Rekordowy sezon dla Audi w DTM

Rekordowy sezon dla Audi w DTM

Czterocylindrowy silnik Audi RS5 DMT, jaki w sezonie 2019 zasilał samochody z czterema pierścieniami, był najwydajniejszym silnikiem w historii DTM.

Koncern Audi rozwijał technologię silnika turbodoładowanego z bezpośrednim wtryskiem paliwa już od roku 2001, kiedy to silniki TFSI pojawiły się w samochodach produkcyjnych. Zdobyte w ten sposób doświadczenie pomogło niemieckiemu koncernowi zbudować najmocniejszą i najbardziej wydajną czterocylindrową jednostkę napędową w historii serii DTM. Silnik Audi o pojemności dwóch litrów generuje 610 koni mechanicznych, co jak łatwo oszacować, oznacza ponad 300 koni mechanicznych z litra pojemności skokowej.

Tegoroczna jednostka napędowa okazała się konstrukcją niezwykle niezawodną. Audi jako jedyny konstruktor nie musiał zbliżać się do limitu wynoszącego 1,5 przydzielonej liczby silników na samochód. Co więcej, pod koniec sezonu Audi podało, że silnik w samochodzie Pietro Fittipaldiego miał bezawaryjny przebieg ponad pięciu tysięcy kilometrów.

To wszystko sprawiło, że jeszcze przed końcem sezonu Audi zagwarantowało sobie wszystkie tytuły mistrzowskie, podobnie jak w sezonie 2004 oraz 2017. Tytuły te zdobyte zostały z przewagą 582 punktów, co stanowi jedną z największych różnic w historii tej serii wyścigowej. Niemiecki producent zdobył w tym sezonie łącznie 1142 punkty, co czyni go pierwszym zespołem, który może poszczycić się tego typu dorobkiem w jednym sezonie.

Nie jest to jednak koniec bardzo dobrych statystyk, na jakie Audi zapracowało w tym sezonie. Mając na koncie dwanaście zwycięstw, dwanaście pole position, dwanaście najszybszych okrążeń oraz zajmując czterdzieści z pięćdziesięciu czterech miejsc na podium, kierowcy Audi mają za sobą najlepszy sezon w historii całego koncernu.

Kolejne liczby potwierdzają tylko dominację Audi w sezonie 2019. Z 732 okrążeń kierowcy RS5 DTM prowadzili przez 448. Podczas kwalifikacji do wyścigu w Assen, Rene Rast zdobył pole position, pokonując okrążenie ze średnią prędkością 193,2 km/h, natomiast najwyższą prędkość podczas wyścigu osiągnął Mike Rockenfeller, który podczas drugiego okrążenia toru Hockenheimring rozpędził swoje RS5 DTM do 291 km/h.

Sezon ten był również okazją do jubileuszy. W sobotnim wyścigu na torze Hockenheimring, Audi RS5 DTM zdobyło swoje pięćdziesiąte zwycięstwo w historii startów tego modelu od roku 2013. Tym samym z pięćdzięcioma jeden zwycięstwami, model ten jest najbardziej utytułowanym modelem w serii DTM od roku 2000. Dalsze rekordowe wyniki należą do utytułowanego kierowcy Audi, Rene Rasta: zdobył on tytuł mistrzowski z największą w historii DTM przewagą 72 punktów jako pierwszy kierowca zdobył dwukrotnie tytuł mistrzowski w swoich trzech pierwszych latach startów w tej serii, a także siedem razy startował z pole position poprawiając rekord z 1993 roku ustanowiony przez Nicole Lariniego.

Sezon 2019 był także doskonały dla ekip klienckich. Jeżdżący dla zespołu WRT Team Audi Sport Jonathan Aberdein zdobył za kierownicą RS5 DTM 67 punktów, dzięki czemu zyskał tytuł najlepszego z debiutantów. Z kolei zespół Audi Sport Team Phoenix zdobył nagrodę za najlepsze pit stopy w sezonie.

Sezon 2019 upłynął także pod znakiem doskonałej współpracy technologicznej Audi z koncernem paliwowym Aral. Skutkiem tego, było przygotowanie paliwa, które posiada zredukowany o trzydzieści procent ślad węglowy, co w przyszłości bezpośrednio przełoży się na technologię paliw do samochodów drogowych.