Artykuły

Volkswagen ID. R

Volkswagen ID. R gotowy na walkę z czasem toru Nordschleife

Volkswagen zaprezentował ostateczną wersję swojego pierwszego, w pełni elektrycznego samochodu wyścigowego ID. R.

Od 25 kwietnia na torze Nurburgring samochód będzie przygotowywany do pobicia rekordowego czasu okrążenia samochodów elektrycznych legendarnej, liczącej ponad 20 kilometrów pętli, który wynosi obecnie 6 minut 45 sekund.

Za kierownicą samochodu zasiądzie Romain Dumas. Francuski kierowca wyścigowy który czterokrotnie zwyciężał w wyścigu 24 Le Mans, doskonale zna niemiecki tor wyścigowy, ale jak sam mówi, pierwszy przejazd za kierownicą ID. R będzie dla niego najtrudniejszym testem: "Już wielokrotnie jeździłem tutaj ID. R w symulatorze, ale stopień rozwinięcia projektu ID. R w porównaniu do roku 2018 jest zdumiewający. Nie mogę się doczekać przejazdu po Nordschleife w ID. R."

Już dzień po premierze samochodu francuz pokonał pierwsze okrążenia północnej pętli. Kierowca wykonał bardzo intensywny program testując dwa nadwozia ID. R, w celu optymalnego dobrania ustawień przed próbą bicia rekordu toru.

"To był świetny moment na prowadzenie ID. R na moim ulubionym torze po raz pierwszy. Prędkości na zakrętach w ID. R są znacznie wyższe niż w samochodach wyścigowych GT. Czuję się dobrze w kokpicie i to jest naprawdę ważne. Nordschleife ma większe i bardziej liczne nierówności niż tory wyścigowe na których dotychczas testowaliśmy. Skoncentrowaliśmy się dlatego na dostosowaniu amortyzatorów i wysokości jazdy, aby dostosować je do unikalnych cech tego obiektu."

"Misją ID. R jest stać się czołowym przedstawicielem elektrycznej rodziny pojazdów Volkswagena" - taką deklarację złożył Sven Smeets, dyrektor VW Motorsport.

"Po raz kolejny, tym razem w 2019 roku, ID. R zademonstruje wielki potencjał napędu elektrycznego łącząc bezemisyjną technologię z prawdziwymi emocjami. Nürburgring-Nordschleife to kolejny krok na drodze ID. R, to symbol przyszłości Volkswagena. Zobaczenie ID. R po raz pierwszy podczas pokonywania tego legendarnego toru wyścigowego zagwarantuje gęsią skórkę."

Smeets z optymizmem wypowiadał się również po pierwszym dniu testowym: "Nürburgring-Nordschleife przedstawił trudne wyzwania zgodnie z oczekiwaniami. Na podstawie obszernych danych z symulacji komputerowych szukaliśmy optymalnych ustawień samochodu, szczególnie w odniesieniu do podwozia. Zarządzanie energią działa już bardzo dobrze. W rezultacie mogliśmy przetestować punkty programu testowego zgodnie z planem, porównując jednocześnie różne opony wyścigowe od naszego partnera Bridgestone."

Projekt ID. R wygląda niezwykle imponująco od strony technicznej. Napęd elektryczny o mocy 500 kW ID. R został dostosowany do unikalnych na świecie cech toru Nordschleife. Energia potrzebna do zasilenia tego pojazdu magazynowana jest w dwóch akumulatorach litowo-jonowych.

Nadwozie ID. R to niezwykle dopracowana pod kątem aerodynamiki konstrukcja, która czerpie bardzo wiele z rozwiązań stosowanych we współczesnych bolidach F1. Pakiet aerodynamiczny obejmuje między innymi system DRS który pozwoli ID. R uzyskać średnią prędkość okrążenia rzędu 180 km/h z prędkościami maksymalnymi dochodzącymi do 270 km/h.

© 2011-2019 Motorsport Grand Prix. Wszelkie Prawa Zastrzeżone