nie są nadal znane. Ostateczny termin zbliża się jednak wielkimi krokami i prawdopodobnie już pod koniec października poznamy szczegóły regulacji technicznych. Na początku listopada ma z kolei zostać zaprezentowany opcjonalny wygląd samochodu na sezon 2021.

© 2011-2019 Motorsport Grand Prix. Wszelkie Prawa Zastrzeżone