Ciemne chmury nad przyszłością Renault w F1?

Renault F1 Team / © Motorsport Grand Prix

W obliczu kryzysu gospodarczego, spowodowanego pandemią koronawirusa, koncern Renault rozważa zamknięcie swoich fabryk położonych w Choisy-le-Roi, Flins, Dieppe oraz odlewnię w Bretanii. Decyzja ta ma zostać ogłoszona związkowcom 28 maja, dzień po zapowiedzianej konferencji prasowej, organizowanej wspólnie przez Renault, Nissana i Mitsubishi.

Już w lutym dyrektor finansowy Renault Clotilde Delbos wspominała o potrzebie wprowadzenia planu oszczędnościowego na lata 2020-2022. Jej zdaniem, koncern musi zaoszczędzić w tym czasie około dwóch miliardów dolarów. Ma to na celu zabezpieczenie przed skutkami kryzysu epidemiologicznego, który spowodował największe od dziesięciu lat straty dla Renault.

Działania te mogą skupić się nie tylko na rynku samochodów cywilnych, ale także mogą oznaczać ograniczenie lub wycofanie się Renault z programów sportowych. Jak do tej pory, brak jest żadnych wiadomości na ten temat, jednakże świat sportów motorowych doskonale pamięta historię takich producentów jak BMW, Honda czy Toyota. Te trzy wielkie zespoły musiały wycofać się z Formuły 1 w czasach światowego kryzysu ekonomicznego pod koniec lat 2000-nych.

Niemniej jednak ostatnie wydarzenia nie napawają optymizmem. Wraz z końcem sezonu 2020 zespół opuszcza Daniel Ricciardo, z którym Francuzi wiązali duże nadzieje na podium, które w ostatnich latach było poza zasięgiem Renault.

Sytuacja finansowa marki Renault także nie wzbudza obecnie zaufania inwestorów, czego odzwierciedleniem jest obniżenie ratingu przez Standard and Poor’s.

Pewną nadzieję niesie jednak decyzja francuskiego rządu, który w ciągu najbliższych piętnastu dni ma ogłosić plan wsparcia dla swojego narodowego producenta.

W praktyce oznaczać to może, że data 27 maja może być decydująca dla dalszych losów Renault w Formule 1. Jeżeli do tego dnia nie zostanie ogłoszone oficjalne stanowisko w sprawie wycofania się Francuzów z rywalizacji w cyklu Grand Prix, wówczas będzie to kolejny pozytywny sygnał, dający nadzieję na utrzymanie w stawce żółto-czarnych bolidów.

 

Image: © Motorsport Grand Prix