Menu

Wywiad z Klausem Bachlerem

Polska wersja

Obecnie kierowcy Porsche Super Cup – tak jak F1 – są na zasłużonych wakacjach. Jednak są tacy, którzy wykorzystują ten czas na starty w innych seriach i wyścigach. Klaus Bachler – bo o nim mowa zgodził się odpowiedzieć nam na kilka pytań. Dowiecie się między innymi, jakich Polskich słów się nauczył, oraz co myśli na temat opinii, że PSC to seria zawodników ‘starej daty’.

W tym sezonie ścigasz się dla polskiego zespołu Förch Racing w serii Porsche Super Cup. Twoim partnerem jest polski zawodnik Robert Lukas. Nauczyłeś się już jakiś słów po polsku?

Klaus Bachler: Tak. Nauczyłem się już paru słów :) Potrafię je wymówić, ale nie wiem jak się je pisze. Są to „tak, cześć, ciśnij, pa” i jeszcze więcej. Staram się uczyć więcej z każdym wyścigiem czy testami – zwłaszcza, kiedy spotykam mój Team :)

Jak ocenisz Twoją współpracę z Robertem?

KB: Mam z nim dobre relacje. Pracujemy profesjonalnie nad naszymi celami. Obaj chcemy się wciąż poprawiać i pomagamy sobie wzajemnie.

W zeszłym roku ścigałeś się w niemieckiej edycji Porsche Carrera Cup. Czym różnią się one między sobą?

KB: Jest więcej różnic. Po pierwsze masz znacznie mniej czasu na jazdy, dlatego musisz być w danym momencie znacznie szybszy niż na przykład w PCC. Oprócz tego, pojawia się nowe auto i wraz z zespołem powinniście je rozumieć oraz znaleźć właściwe ustawienia. Obecnie w PCC samochody ścigają się znacznie dłużej i zespołom łatwiej jest je zrozumieć.

Nasze kwalifikacje rozgrywane są zawsze po treningu Formuły 1, dzięki czemu tor jest lepiej nagumowany i podczas naszego jednego okrążenia Supercup mamy do wykorzystania tzw. ‘Extra Grip’ (dodatkowa przyczepność - przyp. red.), uzyskując znacznie lepsze czasy.

Pod względem ustawień i opon, dysponujesz tylko jednym okrążeniem kwalifikacyjnym, co również różni się od PCC.

Zawsze panowała opinia, że Porsche Super Cup to miejsce dla zawodników ‘starej daty’. Teraz średnia wieku wynosi 20 kilka lat. Nie masz wrażenia, że pewien etap historii motorspotu się zamyka i nadszedł czas młodych, gniewnych?

KB: Moim zdaniem takie myślenie, to nieporozumienie. Według mnie Porsche Super Cup to jedna z najbardziej konkurencyjnych serii i mamy wielu młodych kierowców. Jednak musisz pamiętać, że kierowca w wieku 25 nie jest stary a bardzo doświadczony, więc nie są to ‘wyścigi dla starych’, a dla doświadczonych.

Twoja przygoda z motorsportem zaczęła się od kartingu. Potem przygoda z F3 a teraz Porsche. Nie tęsknisz za odkrytymi kołami?

KB: Niezupełnie. Lubię jeździć samochodami sportowymi. Moim zdaniem wyścigi są o wiele lepsze niż w przypadku bolidów z odkrytymi kołami.

Czy program szkolenia młodych kierowców Porsche, do którego dołączyłeś w 2012 roku umożliwia Ci również starty w bolidach jednomiejscowych?

KB: Jeżeli uważasz prototypy za bolidy jednomiejscowe, to wtedy tak. Jednak to daleka przyszłość. Obecnie nie pozwala.

Podczas ostatniego wyścigu doszło do kilku kolizji, które wyeliminowały między innymi Kubę Giermaziaka. Nie masz czasem wrażenia, że niektórzy kierowcy zbyt brutalnie chcą zyskać pozycję podczas wyścigu?

KB: Wyścigi nie są dla ‘dzieci’. Każdy kierowca chce wygrać i walczy o swoje marzenia. Jednak musisz jechać z głową i ‘nie kopać się’ z innymi zawodnikami. Kuba był szybszy niż Sean (Edwards - przyp. red) i próbował go wyprzedzić. Czasem się udaje, czasem nie. Według mojej opinii to element gry.

Czy góry to najlepsze miejsce na odpoczynek i relaks przed wyścigiem? Szczerze mówiąc po ujrzeniu zdjęcia na Twoim Twitterze, trochę zazdrościmy takich widoków.

KB: Lubię góry. Lubię otoczenie i miejsce, w którym mieszkam oraz jest to dobra forma relaksu dla mnie. Zresztą to dobre miejsce na trening i poprawę kondycji.

Kierowcy F1 mieli ostatnio problemy z oponami, natomiast w zeszłym roku w serii Porsche uszkodzone felgi doprowadziły do przerwania wyścigu. Czy zdarzyło Ci się w Twojej karierze spotkać z podobnymi problemami?

KB: Nigdy nie miałem takich problemów.

Gdybym nie był kierowcą, byłbym…

KB: Inżynierem wyścigowym.

English version

Porsche Super Cup drivers - as well as F1 ones - are on deserved holidays now. But there are some men, who use this time to start in other motorsport series and races. Klaus Bachler - because it is on him - accepted to give us an interview. You will know which polish words did he learn and what he thinks about opinion that PSC is only for older drivers.

This year you are racing in Polish team, Förch Racing in Porsche Supercup. Your team mate is polish racer Robert Lukas. Have you already learnt any polish words?

Klaus Bachler: Yes I have learnt some words :) I can speak them but I don´t know how this words are written. It is Yes, good, Hello, push, bye, and few more. I try to learn a little bit more every race or test when I meet my team :)

How do you judge your cooperation with Robert?

KB: I have a good relationship to him and we work professional on our goals. We want both to improve all the time and we help us also together.

Last season you was racing in German edition of Porsche Carrera Cup. What are the differences between that racing series and your current one?

KB: There are more differences. The first is you have less driving time and therefore you need to be on the point faster than for example in PCC.

Then there is also a new car and you and your team has to understand the new car and the setup which is the best for the car. In PCC you have a car which runs now more year and so every team understand the car very well.

Then you have also the F1. We have always our Quali after the F1 free practice and so there is the F1 rubber on the track which give us with the Supercup one lap where we have the 'Extra Grip' and where we can do better lap times.

With the Setup and the tyres you have one Quali lap and this is also different to PCC.

It is said that Porsche Super Cup is a series for older driver but now the age average is 20 years old. Do not you think, that one of the motorsport era has just finished and it is time for young and angry drivers?

KB: I think this is a misunderstanding. The Porsche Supercup was and is in my opinion one of the most competitive series. And we have quite young driver there. But you must think this driver with an age of 25 have now many years of racing experience and so they are not old but very experience.

You have started your career with karting, then you moved to Formula 3, but now it’s Porsche. Do you miss open-wheels?

KB: Not really. I like to drive Sportcars. In my opinion the race is much better than in open wheels :)

Does the Porsche young drivers program which one you are covered by, give you a chance to race in single-seaters?

KB: If you see Prototypes as an single seater than yes. But this is far away for the future. At the moment not.

There was a lot of collisions during the last race (one of them eliminated Kuba Giermaziak from the race). Do you think that drivers are too aggressive fighting for positions?

KB: In my opinion racing is not for ‘childs’. Every driver want to win and is fighting for his dream. But you should drive with brain and should not kick out other drivers. Kuba was faster than Sean in front of him and he tried to overtake him. Sometimes it works and sometimes not. This is part of the Game in my opinion.

Are the mountains the best place to chillout? To be honest, we envy you the vistas you show on Twitter.

KB: I like the mountains. I like the area where I live and it is a good relaxation for me. And on the other hand it is also a good training for my fitness level.

F1 drivers had big problems with tyres recently. Last season in Porsche Super Cup a race was even cancelled because of cracking rims. Have you ever have any similar problems in your career?

KB: I had never such a problem.

KB: If I were not a racing driver, I could be... a race engineer.

NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE