Formuła 1

Ferrari SF90

FIA: Jednostka napędowa Ferrari zgodna z regulaminem

Koniec wakacyjnej przerwy w Formule 1 przyniósł dość niespodziewaną dominację zespołu Scuderia Ferrari. Wiele osób w padoku dopatrywało się jako przyczyny tego stanu rzeczy wykorzystania nielegalnych rozwiązań. 

Najbardziej rozpowszechniona hipoteza dotyczyła konstrukcji chłodnicy powietrza doładowującego. Według tej wersji element ten został tak zaprojektowany, aby celowo posiadał on nieszczelności pozwalające olejowi na wyciekanie do kanału dolotowego. Jako poparcie tej hipotezy wysuwany jest fakt, że rozwiązanie takie jest w pewnym stopniu zgodne z zapisami regulaminowymi, które mówią, że w tym miejscu może pojawiać się olej, pod warunkiem, że nie trafia on do cylindrów.

Jednakże w poniedziałek na światło dzienne wypłynęła informacja, że podczas Grand Prix Meksyku układ chłodzenia czerwonych bolidów został zbadany przez inspektorów FIA, którzy nie znaleźli w nim żadnych odstępstw od regulaminu. Inspektorzy mieli skupić się na poszukiwaniu miejsc, w których miałoby dochodzić do rzekomego kontrolowanego wycieku oleju i według krążących informacji nie znaleźli oni nic co przykułoby ich uwagę.

W sprawie zabrał głos Dyrektor wyścigu, Michael Masi: „Nasi technicy regularnie sprawdzają wszystkie kwestie dotyczące legalności zastosowanych rozwiązań i nadal będą to robić. Jak wiemy, wszystkie zespoły mogą, jeśli chcą, zaprotestować w tej kwestii”.

Jak się jednak okazało, po wydaniu opinii przez inspektorów FIA żaden zespół nie wniósł protestu przeciwko konstrukcji intercoolera Ferrari w ciągu regulaminowego czasu 30 minut od ogłoszenia decyzji.

Nie oznacza to jednak, że sprawa jest zamknięta, a intercooler był ślepym tropem. Inspektorzy skupiali się na poszukiwaniu miejsc, w których zwiększone ciśnienie oleju powodowałoby jego powolny wyciek. Nie ma natomiast żadnych informacji na temat obiegu płynu chłodniczego w układzie intercoolera. Nie jest to jednak niedopatrzenie ze strony FIA. Według regulaminu technicznego poziom płynu chłodniczego oraz jego zużycie nie są bowiem objęte restrykcjami regulaminowymi, co potencjalnie otwiera pewne możliwości wykorzystania go w celu poprawy osiągów.

© 2011-2019 Motorsport Grand Prix. Wszelkie Prawa Zastrzeżone