Menu

TOP5 momentów z kariery Roberta Kubicy w F1

Robert Kubica

Robert Kubica obchodzi dzisiaj swoje 33. urodziny i w ramach tego jubileuszu warto przypomnieć sobie pięć najważniejszych wydarzeń z kariery jedynego jak dotychczas Polaka w Formule 1.

Kwalifikacje do GP Monako 2010 - jedno z najlepszych okrążeń w historii?

Okrążenie pomiarowe Roberta Kubicy w finałowym segmencie kwalifikacji na torze ulokowanym na ulicach Monte Carlo przeszło do historii Formuły 1. Krakowianin stoczył batalię o pierwsze pole startowe do GP Monako z kierowcami zespołu Red Bull Racing, przegrał jedynie z Markiem Webberem i to zaledwie o 0,294 sekundy. Drugi z reprezentantów ekipy Renault - Witalij Pietrow odpadł już w Q1.

Potencjał wykrzesany z samochodu Renault R30 przez Roberta Kubicę był więc naprawdę imponujący. Auto zaprojektowane przez inżynierów z Enstone bowiem na innych torach nie umożliwiało krakowianinowi notowania takich wyników, które pozwoliłyby na walkę o triumfy.

Wyprzedzanie rywali w Singapurze w 2010 roku

Z całą pewnością wszyscy także dobrze pamiętają z sezonu 2010 niesamowitą pogoń za siódmą pozycją w wyścigu o GP Singapuru. Do czterdziestego piątego okrążenia wydawało się, że kierowca Renault pewnie zmierza po szóste miejsce na mecie. W tamtym momencie jednak doszło do nieplanowanego postoju w alei serwisowej, który był wynikiem przebitej opony w jego samochodzie.

Po pit stopie krakowianin powrócił do rywalizacji dopiero na trzynastej pozycji, lecz świeży komplet opon miękkich sprawił, że Robert Kubica mógł skorzystać z pełnego wachlarza swoich zdolności i wyprzedzić rywali mających do dyspozycji trochę słabsze maszyny oraz dość mocno zużyte ogumienie. Wyprzedził aż sześciu rywali, dostarczając przy tym emocji kibicom i minął linię mety na siódmym miejscu.

GP Kanady 2007 - chwile grozy

Podczas wyścigu na torze imienia Gillesa Vileneuve Robert Kubica dokładnie na dwudziestym siódmym okrążeniu próbował wyprzedzić Jarno Trullego na dojeździe do dziesiątego zakrętu. Kierowca Toyoty jednak skręcił w prawo i Polak się z nim zderzył. Samochód zespołu BMW Sauber opuścił tor, został podbity w powietrze, a następnie z prędkością 230 km/h uderzył w barierę. Robert Kubica doświadczył przeciążenia na poziomie 75G. Potem auto przekoziołkowało i zatrzymało się na równoległej barierce, okalającej tor.

Z samochodu BMW Sauber został jedynie monokok, ale krakowianin nie doznał żadnych poważnych uszkodzeń ciała. Pomimo tego jednak nie dopuszczono go do startu w kolejnym wyścigu sezonu 2007, czyli GP Stanów Zjednoczonych na torze Indianapolis. Tam zastąpił go Sebastian Vettel.

GP Kanady 2008 - pierwszy i jedyny triumf jak dotychczas

Sezon 2008 był niezwykle udany dla Roberta Kubicy. Zespół BMW Sauber przygotował naprawdę dobry samochód, który umożliwiał walkę z najlepszymi. W Bahrajnie Polak zdobył pole position, lecz nie zamienił go na zwycięstwo. Stało się to dopiero w Kanadzie, gdzie przed rokiem miał tak poważny wypadek.

Sam weekend był zdominowany problemem z nawierzchnią, która została wymieniona. Jak się okazało asfalt w niektórych miejscach zaczął pękać, ale za sprawą pieczołowitych prac zdołano się uporać z tym problemem i GP Kanady ruszyło zgodnie z planem.

Robert Kubica utrzymał drugą pozycję startową, ale na szesnastym okrążeniu Adrian Sutil zaparkował swój samochód na poboczu i ze względu na to, że znajdował się on w niebezpiecznym miejscu, na tor wyjechał samochód bezpieczeństwa. Czołówka skorzystała z okazji i w momencie, gdy otwarto boksy zjechała do alei serwisowej. Robert Kubica i Kimi Raikkonen ustawili się obok siebie na końcu strefy serwisowej. Po chwili nadjechał Lewis Hamilton, który się zagapił i wyeliminował w ten sposób z wyścigu siebie i Fina. Krakowanin pojechał dalej, po zakończeniu neutralizacji uporał się z rywalami i objął prowadzenie w wyścigu.

Robert Kubica wówczas po raz pierwszy i jak dotychczas ostatni w swojej karierze w Formule 1 stanął na najwyższym stopniu podium. Pierwszą trójkę uzupełnił jego partner z ekipy BMW Sauber - Nick Heidfeld oraz David Coulthard.

Wielki powrót - oficjalne testy na torze Hungaroring

Nie mamy pewności, co do tego, czy Robert Kubica faktycznie wróci do Formuły 1 jako kierowca etatowy, ale mocno w to wierzymy. Jak będzie, to się okaże, ale trzeba podkreślić, że powrót Roberta Kubicy do samochodu Formuły 1 w najnowszej specyfikacji już się odbył i miał miejsce na początku sierpnia na torze Hungaroring.

Jeszcze kilkanaście miesięcy temu było to coś zupełnie nie do pomyślenia, nikt nie spodziewał się tego, że to właśnie w tym kierunku skręci życiowy los, fatum i przeznaczenie naszego jak na razie jedynego reprezentanta, który startował w Formule 1. Niestety jednak z tych testów z Renault poza tym, że krakowianin pokazał, iż jest w stanie prowadzić auto F1 niewiele wyniknęło. Ekipa z Enstone wcale nie musiała wyciągać ręki w kierunku Roberta, więc należy docenić także ich zaangażowanie w misję powrotu Roberta Kubicy do Formuły 1.

Image © Renault Sport F1

NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE