Menu

Pirelli: Podsumowanie sezonu 2017 w liczbach

Nowe regulacje sezonu 2017 przyczyniły się do zwiększenia prędkości samochodów F1, które stały się najszybszymi w historii sportu.

Z tego też względu zadaniem Pirelli było stworzenie nowych, szybszych i szerszych opon, które poradzą sobie ze zwiększonymi prędkościami w zakrętach oraz obciążeniami.

Pirelli pokusiło się o zestawienie liczb i informacji względem ubiegłego roku. Najszybsze okrążenie tegorocznych samochodów było średnio 2.968s szybsze niż w ubiegłym roku, z kolei czasy pole position o 2.450s.

Na powyższej grafice Pirelli podało różnice najszybszego okrążenia kwalifikacyjnego oraz najszybszego okrążenia wyścigowego wszystkich poszczególnych Grand Prix. Różnica pomiędzy sezonem 2016 a 2017 jest widoczna podczas każdego Grand Prix.

I tak: w Australii 2016 Lewis Hamilton w kwalifikacjach uzyskał 1:23.837, z kolei w 2017 jego wynik wyniósł 1:22.188. Różnica pomiędzy tymi czasami to -1.649s, co przeliczając na odległość na torze jest to 311m.

W wyścigu 2016 natomiast Daniel Ricciardo zanotował najszybsze okrążenie w czasie 1:28.997, a rok później Kimi Raikkonen pokonał je w 1:26.538. Różnica: 2.459.

Niemniej jednak podczas takich wyścigów jak Australia, Rosja, Wielka Brytania, Belgia, Malezja, Japonia, Stany Zjednoczone, Meksyk i Brazylia dobór mieszanek okazał się o jedną gamę miększą.

Dla przykładu w 2016 roku na Albert Park kierowcy korzystali z opon pośredniej, miękkiej i super miękkiej, natomiast rok później były to mieszanki miękka, super miękka i ultra miękka.

Ostatecznie kierowcy byli szybsi we wszystkich Grand Prix, niezależnie od doboru mieszanek względem ubiegłego sezonu.

Pirelli podało także zestawienie prędkości w czterech zakrętach trzech różnych torów.

TOR 2016 2017
Barcelona zakręt 3 212 kmh 248 kmh
Barcelona zakręt 9 215 kmh 245 kmh
Silverstone Copse 260 kmh 290 kmh
Spa Pouhon 253 kmh 2289 kmh

Kolejnym ciekawym spostrzeżeniem jest to, które mieszanki były najczęściej dobierane. Pokrywa się to niestety z aktualną krytyką kierowaną w stronę Pirelli odnośnie ich nowej gamy mieszanek i ewentualnego wprowadzenia opony super twardej.

Mieszanka super miękka pokonała w tym roku najdłuższy dystans wraz z Sergio Perezem, który przejechał na niej 6,261km. Kolejną mieszanką jest miękka, z której najcześciej korzystał Mercedes.

Najdłuższy dystans pośredniej opony to 587 km, a twardej 74 km.

Przyglądając się wszystkim mieszankom pod względem ogólnej liczby przejechanych kilometrów wygląda to następująco: super miękka 118,729 km, miękka, 94,893 km, ultra miękka 83,465 km, pośrednia 20,259 km, przejściowa 7,089 km, deszczowa 3,186 km, twarda 1,549 km.

Dlatego też Pirelli musi bronić swojej decyzji o wprowadzeniu opony super twardej na sezon 2018.

Po prostu, to nasze ubezpieczenie - mówił szef Pirelli, Mario Isola w rozmowie ze Speed Week.

Zasadniczo nigdy nie użyjemy super twardej opony, ale ciężko jest nam ocenić jak szybko nowe samochody będą rozwijane i czy niektóre zakręty staną się krytyczne.

INNE WAŻNE LICZBY

WYPRZEDZANIE

W swoim zestawieniu Pirelli wzięło pod uwagę tylko manewry na pełnych okrążeniach od startu do mety (nie liczyły się okrążenia wyjazdowe zjazdowe lub te, na których dany kierowca miał problemy techniczne i mechaniczne).

Suma manewrów wyprzedzania na przestrzeni całego sezonu: 435 (średnio 21,8 na wyścig).

Należy wspomnieć, że ilość manewrów wyprzedzania spadła o 47% względem ubiegłego sezonu.

W 2016 wyprzedzano 866 razy podczas 21 wyścigów, co daje średnią 41,23 na wyścig. W tym roku.

  • Największa ilość manewrów na suchym torze: 42 w Azerbejdżanie;
  • Największa ilość manewrów w deszczowych warunkach: 31 w Chinach;
  • Najmniejsza ilość manewrów wyprzedzania na suchym torze: 1 w Rosji;
  • Kierowca z największą ilością manewrów wyprzedzania: Daniel Ricciardo, 43 (w pojedynczym wyścigu, czyli GP Wielkiej Brytanii wykonał wyprzedzał aż 13-krotnie);
  • Najrzadziej wyprzedzani byli: Max Verstappen i Lewis Hamilton, 2

PIT STOPY

  • Łączna ilość wykonanych pit stopów: 533 (6 z nich było karą przejazdu przez aleję, a jeden karą postoju);
  • Średnio daje 26.7 pit stopów na wyścig i 1.5 na kierowcę w każdym wyścigu;
  • Największa liczba postojów miała miejsce w Azerbejdżanie: 41
  • Najmniej postojów odbyto w Australii: 18.

WYŚCIGI

Najdłuższy wyścig miał miejsce w Azerbejdżanie i trwał 2 godziny 3 minuty i 55.753s.

Najkrótszy miał miejsce na Monzy: 1 godzina, 15 minut i 32.312s. Wyścig na torze Monza był jednak najszybszym i najwyższa średnia prędkość wyniosła 243.626 kmh (Lewis Hamilton.

Najwyższą prędkość udało się rozwinąć Sebastianowi Vettelowi w Meksyku: 362.4 kmh.

18 najszybszych okrążeń odnotował Lewis Hamilton (7 w wyścigach i 11 w kwalifikacjach).

Największa liczba okrążeń na prowadzeniu również należy do Lewisa Hamiltona: 527.

Finałowa grafika dotyczy już opon 2018 oraz zespołów, które przejechały największy dystans podczas testów wraz z nowymi oponami Pirelli.

Z wykorzystaniem materiałów: Pirelli Image © Steven Tee/LAT Images/Pirelli

NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE