Menu

Nowy samochód bezpieczeństwa w MotoGP - BMW M5

BMW M5 MotoGP

Nowy samochód bezpieczeństwa w serii MotoGP będzie oparty na strukturze BMW M5.

Żelazne zasady

  • zoptymalizowana dynamika jazdy
  • innowacyjna technologia M xDrive

Innowacyjny pojazd z Monachium jest wysokowydajnym sedanem BMW M5, w którym łączne zużycie paliwa wynosi 10,5 litrów / 100 km. Emisja dwutlenku węgla natomiast to blisko 241 g/km.

Debiut

Pojazd został zaprezentowany szerszej publiczności po raz pierwszy w sierpniu 2017 roku, a swój debiut zaliczył podczas finału sezonu MotoGP w Walencji (10–12 listopada).

Wymagania, które obecnie są stawiane samochodom bezpieczeństwa w MotoGP są naprawdę wysokie. Zadaniem tego auta jest asekuracja najbardziej wyjątkowych na świecie i najmocniejszych prototypów wyścigowych w każdych warunkach – powiedział Frank van Meel, wicedyrektor BMW M GmbH.

Nowe BMW M5 stanowi idealną bazę dla samochodu bezpieczeństwa, ponieważ jego właściwości techniczne zapewniają idealne prowadzenie aż po limit, zarówno na drodze, jak i na torze wyścigowym. W MotoGP rozwój nigdy się nie zatrzymuje, więc limity są coraz bardziej wymagające. Nasze BMW M5 MotoGP Safety Car jest świetnym przykładem naszych osiągów - dodał.

Jedną z nowych atrakcji w pojeździe BMW Safety Car jest specyficzny napęd na cztery koła M xDrive zastosowany po raz pierwszy właśnie w modelu M5. Gwarantuje on w każdej sytuacji optymalną dynamikę jazdy.

BMW M5 MotoGP

Silnik

BMW M5 wyposażony jest w silnik V8 M TwinPower Turbo o pojemności 4,4 litra / generuje moc 441 kW, czyli 600 KM i maksymalny moment obrotowy 750 Nm. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje natomiast jedynie 3,4 sekundy.

Prócz tego 8-stopniowa skrzynia Steptronic z układem Drivelogic dodaje niezwykłego prestiżu. Dodatkowo układ jezdny ze specyficznymi dla M elementami kinematycznymi i elasto-kinematycznymi.

Masa

Masa pojazdu jest dość niska za sprawą karbonowego dachu. W manufakturze BMW M mieszczącej się w Garching pod Monachium wersję seryjną przebudowano ręcznie na BMW M5 MotoGP Safety Car i przystosowano je do zastosowania jako samochód bezpieczeństwa w najszybszej na świecie serii wyścigów motocyklowych.

W Manufakturze BMW M, która mieści się pod Monachium, podczas budowy modeli przystosowanego do serii MotoGP użyto licznych części BMW M Performance, z których wiele dostępnych jest jako akcesoria do seryjnej wersji BMW M5. Te elementy podkreślają sportowy wygląd samochodu bezpieczeństwa oraz angażują się w kwestie związane z aerodynamiką, chłodzeniem, a także redukcją masy.

Dodatkowe elementy

Splitter przedni to prototyp stworzony specjalnie na potrzeby BMW M5 MotoGP Safety Car. Fotele kubełkowe z BM M4 GTS oraz płaska listwa świetlna na dachu jest wykonana w technologii diodowej, a sterowana przez specjalnie zaprojektowany panel na desce rozdzielczej.

Przednie oświetlenie ostrzegawcze obejmujące niebieskie światło diodowe z przodu i pulsujące pierścienie w reflektorach.

Stylistyka

BMW M5 MotoGP Safety Car wzorowany jest na BMW M8 GTE, czyli modelu, który wystartuje w 24-godzinnym wyścigu w Le Mans.

BMW M5 MotoGP
Image © BMW AG

NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE