ACO i IMSA rozpoczynają współpracę tworząc nową kategorię LMDh

ACO i IMSA rozpoczynają współpracę tworząc nową kategorię LMDh

Automobile Club de l’Oest (ACO) oraz organ sankcjonujący wyścigi długodystansowe w Ameryce Północnej ogłosiły dzisiaj, że osiągnięto porozumienie w sprawie wspólnej przyszłości z konwergencją najważniejszych kategorii wyścigów długodystansowych.

Z okazji wyścigu Rolex 24 na torze Daytona oba organy ujawniły wiodącą zasadę dla tej platformy, wprowadzenie najwyższej kategorii LMDh, która będzie kwalifikowała się zarówno w Długodystansowych Mistrzostw Świata (FIA WEC) oraz IMSA WeatherTech SportsCar. Ta wspólna platforma jest odpowiedzią na życzenia wielu producentów.

Szansa dla producentów motoryzacyjnych na konkurowanie tym samym samochodem w 24-godzinnym wyścigu Le Mans, Rolex 24 at Daytona, SuperSebring lub Spa-Francorchamps, czy podczas Petit Le Mans lub na torze Silverstone, wkrótce stanie się faktem.

ACO i IMSA wspólnie ustanowiły podstawę wspólnych przepisów regulujących nową kategorię LMDh, której celem jest, aby od września 2021 roku w FIA WEC i od stycznia 2022 roku w IMSA, producenci mogli wystartować w najwyższej kategorii i konkurować w dwóch wiodących mistrzostwa rywalizacji długodystansowych, z nowym modelem samochodu LMDh, którego podstawą były przepisy ACO odnośnie aut Hypercar oraz IMSA DPi 2.0.

W wyniku porozumienia nowe auto klasy LMDh będzie oparte na nowym podwoziu, wspólnym zarówno dla ACO, jak i IMSA, z wykorzystaniem elementów podwozia Le Mans Hypercar oraz LMP2 i zbudowany przez czterech obecnych producentów aut LMP2: Dallary, Ligiera, Multimatic i Oreci. Nowe podwozie będzie również wykorzystywane w nowej generacji samochodów LMP2.

Samochód LMDh będzie korzystał ze wspólnego hybrydowego systemu KERS zabudowanego w tylnej osi. Jego sylwetka i konstrukcja będzie modyfikowana i opracowana zgodnie z marką lub stylem producenta, który zapewni danemu autu jednostkę napędową.

W przyszłości do najwyższych kategorii wyścigów długodystansowych będą należeć zarówno LMDh, jak i Le Mans Hypercar, a system równowagi zapewni uczciwą konkurencję.

"To dzisiejsze ogłoszenie jest kluczowym punktem wyjścia dla wspólnej przyszłości wyścigów długodystansowych, wspieranych zarówno przez ACO, jak i IMSA" - powiedział Pierre Fillon, prezes ACO.

"Platforma reprezentuje konwergencję osiągniętą przez obie organizacje, co jest wspaniałą historią sukcesu w wyścigach wytrzymałościowych."

"Producenci wkrótce będą mogli konkurować w najwyższej kategorii w dwóch mistrzostwach, FIA WEC oraz WeatherTech."

Jim France, przewodniczący IMSA dodał: "Kiedy mój ojciec, Bill France Sr. sprowadził tutaj pierwszy wyścig samochodów sportowych Daytona Continental na Daytona International SPeedway w 1962 roku, chciał zgromadzić kierowców samochodów sportowych, zespoły i producentów z całego świata. Dzięki temu porozumieniu dzisiejsze ogłoszenie z dumą przenosi wizję mojego ojca na wyższy poziom."

"Dzisiaj wielkim zwycięzcą są wyścigi wytrzymałościowe, ponieważ drzwi są teraz otwarte dla wielu dodatkowych konkurentów, którzy mogą konkurować na najwyższym poziomie po obu stronach Atlantyku w tym samym samochodzie" - przyznał Gerard Neveu, dyrektor generalny FIA WEC.

"Oba organy sankcjonujące powinny otrzymać gratulacje za ich wizję i ducha współpracy. Auta Le Mans Hypercar i nowe samochody LMDh ścigające się w Le Mans lub w Daytonie, będą niesamowicie ekscytującą perspektywą dla fanów wyścigów długodystansowych na całym świecie."

"W przededniu pięćdziesiątego pierwszego sezonu zawodów IMSA, fani wyścigów uznają ten dzień za jeden z najbardziej znaczących w historii IMSA, ACO i świata wyścigów samochodów sportowych" - zaznaczył prezes IMSA, John Doonan.

"Jesteśmy wdzięczni za współpracę z naszymi partnerami w ACO i otwarty dialog z naszymi producentami, co doprowadziło nas do dzisiejszego wprowadzenia platformy LMDh."

Więcej szczegółów na temat samochodu zostanie ujawnionych w marcu podczas SuperSebring podczas prezentacji działu technicznego ACO i IMSA.