Formuła 1

Kierownica bolidu Formuły 1 zespołu Mercedes AMG Petronas Motorsport

Jak działa kierownica bolidu Formuły 1 zespołu Mercedes

Rozbudowana aerodynamika, złożona jednostka napędowa składająca się z kilku elementów składowych oraz wiele zaawansowanych systemów. Po środku tej skomplikowanej maszyny człowiek, który ma za zadanie sterować całym autem, jednak nie byłoby to możliwe bez odpowiedniego narzędzia jakim jest kierownica.

Początkowo zwykła kierownica, która nie różniła się niczym od tej jaką można było spotkać w samochodach osobowych w latach pięćdziesiątych oraz sześćdziesiątych, jednak Formuła 1 to najwyższa technologia i prototypowe oraz koncepcyjne rozwiązania.

Na przestrzeni lat "wolant" kierowcy Formuły 1 zmieniał się. Z roku na rok dodawane kolejne przełączniki do zarządzania całym bolidem, łopatki zmiany biegów, a także ciekłokrystaliczny wyświetlacz.

Tuż przed startem tegorocznej rywalizacji, zespół Mercedes zaprezentował kierownicę, którą podczas jazd będą wykorzystywać Lewis Hamilton i Valtteri Bottas.

Kierownica na 2019 sezon zespołu Mercedes AMG Petronas Motorsport posiada w sumie dwadzieścia pięć przycisków i przełączników oraz oczywiście łopatki sprzęgła i manetki zmiany biegów. Pięć z tych przycisków i przełączników zmienia ustawienia hamulców: kierowca może przesunąć balans hamulców z przodu na tył lub odwrotnie, aby zoptymalizować balans przy każdym zakręcie, zmienić moc hamowania silnikiem lub wyregulować dynamiczny balans hamulców w zależności od tego, jak mocno zahamuje sam kierowca.

Kolejne trzy przełączniki sterują mechanizmem różnicowym - ilością przenoszonego momentu obrotowego między tylnymi kołami - dla wejścia w zakręt, a także jego wierzchołka i wyjścia.

Pozostałe przyciski i przełączniki maja wiele różnych celów, od regulacji ustawień jednostki napędowej do zmiany danych na wyświetlaczu, aktywacja radia lub ogranicznika prędkości w alei serwisowej, a także otwieranie tylnego skrzydła w ramach stref DRS.

Jak widać, jest wiele ważnych przycisków na kierownicy, jak nie wszystkie, jednak które są najważniejsze?

"Znaczenie przycisku zależy od sytuacji. Jeśli na przykład kierowca nie słyszy swojego inżyniera wyścigowego, regulacja głośności radia staje się nagle bardzo ważna. Gdyby zapytać kierowcę, który przycisk uważa za najważniejszy, prawdopodobnie wybierze przełącznik "Strat", ponieważ ma on duży wpływ na osiągi samochodu. Kontroluje tryby jednostki napędowej, jej moc i wpływa zarówno na osiągi silnika spalinowego, jak i rozkład energii elektrycznej MGU-K, a także zmienia odzysk energii zarówno w MGU-K, jak i MGU-H" - tłumaczy zespół Mercedes.

Kierowca F1 najczęściej wykorzystuje jednak kierownicę do samego kierowania bolidem oraz zmiany biegów łopatkami umieszczonymi z tyłu. Dla przykładu na typowym okrążeniu toru Albert Park, zawodnik pięćdziesiąt razy używa łopatek zmiany biegów. Mocno wspomagającym elementem na kierownicy bolidu F1 jest piętnaście diod, które zostały umieszczone nad centralnym wyświetlaczem i mają za zadanie pomóc zawodnikowi znaleźć idealny punkt zmiany biegów.

Zarys jest nam znany, zatem z czego zbudowana jest kierownica bolidu F1 i czy kierowcy uczestniczą w procesie projektowym?

"W kierownicy jest wiele materiałów, ale głównymi są włókno węglowe, włókno szklane, krzem, tytan i miedź. Te pięć komponentów to główne składniki kilkuset pojedynczych części, które tworzą większe elementy wewnątrz kierownicy. Większość tych elementów jest produkowanych w naszej fabryce w Brackley. Tylko dwa komponenty, centralny wyświetlacz i podstawowa płytka, ponieważ są one wspólne dla wszystkich zespołów."

"Tak, w rzeczywistości są bardzo mocno zaangażowani w proces projektowania, ponieważ kierownice są tworzone na zamówienie zgodnie z ich indywidualnymi potrzebami. Zarówno ergonomia kierownicy, jak i fizyczny kształt oraz rękojeści są dopasowywane do ich dłoni. Proces konstrukcji kierownicy jest procesem ciągłym. Kierowca podczas trwania sezonu może poprosić o zmiany w uchwytach i układzie przycisków oraz przełączników - w zależności od indywidualnych wymagań oraz układu toru."

Złożoność kierownicy bolidu Formuły 1 jest imponująca. Użyte materiały, możliwość dowolnej konfiguracji i układu przycisków, aż po opcje, które są dostępne dla kierowcy podczas całego sezonu. Pozostaje jednak pytanie, jak trudne jest wejście w interakcję z różnymi przyciskami, gdy samochód jedzie z pełną prędkością?

"Bardzo trudne. Samochód F1 jest nie tylko bardzo szybki, ale także narażony na silne wibracje, szczególnie na torach o stosunkowo wyboistej nawierzchni. Fakt, że kierowcy noszą rękawice, a przyciski są stosunkowo małe, nie ułatwia obsługi "wolantu". Istnieje jednak wiele rzeczy, które ułatwiają manipulowanie różnymi przyciskami i przełącznikami."

"Aby zmniejszyć ryzyko przypadkowego naciśnięcia niewłaściwego przycisku, zespół używa również przełączników które są wykorzystywane w lotnictwie. Te niezawodne przyciski nie tylko wytrzymują dużą ilość naciśnięć, ale także wymagają dużej siły nacisku, przy równoczesnym poinformowaniu kierowcy, że przycisk został wciśnięty."

"Zespół zainstalował także małe plastikowe obręcze wokół niektórych przycisków, aby zminimalizować ryzyko uderzenia w razie wypadku. Układ tych zabezpieczeń może się zmienić w zależności od wyścigu. Są one szczególnie ważne w przypadku ciasnych zakrętów, takich jak nawrót w Monako, gdy kierowca wykorzystuje maksymalny kąt skrętu."

Kierownica bolidu Formuły 1 zespołu Mercedes AMG Petronas Motorsport

Opis przycisków i przełączników na kierownicy bolidu F1

  1. OBSŁUGA SYSTEMU DRS. Otwiera górny płat tylnego skrzydła, co pozwala zredukować opór powietrza.
  2. PRZESKOCZ +1/+10. Używany do zarządzania czujnikami samochodu i jednostki napędowej.
  3. BIEG NEUTRALNY SKRZYNI BIEGÓW. Osobny przycisk do wbicia biegu neutralnego, aby zapobiec jego wbiciu poprzez łopatki zmiany biegów.
  4. OGRANICZNIK PRĘDKOŚCI W ALEI SERWISOWEJ. Utrzymuje dozwoloną prędkość w alei serwisowej, nawet gdy kierowca ma wciśnięty pedał gazu do maksimum.
  5. POTWIERDZENIE ZJAZDU DO ALEI SERWISOWEJ. Wysyła sygnał do boksu zespołu o zjeździe kierowcy do alei serwisowej.
  6. DYFERENCJAŁ. Wykorzystywany do zmiany momentu obrotowego pomiędzy tylnymi kołami - dla wejścia, przejazdu w środku i wyjazdu z zakrętu.
  7. HAMOWANIE SILNIKIEM. Ustawienia siły hamowania silnikiem, kiedy kierowca nie dodaje gazu i nie hamuje.
  8. BALANS HAMULCÓW. Zmiana balansu hamulców pomiędzy przednią a tylną osią bolidu.
  9. MARK (ZAZNACZENIE). Kierowca wybiera, który punkt danych aktualnie najbardziej go interesuje.
  10. ZATWIERDZENIE. Dotyczy zatwierdzenia ustawień wybranych poprzez przyciski "PRZESKOCZ +1/+10".
  11. START WYŚCIGU. Ustawienia bolidu na start wyścigu, zapewniające pełną moc jednostki napędowej.
  12. RADIO. Możliwość komunikowania się z inżynierem wyścigowym.
  13. MODUŁ "STRAT". Wybór spośród kilkunastu ustawień mocy podczas wyścigu.
  14. MENU. Przełącznik pozwalający na zmianę różnych parametrów samochodu od głośności radia po jasność wyświetlacza.
  15. HPP. Różne ustawienia jednostki napędowej pozwalające zarządzać odzyskaną energią, MGU-K i MGU-H.
  16. DIODY LED. Mają za zadanie pomóc kierowcy znaleźć idealny punkt zmiany biegów.
  17. MANETKI ZMIANY BIEGÓW

Pliki Cookie

© 2011-2019 Motorsport Grand Prix. Wszelkie Prawa Zastrzeżone