Menu

Zapowiedź GP Japonii: Ostatnia nadzieja Ferrari?

Japonia

Szesnastą tegoroczną rundą mistrzostw świata Formuły 1 jest GP Japonii na torze Suzuka. Jak dotychczas bilans Ferrari po dwóch azjatyckich wyścigach jest tragiczny. Czy w ten weekend dopisze im szczęście?

GP Japonii jest najstarszym i jedynym kultowym wyścigiem Formuły 1 rozgrywanym w Azji. Miejscowa publiczność na przestrzeni tych lat przyzwyczaiła nas do prezentowania wielu niekonwencjonalnych gadżetów inspirowanych tym sportem. Standardem stały się już między innymi czapki z modelami samochodów Formuły 1.

Tor Suzuka jest powołanym do życia w 1962 roku obiektem należącym do Hondy. Jego pętla została zaprojektowana z myślą umożliwienia sprawdzenia wytrzymałości kolejnych modeli samochodów, czy to sportowych, czy to drogowych. Dlatego też zakręty są niezwykle wymagające i kierowcy muszą tutaj wznosić się na wyżyny swoich umiejętności.

Charakterystyka toru

Suzuka to jedyny w całym kalendarzu tor w kształcie ósemki. Najważniejsze dla kierowców jest tutaj znalezienie płynności. Jest ona nieoceniona w pierwszym sektorze, który zdominowany jest zakrętami w kształcie litery "S".

Drugi sektor wymaga od zawodników dużej precyzji w dwóch prawych wirażach 8 (Degnera) i 9. Z prędkości około 300km/h należy wyhamować o około 50km/h i zbalansować to idealnie ze skrętem w prawo, przy możliwie jak największej szybkości. Na poboczu jest żwir, więc margines błędu jest niemal zerowy.

Jedenasty zakręt obok ostatniej szykany jest tak naprawdę jedynym wolnym wirażem. To tam w wyścigu może dojść do ewentualnych manewrów wyprzedzania, o co jednak rokrocznie na torze Suzuka jest bardzo trudno.

Opisując ten obiekt, nie sposób ominąć dwóch sztandarowych zakrętów, stanowiących wizytówkę toru Suzuka. Mowa naturalnie o dwuwierzchołkowym, z wyjątkowo trudnym wyjściem wirażem Spoon. Niejednokrotnie zdarzało się kierowcom tutaj wcisnąć pełny gaz odrobinę za wcześnie i efektem tego była utrata kontroli nad tylną osią, a następnie uderzenie w barierę. Drugim z tych zakrętów jest 130R. Dzisiaj to, że jest pokonywany z gazem w podłodze, na nikim nie robi wrażenia, ale kiedyś było to spore wyzwanie.

Opony

Pirelli na GP Japonii nominowało opony pośrednie, miękkie i supermiękkie, czyli dokładnie te same mieszanki, co na poprzednią Grand Prix na torze Sepang. Taki, a nie inny dobór wynika z dużych sił, które oddziałują na ogumienie w szybkich zakrętach toru Suzuka.

Ostatnia szansa na zmianę bilansu dla Vettela?

Sebastian Vettel chyba nie mógł doczekać gorszej drugiej połowy sezonu. GP Singapur miał być dla niego mówiąc kolokwialnie pewniakiem, ale wszyscy pamiętamy, że Niemiec już na pierwszym okrążeniu zakończył swój wyścig. W Malezji powróciły problemy z turbo, a tuż po minięciu linii mety zderzył się z Lance Strollem.

Jeśli ktoś wierzy w przesądy, mógłby spytać, czy czterokrotny mistrz świata nie zbił lustra, albo czy przed jego bolidem nie przebiegł czarny kot. Fani Ferrari z pewnością liczą na to, że limit pecha został już wykorzystany na kilka lat do przodu.

Na papierze tor Suzuka wydaje się być dość neutralny, ze wskazaniem na walory aerodynamiczne Ferrari SF70-T. W pamięci należy mieć także zaskakująco dobry występ kierowców zespołu Red Bull Racing w Malezji. W przypadku problemów Mercedesa, mogą znaleźć się w dogodnej pozycji do sięgnięcia po kolejny dobry wynik.

Żarty się skończyły dla Sebastiana Vettela i jeżeli zależy mu na zdobyciu piątego tytułu, to czas najwyższy, aby Niemiec sięgnął po zwycięstwo i odrobił punkty w klasyfikacji do Lewisa Hamiltona. Lepszej okazji niż Suzuka może po prostu już nie być.

Pogoda

Według aktualnych prognoz synoptyków, możemy się spodziewać deszczowych i chłodnych piątkowych treningów na torze Suzuka. Z pewnością nie na to liczą zespoły, dla których niezwykle istotnym jest przygotowanie samochodów dalszą część weekendu Grand Prix. W sobotę i niedzielę na tym japońskim obiekcie ma być dość ciepło i słonecznie.

Informacje na temat Grand Prix Japonii

Zwycięzca wyścigu 2016: Nico Rosberg, Mercedes AMG Petronas - 1:26:43.333
Pole position 2016: Nico Rosberg, Mercedes AMG Petronas - 1:30.647
Najszybsze okrążenie wyścigu 2016: Sebastian Vettel, Scuderia Ferrari - 1:35.118
Pełna nazwa toru: Suzuka International Racing Course
Długość toru: 5.807 km
Ilość okrążeń: 53
Dystans wyścigu: 307.471 km
Dystans od pierwszego pola startowego do pierwszego zakrętu: 405 m
Ilość zakrętów lewych: 8
Ilość zakrętów prawych: 10
Rekord okrążenia w wyścigu: 1:31,540 (Kimi Raikkonen, 2005)
Rekord okrążenia (Grand Prix): 1:28,954 (Michael Schumacher, 2006, Q2)
Wybór opon: Supermiękkie, Miękkie, Pośrednie
Image © Scuderia Ferrari

NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE