Formuła 1

Płat przedniego skrzydła Ferrari 2019

Nowe przednie skrzydło w projekcie samochodu na sezon 2021

FIA oraz władze Formuły 1 ujawniły, że w zeszły poniedziałek zespoły otrzymały najnowszy projekt przedniego skrzydła opracowany w myśl nowych przepisów, które mają wejść w życie, począwszy od sezonu 2021.

Niedawno na oficjalnej stronie Formuły 1 ukazały się zdjęcia makiety bolidu opracowanego zgodnie z planowanymi zmianami w regulaminie technicznym na sezon 2021. FIA zastrzegała, że nie jest to jednak ostateczna wersja projektu, a prace nad nim są przez cały czas prowadzone. Zaowocowało to opracowaniem najnowszej wersji projektu o oznaczeniu kodowym "Lima", która różni się od swojego poprzednika rozwiązaniami przedniego oraz tylnego skrzydła.

Zespół inżynierów pod przewodnictwem dyrektora technicznego Formuły 1 Pata Symondsa oraz szefa FIA do spraw bolidów jednomiejscowych Nikolasa Tombazisa, przez cały czas pracuje nad udoskonaleniem kolejnych iteracji projektu.

W najnowszej odsłonie przednie skrzydło bolidu składa się z dwóch powierzchni o ujemnym skosie, co przypomina nieco układ skrzydeł stosowany we współczesnych samolotach. Nie jest to z resztą jedyny lotniczy akcent dotyczący tego elementu. Końcówki powierzchni skrzydła będą bowiem podgięte do góry, co jest rozwiązaniem wprost zaczerpniętym ze współczesnych samolotów pasażerskich, mające za zadanie ograniczać występowanie oporu indukowanego, powstającego na końcu płata na skutek różnicy ciśnień. Sam kształt podwiniętych końcówek ma być pozostawiony do opracowania zespołom.

Ponadto położono nacisk na wytrzymałość przedniego skrzydła, które w obecnych konstrukcjach jest elementem niebywale delikatnym. Skrzydło zaprojektowane według nowej specyfikacji ma dwa metry szerokości, jednakże prowadzone są obecnie testy aerodynamiczne, które mają odpowiedzieć na pytanie, czy rozmiar ten można zredukować.

Dalsze zmiany w przedniej części bolidu dotyczą jego wysokości. Podwozie samochodu zostało podniesione, natomiast nos został osadzony 25 mm niżej niż w poprzedniej wersji. Ta zmiana, wraz z podwyższeniem zagłówka pozwala na wygospodarowanie większej ilości miejsca dla kierowców.

Zmiany nie ominęły również głównej części odpowiedzialnej za generowanie docisku, a mianowicie podłogi. Wprowadzono do niej poprawki pozwalające na poprawienie pracy tylnych hamulców, co prawdopodobnie oznacza konieczność poprawy wydajności chłodzenia tarcz hamulcowych, względem poprzedniej iteracji projektu. Pozostałe zmiany podłogi związane są z mocowaniem skrzyni biegów.

Poprawiono także projekt tylnego skrzydła. W nowej wersji jest ono szersze, a poprzeczne rozpórki zostały wygięte zbiegając się ku środkowi, co według projektantów ma poprawić jego estetykę.

Testy makiety nowej wersji samochodu planowane są przed publikacją końcowej wersji przepisów pod koniec października.

© 2011-2019 Motorsport Grand Prix. Wszelkie Prawa Zastrzeżone