WEC

Porsche 919 Hybrid Evo

Porsche 919 Hybrid Evo z najlepszym czasem na Spa-Francorchamps

Ewolucyjna wersja zwycięskiego w Le Mans Porsche 919 Hybrid ustanowiła nowy rekord toru Spa-Francorchamps.

Ponad siedmiokilometrowy tor Neel Jani pokonał w czasie 1:41.770 i pobił tym samym dotychczasowy rekord należący do Lewisa Hamiltona. 26 sierpnia 2017 za kierownicą bolidu F1 Mercedes W07 Hamilton pokonał pętlę toru w czasie 1:42.553. Wynik ten zapewnił mu wówczas pole position.

Jani podczas przejazdu osiągnął maksymalną prędkość 359 km/h, a jego średnia wyniosła 245.61 km/h. Temperatura toru po godzinie dziesiątej rano wynosiła 11 stopni Celsjusza, a toru trzynaście.

Niestety przepisy techniczne FIA WEC w dużej mierze ograniczają pełny potencjał prototypu Le Mans, niemniej jednak na Spa Evo 919 mogło ją ujawnić.

Wiedzieliśmy, bez względu na to, jak udaną hybrydą było 919, że nigdy nie wykorzystamy w pełni możliwości - tłumaczył Stephen Mitas, główny inżynier wyścigowy LMP1. W rzeczywistości nawet wersja Evo nie wykorzystuje pełnego potencjału technicznego. Tym razem nie ograniczały nas przepisy, ale zasoby. To bardzo satysfakcjonujące uczucie, ponieważ nasza praca włożona w ten samochód wystarczyła, aby złamać rekord Formuły 1.

Podstawą ewolucyjnego modelu był mistrzowski prototyp z 2017r. Dodatkowo wykonano kilka modyfikacji aerodynamicznych.

Cały osprzęt układu napędowego pozostał nienaruszony. 919 napędzany jest dwulitrowym turbodoładowanym silnikiem z czterema cylindrami. Posiada dwa różne systemu odzyskiwania energii - z energii hamowania z przedniej osi i energii z układu wydechowego. Silnik spalinowy napędza tylną oś, a silnik elektryczny przednią. W tym samym czasie odzyskuje energię z układu wydechowego. Energia elektryczna pochodząca z przednich hamulców i układu wydechowego jest tymczasowo przechowywana w chłodzonym cieczą akumulatorze litowo-jonowym.

Przepisy dotyczące efektywności w WEC ograniczyły energię z paliwa na okrążeniu za pomocą miernika przepływu paliwa. W 2017r. na Spa Porsche 919 Hybrid mogło użyć 1.784 kg/2.464 litra paliwa na okrążeniu. Moc wyjściowa silnika spalinowego V4 wynosiła wtedy około 500 KM. Pomijając ograniczenia, ale pracując na zwykłym paliwie wyścigowym, model 919 Hybrid Evo dysponował mocą 720 KM.

Inżynierowie wykorzystali także pełny potencjał aerodynamiki. Pojawił się nowy, większy przedni dyfuzor, który zrównoważył nowe i bardzo duże tylne skrzydło - oba aktywnie sterowały systemami redukcji oporu. W sumie modyfikacje aerodynamiczne spowodowały wzrost docisku o 53 procent i efektywności o 66 procent.

W porównaniu do wersji wyścigowej, masa auta została zmniejszona o 39 kg do 849 kg. Usunięto wszystko, co niepotrzebne na jednym szybkim okrążeniu, m.in klimatyzację, wycieraczki itp.

919 Evo pojawi się ponownie podczas demo na legendarnej pętli Nordschleife przed rozpoczęciem 24-godzinnego wyścigu 12 maja. Następnie wykona przejazdy także na Festiwalu Prędkości Goodwood (12-15 lipca) i Festiwalu Porsche na Brands Hatch (2 września). Samochód weźmie udział w Porsche Rennsport na torze Leguna Seca w Kalifornii 26-29 września.

Porsche 818 Hybrid Evo

Pliki Cookie

© 2011-2018 Motorsport Grand Prix. Wszelkie Prawa Zastrzeżone