Formuła 1 zaprezentowała regulacje na sezon 2021

Międzynarodowa Federacja Samochodowa i Formuła 1 potwierdziły przyszły kierunek Mistrzostw Świata Formuły 1, prezentując nowe regulacje, które wejdą w życie od sezonu 2021.

Sezon 2020 to ostatnia kampania, w której Formuła 1 będzie rywalizować w ramach obecnego Porozumienia Concorde, a także obecnie trwających regulacji. Już od sezonu 2021 F1 wejdzie na kolejny poziom poprzez wprowadzenie nowych przepisów, które między innymi, mają pozwolić kierowcom na bliższe ściganie, walkę koło w koło oraz większe możliwości wyprzedzania.

Po wielu dyskusjach Formuła 1 oraz zespoły porozumiały się w kwestii ostatecznego planu na sezon 2021 oraz kolejne lata.

Samochody F1 w sezonie 2021 będą miały radykalnie nową filozofię projektowania i mocno zmienimy wygląd z szerokim podwoziem, uproszczonymi przednimi skrzydłami, większymi tylnymi skrzydłami, zwiększoną aerodynamiką podwozia, uproszczonym zawieszeniem i niskoprofilowanymi oponami z 18- calowymi kołami.

Do nowych bolidów na sezon 2021 mogą zostać wprowadzone także dwa typy wyświetlaczy LED, które będą zapewniać informacje dla widzów na torze, jak i tym przed telewizorami. Jedne z wyświetlaczy mogą trafić do felg, które będą obrotowe, a także na nadwozie auta.

Istotną kwestią dla nowych bolidów będzie estetyka, jednak mimo to powyższe zmiany nie mają być jedynie na poziomie kosmetycznym. Kluczem było znalezienie rozwiązania problemu utraty docisku, którego doświadczają obecne auta, które znajdują się tuż za poprzedzającym samochodem. Obecne auta podążając w brudnym powietrzu mogą stracić ponad 40% przyczepności, jednak w przypadku bolidów na sezon 2021 ta wartość spada do 5-10%, a przepływ powietrza w nowych autach jest czystszy i skierowany wyżej, co oznacza, że ma to znacznie mniejszy wpływ na kierowców, co daje większą szansę nie tylko do wyprzedzania, ale także walki na torze.

Sprawiedliwe finanse

Po raz pierwszy Formuła 1 wprowadzi także ograniczenia wydatków, aby sport był bardziej sprawiedliwy i zrównoważony. Limit kosztów zostanie ustalony na poziomie 175 milionów dolarów na zespół rocznie i będzie dotyczył wszystkiego, co obejmuje wydajność na torze, jednak nie obejmuje kosztów marketingu, wynagrodzeń kierowców oraz trzech najlepszych pracowników w danym zespole.

Ograniczenie kosztów w Formule 1 wyeliminuje rosnącą różnicę wydatków między zespołami.

Zmiany w przepisach technicznych oraz sportowych

Prócz zmian w finansowaniu zespołów, zostaną wprowadzone także duże zmiany w przepisach technicznych, jak i sportowych. Dużą nowością będzie ograniczenie ulepszeń samochodów podczas weekendów wyścigowych oraz liczba ulepszeń aerodynamicznych w sezonie, co zmniejszy kosztowny wyścig zbrojeń rozwojowych.

Wprowadzone zostaną także pewne znormalizowane części oraz zwiększone ograniczenia dotyczące liczby przypadków, w których niektóre elementy, takie jak klocki hamulcowe, będą mogły zostać wymienione.

W sezonie 2021 takimi samymi zasadami będą ograniczone silniki, podobnie jak ma to miejsce obecnie, jednak do listy elementów jednostek napędowych zostały dodane układy wydechowe, których liczba na sezon będzie ograniczona, a każdy kierowca będzie mógł użyć jedynie sześciu takich elementów, przed nałożeniem kar.

BOlid Formuły 1 na sezon 2021

Zmiany w weekendach wyścigowych

Do małych jednak znaczących zmian dojdzie także w harmonogramie weekendów wyścigowych, który zostanie skondensowany, aby poprawić wrażenia fanów i pomóc zespołom w poradzeniu sobie z poszerzonym kalendarzem wyścigowym.

Konferencja prasowa przed startem sesji zostanie przeniesiona z czwartku na piątek, przed pierwszą i drugą sesją treningową, podczas gdy samochody do parku zamkniętego trafią już od trzeciej sobotniej sesji treningowej.

Trzecia sesja treningowa będzie także punktem, w którym zespoły będą musiały wrócić do "specyfikacji referencyjnej" bolidów, które przedstawią przed pierwszą sesją treningową, więc wszystkie inne elementy będą musiały zostać usunięte.

Co więcej, wszystkie zespoły będą musiały także w co najmniej dwóch sesjach treningowych skorzystać z młodych kierowców, którzy na swoim koncie mają występy w dwóch lub mniejszej ilości Grand Prix, co da większą szansę zabłysnąć nowej generacji kierowców.

Mniej pracy w tunelu aerodynamicznym

Ograniczenia kosztów sięgną także prac w tunelu aerodynamicznym. W każdym tygodniu ekipy będą mogły wykonywać ograniczoną liczbę testów, co ma zwiększyć nacisk na wykorzystanie symulacji CFD.

BOlid Formuły 1 na sezon 2021

Ross Brawn podczas specjalnej konferencji prasowej zaznaczył, że królowa motorsportu poczyni za rok znaczny krok rozwojowy.

Brawn przyznał, że głównym czynnikiem zmian ma być poprawa widowiska i zmniejszenie różnic w stawce. Brytyjczyk zapewnił również, że konstrukcje, które będą w użyciu od sezonu 2021, będą o wiele bardziej wytrzymałe i nie będą tak podatne na uszkodzenia, jak dotychczasowe bolidy.

"Głównym celem zmian było zmniejszenie różnic między zespołami" - powiedział Ross Brawn. "Dzięki nowym regulacjom różnice w stawce będą zdecydowanie mniejsze. Taki czynnik wpłynie pozytywnie na wzrost emocji, których w ostatnim czasie jest bardzo mało."

"Aktualna charakterystyka bolidów uniemożliwia podążenie w cieniu drugiego bolidu. W obecnych czasach bolid podążający bezpośrednio za drugim bolidem traci sporo docisku. Od sezonu 2021 utrata docisku będzie wynosiła około sześciu procent, co jest dużą rewolucją."

"Myślę, że od sezonu 2021 Formuła 1 będzie miała świetną sytuację, która będzie dotyczyła rozwoju. Bliska rywalizacja między bolidami niesie za sobą również spore ryzyko, które również wzięliśmy pod uwagę. Od sezonu 2021 bolidy będą o wiele bardziej wytrzymałe i nie będą gubić części po delikatnych kontaktach, czy też wyjazdach poza tor."

Od sezonu 2021 w Formule 1 będzie obowiązywał pierwszy raz w historii restrykcyjny limit budżetowy, który będzie wynosił 175 milinów dolarów. Ross Brawn nie wyklucza scenariusza, że w przyszłości limit zostanie jeszcze bardziej zaniżony.

"Wprowadzenie limitu budżetowego, to coś nowego. Jest to duży krok naprzód. Pomysł wprowadzania limitów finansowych będzie oczywiście nadal analizowany i niewykluczone, że w przyszłości limit zostanie zaniżony. Projekt cięcia kosztów w Formule 1 to ciężki temat, ale wspólnymi siłami udało nam się dojść do kompromisu."

BOlid Formuły 1 na sezon 2021

Chase Carey, dyrektor zarządzający Formuły 1 dodał: "Formuła 1 to wspaniały sport z wielką historią, bohaterami i kibicami z całego świata. Musimy głęboko szanować DNA Formuły 1, która jest kombinacją wielkiej sportowej rywalizacji, unikatowych talentów i odważnych kierowców, oddanym zespołom oraz najnowocześniejszej technologii."

"Głównym celem zawsze było dążenie do poprawy rywalizacji i akcji na torze, jednocześnie robiąc z tego sportu zdrowszy i atrakcyjniejszy biznes dla wszystkich."

"Zatwierdzenie przepisów przez Światową Radę Sportów Motorowych jest przełomowym momentem i pomoże zapewnić bardziej ekscytujące ściganie koło w koło dla wszystkich kibiców na świecie."

"Nowe zasady wyłoniły się ze szczegółowego dwuletniego procesu badania kwestii technicznych, sportowych i finansowych w celu opracowania pakietu przepisów. W trakcie tego procesu wprowadziliśmy wiele zmian, ponieważ otrzymaliśmy uwagi od zespołów i innych interesariuszy, dlatego głęboko wierzymy, że osiągnęliśmy cele, jakie chcieliśmy zapewnić. Przepisy są ważnym i głównym krokiem, jednak to trwający proces i nadal będziemy starać się poprawić owe zasady i podejmiemy się dalszych kroków, by nasz sport ciągle rósł i osiągnął swój pełny potencjał."

"Jedną z najważniejszych inicjatyw, jaką będziemy się zajmować w miarę postępu, jest wpływ naszego sportu na środowisko. Mamy już najefektywniejszy silnik na świecie, a w ciągu najbliższych tygodni wprowadzimy plany ograniczenia i ostatecznego wyeliminowania wpływu naszego sportu i biznesu na środowisko. Zawsze byliśmy w czołówce branży motoryzacyjnej i wierzymy, że możemy również odgrywać wiodącą rolę w tej krytycznej kwestii."