Formuła 1

18-calowa opona Pirelli

FIA otwiera przetarg na dostawcę ogumienia dla Formuły 1 na lata 2020-2023

Międzynarodowa Federacja Samochodowa otworzyła przetarg dla podmiotów zainteresowanych uzyskaniem statusu jedynego dostawcy opon dla Formuły 1 na lata 2020-2023, a także wprowadzenia 18-calowych kół od 2021 roku oraz zakazania koców grzewczych.

Formuła 1 posiada jedynego dostawcę ogumienia od 2007 roku, kiedy z najwyższą serią wyścigową pożegnała się firma Michelin, a całość przejęła japońska firma Bridgestone. Od 2011 roku dostawcą ogumienia dla zespołów F1 jest Pirelli, które posiada kontrakt do końca sezonu 2019.

Zaproszenie do przetargu zostało opublikowane przez FIA w czwartek i będzie otwarte dla zainteresowanych do końca sierpnia.

Wszyscy oferenci, którzy spełniają wymogi techniczne i bezpieczeństwa Międzynarodowej Federacji Samochodowej, zostaną następnie przekazani do Liberty Media - posiadacza praw komercyjnych - który następnie przeprowadzi negocjacje i dokona ostatecznej selekcji, co finalnie także zostanie zaaprobowane i ogłoszone przez FIA.

Prócz rozpoczęcia przetargu na dostawcę ogumienia na lata 2020-2023 dla Formuły 1, FIA potwierdziła także, że chce zmiany odnośnie wielkości kół z 13 do 18 cali, czyli zwiększenia średnicy z 670 do 700-720 milimetrów, jak również zmniejszenia szerokości przednich kół z 305 do 270 milimetrów. Tylne opony pozostaną bez zmian i będą posiadać szerokość 405 milimetrów.

Od 2021 roku zakazane zostaną także koce grzewcze, na mocy proponowanych przepisów, choć podkreślono, że opony powinny nadal zapewniać bezpieczne działanie przy opuszczaniu boksów w stanie zimnym.

Temperatura zeszklenia (przy takiej temperaturze dochodzi do przejścia ze stanu ciekłego lub plastycznego w stan szklisty - objawia się to wzrostem lepkości substancji - przyp. red.) musi być tak dobrana, aby opony nigdy nie były w stanie szklistym, gdy temperatura otoczenia lub toru przekracza 10 stopni Celsjusza.

W oświadczeniu FIA czytamy także: Dla testów zimowych wymagana będzie specjalna opona do pracy w niskiej temperaturze. Będą one stanowiły większość w dostarczonych oponach na europejskie zimowe testy, przy jednoczesnej ograniczonej ilości mieszanek wyścigowych, potwierdzając także, że opony deszczowe - przejściowe i pełne deszczowe - powinny również być w stanie pracować bez potrzeby wstępnego podgrzania.

Podczas każdego wyścigu będą dostępne również trzy mieszanki opon i zgodnie z oczekiwaniami będą posiadać uproszczone nazwy - twarde, pośrednie i miękkie.

Charakterystyka opon według FIA:

  • Twarda mieszanka: 2-sekundowa degradacja osiągnięta przy 22% dystansie wyścigu, przy bazowym czasie okrążenia,
  • Pośrednia mieszanka: 2-sekundowa degradacja osiągnięta przy 18% dystansie wyścigu; 1.2 sekundy szybsze okrążenie od twardej mieszanki,
  • Miękka mieszanka: 2-sekundowa degradacja osiągnięta przy 10% dystansie wyścigu; 2.2 sekundy szybsze okrążenie od twardej mieszanki.

Urozmaicenie strategii wyścigowych:

FIA ma nadzieję, że zespoły będą stosować różnorodność strategiczną: celem jest stworzenie, jak największej liczby strategii wyścigowych.

Dla tradycyjnych torów:

  • 1x pośrednia mieszanka + 1 twarda mieszanka = 1x pit stop
  • 1x miękka mieszanka + 2x pośrednia mieszanka = 2x pit stop
  • 3x miękka mieszanka + 1x pośrednia mieszanka = 3x pit stop

Jeśli chodzi o zużywanie się opon, FIA uważa, że powinno ono mieć miejsce ze względu na urozmaicenie strategii wyścigowych, lecz jednocześnie opony nie powinny być narażone na nadmierne zużycie.

Organowi zarządzającemu zależy także na oponach, które mogą się regenerować: Oczekuje się, że agresywna jazda lub bliska jazda spowodują większe pogorszenie się opony na okrążeniu niż łagodna jazda lub jazda w wolnym powietrzu. Po zakończeniu okresu agresywnej jazdy lub bliskiej jazdy za rywalem, opona powinna szybko odzyskać niższy poziom degradacji na jednym okrążeniu.

W kwestii osiągów dodaje: Jeśli chodzi o czas okrążenia, osiągi opon zamontowanych na 18-calowych felgach, powinny w temperaturze roboczej być co najmniej tak dobre, jak opon z sezonu 2019.

Pliki Cookie

© 2011-2018 Motorsport Grand Prix. Wszelkie Prawa Zastrzeżone