Menu

Zapowiedź GP Stanów Zjednoczonych: Hamilton z szansami na przypieczętowanie tytułu

USA

Sezon 2017 Formuły 1 wkracza w finałową fazę. Przed kierowcami trzy amerykańskie rundy, które przygotują nas do finału tegorocznej rywalizacji w Abu Zabi.

Stany Zjednoczone mają bardzo bogatą historię motorsportową. Kolebką tego dziedzictwa jest tor Indianapolis Motor Speedway - drugi na świecie permanentny tor wyścigowy. Od 1911 roku cyklicznie rozgrywano tam jedne z najbardziej prestiżowych zawodów na całym globie, czyli słynny Indianapolis 500, w którym swoich sił w tym sezonie próbował Fernando Alonso.

Pierwsze oficjalne Grand Prix Stanów Zjednoczonych Formuły 1 rozegrano w 1959 roku na torze Sebring, gdzie triumfował Bruce McLaren, późniejszy założyciel zespołu wystawianego pod jego nazwiskiem. Dlatego też dla ekipy z Woking zawody w USA mają niezwykle duże znaczenie.

GP USA oprócz na Sebring także było organizowane na takich torach jak Riverside, Watkins Glen, Phoenix, w latach 2000-2007 Indianapolis. Po pięciu latach przerwy, w 2012 roku GP Stanów Zjednoczonych powróciło do kalendarza Formuły 1. Odtąd areną zmagań jest nowoczesny obiekt Circuit of the Americas w Teksasie.

Charakterystyka toru

Tor Ameryk na pierwszy rzut oka przypomina prawdziwy rollercoaster. Różnica pomiędzy najwyższym, a najniższym punktem tutaj wynosi 30,9 metra. Nie brakuje długich prostych, które powinny premiować kierowców korzystających z jednostek napędowych Mercedesa, szczególne znaczenie może to mieć na podjeździe do pierwszego zakrętu.

Dojazd do pierwszego wirażu jest tak wyprofilowany, że kierowcy nie widzą wierzchołka i odpowiednie wyhamowanie jest prawdziwą sztuką, przede wszystkim wtedy, gdy presja jest wysoka, a więc na okrążeniu kwalifikacyjnym lub przy ataku na rywala w trakcie wyścigu.

Złośliwi powiedzieliby, że Hermann Tilke "ściągał" projektując tor Circuit of the Americas. Znajdują się tutaj dwie sekcje zakrętów niemalże żywcem skopiowane z innych obiektów. Mowa o wirażach 2-6 przypominających kultowych zakrętów Copse, Maggots, Becketts z Silverstone. W trzecim sektorze natomiast kierowcy będą musieli stawić czoła czterowierzchołkowej sekcji 16-18 będących trochę mniej wiernym odwzorowaniem ósmego zakrętu z tureckiego toru Istambul Park.

Na torze znajduje się kilka miejsc do wyprzedzania. Idealnym do tego miejscem jest dwunasty wiraż. Jest on zakończeniem najdłuższej prostej na torze, gdzie oczywiście kierowcy będą mogli korzystać z systemu DRS.

Opony

Na GP Stanów Zjednoczonych Pirelli nominowało trzy najmiększe mieszanki ze swojej gamy. Niewykluczone, że umożliwi to kierowcom i zespołom zastosować bardziej niekonwencjonalną strategię podczas wyścigu.

Poniżej znajduje się zestawienie kompletów ogumienia, jakie zostały wybrane przez kierowców na weekend w Austin.

Pirelli

Zmiany w zespołach

Zespół Renault pozbył się Jolyona Palmera. Ciekawe swoją drogą, czy komuś będzie go brakowało... Trzeba przyznać, że potrafił skupić na sobie uwagę mediów.

Do ekipy z Enstone dołączy już od GP Stanów Zjednoczonych Caros Sainz. Za sprawą tego doszło również do przetasowań w Toro Rosso. Do podstawowego składu wrócił Daniil Kvyat, ale Pierre Gasly wystartuje w finale Super Formuły, gdzie będzie walczył o tytuł. Jego miejsce zajmie Brendon Harthley.

Pierwsza szansa na przypieczętowanie tytułu dla Hamiltona

Jeszcze dwa miesiące temu pewnie nikt by się tego nie spodziewał, ale rzeczywistość jest taka, że Lewis Hamilton ma bezpieczną przewagę nad Sebastianem Vettelem. W bieżącym układzie Brytyjczyk mógłby bezkarnie pauzować przez dwa wyścigi, a i tak prowadziłby w klasyfikacji generalnej.

Kierowca Mercedesa może przypieczętować czwarty mistrzowski tytuł już podczas GP Stanów Zjednoczonych, jeśli zdobędzie szesnaście punktów więcej od Sebastiana Vettela. Przekładając to na konkretne pozycje: Lewis Hamilton musi wygrać i liczyć na to, że Niemiec nie znajdzie się na wyższej pozycji niż szósta.

Drugi i ostatni scenariusz jest taki, że Lewis Hamilton zająłby drugą pozycję. Wówczas Sebastian Vettel mógłby maksymalnie uplasować się na dziesiątej pozycji, aby Brytyjczyk zapewnił sobie tytuł już w najbliższą niedzielę.

Informacje na temat Grand Prix Stanów Zjednoczonych

Zwycięzca wyścigu 2016: Lewis Hamilton, Mercedes AMG Petronas - 1:38:12.618
Pole position 2016: Lewis Hamilton, Mercedes AMG Petronas - 1:34.999
Najszybsze okrążenie wyścigu 2016: Sebastian Vettel, Scuderia Ferrari - 1:39.877
Pełna nazwa toru: Circuit of the Americas
Długość toru: 5.513 km
Ilość okrążeń: 56
Dystans wyścigu: 308.728 km
Dystans od pierwszego pola startowego do pierwszego zakrętu: 364 m
Ilość zakrętów lewych: 11
Ilość zakrętów prawych: 9
Rekord okrążenia w wyścigu: 1:39,347 (Sebastian Vettel, 2012)
Rekord okrążenia (Grand Prix): 1:34,999 (Lewis Hamilton, 2016, Q3)
Wybór opon: Ultramiękkie, Supermiękkie, Miękkie
Image © Red Bull Content Pool, Pirelli

NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE