Menu

VASC: Setne zwycięstwo Whincupa w Sydney

Jamie Whincup

Za nami wyścig 19 w Australijskiej VASC. Podobnie jak wczoraj do startu z pierwszej linii ustawili się Mostert, który wygrał swoje piąte kwalifikacje w tym sezonie oraz Shane van Gisbergen z RBR. Zaraz za nim pojawili się Whincup i Lowndes, a w trzeciej linii obaj kierowcy Volvo, McLaughlin i Moffat.

Gdy kierowcy po okrążeniu formacyjnym ustawili się do startu, Jason Bright niespodziewanie ruszył w momencie machania flagą przez sędziego. Jury uznało, że będzie kolejne okrążenie formacyjne, wyścig skróci się o jedno okrążenie, a Bright dostanie punkty karne.

Gdy zgasły światła, prowadzenie po bardzo dobrym starcie objął Lowndes, a startujący z drugiej pozycji SVG zaspał i spadł na szóste miejsce. Po pierwszym zakręcie za Lowndesem ustawili się kolejno Whincup, Mostert, Moffat i następny kierowca Volvo, McLaughlin. Świetną walkę w środku stawki stoczył Pither z Kellym, ostatecznie zdobywając dwunastą pozycję.

Na 12 okrążeniu doszło do zabawnej sytuacji, gdyż Davison z TEKNO Motorsport prawdopodobnie przespał moment zjazdu na pit stop i w połowie kółka zaczęło mu brakować paliwa. Kierowca ledwo doczołgał się swoim Holdenem do alei serwisowej, lecz i tak mechanicy musieli biec po auto, które na stanowisko pchali... porządkowi. To skazało go na walkę o dalsze pozycje.

Od 14 okrążenia rozpoczęły się serie zjazdów kierowców. Czołowa dwójka nie straciła pozycji, jednak Mostert i Moffat spadli na dalsze pozycje, podobnie jak SVG, i musieli nadgonić. Bardzo szybkie tempo złapał Mostert i już po kilku okrążeniach powrócił na trzecie miejsce. Czwarty był w tym momencie SVG, a za nim dosłownie „leciał” po torze Moffat, który zaliczał najlepszy występ w tym sezonie.

W tym samym czasie można było zaobserwować walki o pozycje dwunastą między czteroma kierowcami oraz siedemnastą między sześcioma. Do tego na swoim drugim stincie błysnął Coulthard, który zbliżył się i wyprzedził walczących o szóstą pozycję McLauglina i Tandera, którzy dalej ze sobą walczyli i stoczyli niesamowitą bitwę o pozycję nr 7, którą ostatecznie wygrał Nowozelandczyk.

Kolejny słaby wyścig zaliczył obrońca tytułu, Mark Winterbottom. Startując dziś z jedenastej pozycji ukończył wyścig na trzynastej pozycji.

Od okrążenia 30 zaczęły się zjazdy na drugi postój. Pierwszy z czołówki zjechał McLaughlin oraz Mostert. Kółko później zjechali Lowndes oraz Whincup, który siedział na jego zderzaku od kilku okrążeń i walka zmieniających okazała się kluczowa, gdyż Whincup został wypuszczony w ostatniej chwili dosłownie przed nos Lowndesa, dodatkowo ten zaliczył uślizg przy wyłączaniu limitera, co sprawiło, że Jamie zyskał 1.5 sekundy. Ostatni na postój postanowił zjechać Moffat, który zrobił to około cztery okrążenia po liderach. Powrócił na tor ósmy, ale szybko wyprzedził kilku rywali, również zespołowego partnera, po czym pogonił za SVG.

Gdy Whincup zaczął oddalać się od Lowndesa z tyłu za nim pędził Mostert, który zaliczył bardzo dobry wyścig okraszony trzecim podium w sezonie. Jednak wszystko, co najlepsze działo się za nim. Moffat zbliżył się na 0.7 sekundy do SVG, a z tyłu Coulthard kontynuował dobrą jazdę, gdyż znalazł się tuż za plecami Moffata. Gdy wydawało się, że szybszy Moffat wyprzedzi Gisbergena, wówczas Volvo uderzyło w Holdena na czym skorzystał Coulhtard i popędził po czwarte miejsce w wyścigu. SVG spadł na piąte miejsce, a Moffat na szóste, jednak po chwili dostał zasłużoną karę i z najlepszej pozycji w sezonie zrobiło się osiemnaste miejsce.

Wyścig wygrał Whincup przed Lowndesem oraz Mostertem. Dla Whincupa było to historyczne zwycięstwo, gdyż numer 100. Na 402 wyścigi jego średnia zwycięstw to 25%! Dodatkowo jest rekordzistą tytułów mistrzowskich (6) oraz ilości pole postion (68) w wieku 32 lat! Jak sam powiedział po wyścigu walczę na torze jak zawsze, ale zwycięstwa sprawiają, że zapominam o wieku.

Kierowcy wrócą do ścigania za 3 tygodnie na tor Sandown, gdzie zacznie się Pirtek Enduro Series VASC, a wyścigi będą punktowane do 300 punktów za zwycięstwo. Rozpoczyna się decydująca faza sezonu.

Image © VUE Images / Red Bull Content Pool

NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE