Formuła 1

Koncepcyjne bolidy Formuły 1 na sezon 2021

Co wiemy o regulacjach technicznych w kwestii aerodynamiki na sezon 2021?

Do sezonu 2021 jest jeszcze trochę czasu, ale znamy już pewne wytyczne dotyczące konstrukcji przyszłych samochodów Formuły 1. Omówimy je w poniższym artykule.

Od kiedy za sprawą Rossa Browna świat motorsportu ujrzał jedną z koncepcji artystycznych bolidu na sezon 2021, nie milkną spekulacje na temat wyglądu aut, w jakich zawodnicy rywalizować będą za dwa lata. Niestety, chociaż miało to miejsce przed GP Singapuru w ubiegłym roku, do dziś nie zostały opublikowane żadne inne wizualizacje potencjalnych kształtów nadwozia. Nie oznacza to jednak, że w tej materii nic się nie dzieje. FOM bowiem opublikował trzy rendery pochodzące z symulacji CFD. Grafiki te odnoszą się do tak zwanego modelu India. Tajemnicza nazwa projektu zaczerpnięta z alfabetu fonetycznego stosowanego w lotnictwie oraz NATO sugeruje, że jest to dziewiąta wersja symulacji bolidu na sezon 2021. Model ten został udostępniony zespołom F1, aby ułatwić im adaptację do nowych wymogów technicznych na etapie symulacji CFD. Dalszy rozwój projektu India leży już w kompetencji inżynierów poszczególnych ekip, ponieważ FOM nie posiada wystarczającego zaplecza inżynierskiego, natomiast ekipy mogą na takie symulacje poświęcić wiele czasu. Warunkiem postawionym jednak przez FOM, jest konieczność udostępnienia w całości przez zespoły rezultatów prowadzonych symulacji.

Kolejną, niezwykle interesującą kwestią, jest podłoga projektu India. W pierwszej kolejności rzucają się w oczy tunele w przedniej jej części, łudząco podobne do tych spotykanych dawniej np. w japońskiej Superformule. Rolą tych struktur aerodynamicznych jest ustabilizowanie przepływu powietrza pod samochodem. W skład tuneli wchodzą również generatory wirów (vortex generators) które spełniają dwa podstawowe zadania: wypychają poza obrys podłogi zakłócone strugi powietrza (np. pochodzące z przepływu turbulentnego za kołami bolidu) oraz dzięki wytworzeniu wirowego przepływu zwiększają docisk bolidu. Przepływ wirowy charakteryzuje się obszarem niskiego ciśnienia wzdłuż osi wiru, dzięki czemu podłoga jest mocniej dociskana do podłoża.

Tylny dyfuzor bolidu wyraźnie będzie różnić się od tegorocznych konstrukcji. Najprawdopodobniej będzie on znacznie dłuższy i wyższy niż obecnie spotykane rozwiązania. W swojej tylnej części będzie on również węższy, dzięki czemu powietrze przepływające pod samochodem i wpadające do dyfuzora będzie formowane na wyjściu w węższą strugę, co pozwoli ograniczyć obszar „brudnego powietrza” znacznie utrudniającego utrzymanie się blisko za poprzedzającym samochodem. Inną, bardzo istotną zmianą, jest wyeliminowanie wewnętrznych łopatek dyfuzora dzielących go na wiele mniejszych kanałów. Rozwiązanie to sprawia, że łatwiej jest uniknąć niekontrolowanego zerwania przepływu powietrza poprzez wytworzenie zawirowań na powierzchni łopatek, jednak odbywa się to kosztem generowania dużego obszaru brudnego powietrza za bolidem.

Zważywszy na fakt, że w obecnej konfiguracji, podłoga bolidu generuje ponad 60% docisku aerodynamicznego, planowane zmiany spowodują znaczne zachwianie proporcji w generowaniu przyczepności samochodu pomiędzy podłogą a nadwoziem. Szczególnie da się odczuć zmianę w budowie tylnego dyfuzora, dlatego bardzo ważne będzie, jak spisywać się będą tunele z generatorami przepływu wirowego które powinny kompensować mniejszy docisk wytwarzany przez przyszły dyfuzor.

W sezonie 2021 utrzymany zostanie trend upraszczania konstrukcji przedniego skrzydła. Liczba elementów aerodynamicznych ma zostać zmniejszona z pięciu (obecnie) do trzech.  W skład przedniego skrzydła od roku 2009 wchodzi też sekcja kontrolna FIA. Jest to fragment przedniego skrzydła położony najbliżej osi bolidu. W zamyśle FIA wprowadzenie tej sekcji miało pomóc w wyprzedzaniu, gdyż jak się okazało, obszar bliski centralnej osi samochodu jest najbardziej narażony na turbulencje spowodowane przez poprzedzający bolid. W praktyce jednak element ten generuje wirowy przepływ powietrza przemieszczający się wzdłuż nadwozia, zakłócając przepływ powietrza wokół całego samochodu i ograniczając skuteczność pozostałych elementów aerodynamicznych. W projekcie India ta środkowa sekcja będzie przesunięta bliżej nosa bolidu, co pozwoli na wyeliminowanie szkodliwych z punktu widzenia aerodynamiki bolidu zawirowań. Boczne krawędzie przedniego skrzydła wydają się natomiast niezmienione w stosunku do obecnych regulacji technicznych.

W tylnym skrzydle samochodu należy się spodziewać zmiany jego wysokości. Wydaje się być ono wyższe niż obecne.     

© 2011-2019 Motorsport Grand Prix. Wszelkie Prawa Zastrzeżone