Formuła 1

Formuła 1 2021

Nowy przepis w F1 wyeliminuje szare strefy w 2021 roku?

Formuła 1 przygotowuje się do wprowadzenia kolejnego zapisu w regulaminie technicznym na sezon 2021. Jego ideą będzie zminimalizowanie możliwości wykorzystywania tzw. luk regulaminowych i zyskania przewagi nad konkurencją wprowadzając zaskakujące rozwiązania techniczne.

W 2021 roku mamy być świadkami kolejnego resetu w królowej sportów motorowych. Wprowadzenie zupełnie nowych przepisów, a przynajmniej takie było pierwotne założenie, ma oznaczać chwilowe, teoretyczne zmniejszenie różnic pomiędzy zespołami. Poprzednie tego typu sytuacje miały miejsce w 2009 roku, kiedy to przeniesiono przyczepność aerodynamiczną na mechaniczną, poprzez powrót do opon typu slick oraz pozbycie się wszelkich kreatywnych lotek i dodatków. Wtedy to z piedestału spadły McLaren, Ferrari i BMW, a szansę doskonale wykorzystały takie ekipy jak Brawn GP (dawna Honda, a obecny Mercedes) oraz Red Bull Racing, które całkowicie zdominowały kolejne lata.

Po pięciu kolejnych sezonach, w 2014 roku doczekaliśmy się kolejnego resetu, tym razem z powodu wejścia zupełnie nowych jednostek hybrydowych 1,6 l turbo. Przez pierwsze cztery lata Mercedesy były całkowicie poza zasięgiem, a nawet słabsze konstrukcje (Williams) napędzane jednostkami z logo marki ze Stuttgartu, biły się o punktowane lokaty.

Tym razem, w 2021 roku mamy doczekać się resetu aero poprzez niemal całkowitą redukcję powstawania tzw. brudnego powietrza, które znacząco redukuje docisk auta jadącego z tyłu. W praktyce walka koło w koło przy szybkich zakrętach jest bardzo utrudniona.

Pomimo tego, że regulamin techniczny na rok 2021 jest jeszcze bardziej restrykcyjny, a jego twórcy starali się całkowicie wyeliminować „szare strefy”, to nadal część obszarów pozostanie otwarta na interpretację. Wprawdzie innowacja i kreatywność to jedne z tych elementów, które czynią ten sport tak wspaniałym, to tym razem, zespoły będą mogły usłyszeć „nie”.

W ramach nowego zapisu, który już wkrótce ma pojawić się w regulaminie technicznym na sezon 2021, możliwe będzie blokowanie pewnych innowacji w kwestii konstrukcji bolidów, jeśli odpowiednie organy uznają, że ów element jest sprzeczny z duchem przepisów. Ma to być broń skierowana przeciw tym, którzy doszukają się nowych „podwójnych dyfuzorów”.

Wcześniej tego typu decyzje były niemożliwe i aby wprowadzić zmianę do regulaminu np. blokującą stosowanie takiego lub innego rozwiązania, trzeba było uzyskać zgodę wszystkich dziesięciu zespołów w stawce.

© 2011-2020 Motorsport Grand Prix. Wszelkie Prawa Zastrzeżone