Menu

Podano szczegóły planowanych zmian w silnikach F1 na sezon 2021

GP Meksyku

FIA przedstawiła specyfikację nowej jednostki napędowej w Formule 1. Ma być ona ewolucją obecnego projektu.

W trakcie ostatnich miesięcy prowadzone były szeroko zakrojone konsultacje z wieloma producentami, w tym także tymi, którzy nie byli zaangażowani w Formułę 1. Dość szybko okazało się, że nieopłacalna jest zupełna rewolucja, jeśli chodzi o przepisy dotyczące jednostek napędowych.

Założenia dotyczące tego, jaki silnik będzie wykorzystywany od sezonu 2021 zostały już określone. Kolejnym zadaniem dla FIA będzie dopracowanie projektu i rozwój nowych jednostek napędowych.

Propozycja przedstawiona przez FIA oraz Formułę 1 optuje za pozostaniem przy obecnym silniku spalinowym 1,6 litrowym V6 turbo. Na tym jednak podobieństwa się kończą. Jednym z największych mankamentów obecnych motorów jest niewielki poziom generowanego hałasu. Dlatego też postanowiono zwiększyć maksymalną dozwoloną ilość obrotów na minutę o 3 tysiące. To powinno rozwiązać problem.

Nastąpi dość istotna zmiana w układzie elektrycznym. Zgodnie z oczekiwaniami wycofano się z używania generatora energii cieplnej (MGU-H). Głównym powodem takiej decyzji jest fakt, iż pomysł ten jest trudny do potencjalnego rozwinięcia i przyszłego stosowania na rynku motoryzacyjnym.

Straty mocy wywołane brakiem MGU-H ma nadrobić MGU-K, który stanie się bardzo interesującym systemem. Otóż kierowcy będą samodzielnie sterowali tym elementem jednostki napędowej - będą mogli przejść w tryb oszczędny, aby mieć do dyspozycji więcej mocy na innym etapie wyścigu. Wprowadzi to dość ciekawy element strategiczny.

Jednak w jednostkach napędowych będzie wykorzystywana pojedyncza turbosprężarka. Zostaną na nią nałożone limity wagi i wymiarów. Obowiązywać także będzie standardowa dla wszystkich zespołów elektronika i bateria magazynująca energię.

W ramach zmniejszenia ceny silników, postanowiono narzucić producentom ograniczenia dotyczące ich konstrukcji. Założenie jest takie, że każda jednostka napędowa będzie działała na zasadzie "plug-and-play", czyli niezależnie od tego, przez który koncern została wykonana, będzie pasowała do każdego samochodu.

Image © Mercedes AMG Petronas

NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE