Formuła 1

Carlos Sainz - McLaren F1 Team

FIA wprowadza ostrzejsze testy realnego zużycia paliwa

FIA zadecydowała o podjęciu serii działań, które mają na celu bardziej uważne monitorowanie zużycia paliwa przez bolidy Formuły 1. Nowe procedury są wynikiem potencjalnych szarych stref jakie mogłyby zostać wykorzystane przez inżynierów.

Pierwszym punktem obejmującym nowe zasady ma być obligatoryjne deklarowanie przez zespół zaplanowanej objętości paliwa tankowanej na wyścig. Sama deklaracja to jednak nie wszystko. Delegaci techniczni FIA będą mieli prawo do zważenia samochodu przed i po rywalizacji, aby sprawdzić prawidłowość danych.

FIA zakomunikowała także możliwość wyrywkowego sprawdzania samochodów wedle ścisłej procedury, która będzie obejmowała kilka etapów. Po pierwsze, nastąpi zważenie samochodu z modelowymi oponami, następnie opróżnienie całego zbiornika wraz z pompą paliwową i ponowne zanotowanie wagi mające na celu obliczenie realnej masy paliwa. Po ponownym jego wpompowaniu bolid zostanie zważony po raz trzeci. Po tym procederze ilość paliwa nie będzie mogła zostać ani dodana, ani odjęta. Podobne działania będą realizowane po rywalizacji.

Nikolas Tombazis, pełniący rolę delegata technicznego FIA, wskazał listę sytuacji w których mogą pojawiać się niejasności i w których działanie zespołu może zostać poddane badaniom przez sędziów.

  • Jeśli wypompowana ilość paliwa różni się od zadeklarowanej i udokumentowanej, zespół będzie zobligowany do skontaktowania się z FIA.
  • Jeśli po wypompowaniu w samochodzie wciąż będzie znajdować się znacząca ilość paliwa.
  • Jeśli zespół nie zdoła zadeklarować masy zatankowanego paliwa na dwie godziny przed otwarciem alei serwisowej lub jeśli zadeklarowana ilość będzie znacząco różnić się od tej pobranej w wyniku losowej próby.
  • Jeśli masa paliwa na wyścig przekroczy 110 kg, co będzie niezgodne z Artykułem 30.5 Regulaminu Sportowego FIA.
  • Jeśli badania oprogramowania lub analizy danych pokażą znaczące operacyjne różnice pomiędzy zużyciem w klasyfikacjach i w wyścigu.

Już dziś wiadomo, że nowe obostrzenia i przedwyścigowe kontrole mogą być dodatkowo uciążliwe dla zespołów, które przed rywalizacją wykonują dokładną, wyliczoną co do minuty procedurę przygotowawczą.

Pliki Cookie

© 2011-2019 Motorsport Grand Prix. Wszelkie Prawa Zastrzeżone