Menu

Zapowiedź GP Wielkiej Brytanii: Dom Formuły 1

Silverstone

Dziesiątą rundą tegorocznych mistrzostw świata Formuły 1 jest rozgrywane na torze Silverstone Grand Prix Wielkiej Brytanii. To tutaj narodziła się historia tego sportu. Faworytem tłumnie gromadzącej się w tym miejscu publiczności jest oczywiście Lewis Hamilton. Czy Brytyjczyk zwycięży po raz piąty w karierze w domowej Grand Prix?

13 maja 1950 odbyła się pierwsza w historii Grand Prix Formuły 1. Areną zmagań był powstały na bazie lotniska wojskowego z czasów drugiej wojny światowej tor Silverstone. Wyścig ten wygrał Giuseppe Farina w Alfa Romeo.

Grand Prix Wielkiej Brytanii Formuły 1 rozgrywane było na trzech torach Aintree, Brands Hatch, a nieprzerwalnie od 1987 Silverstone jest gospodarzem tej imprezy.

Tor Silverstone nie tylko ze względu na historię jest uwielbiany przez kierowców. Okrążenie w obecnej konfiguracji tego obiektu rozpoczyna się od dwóch szybkich zakrętów, prawego Abbey i lewego, mniej wymagającego Farm. Następnie dwa wolne wiraże Village i The Loop wiodą w kierunku pokonywanego pełnym gazem Aintree, gdzie zawodnicy się rozpędzają przed prostą Wellington. Pierwszy sektor kończy się na hamowaniu do Brooklands.

Kierowcy zaczynają drugi sektor od relatywnie wolnych zakrętów Brooklands i dość szeroko wyprofilowanego nawrotu wiodącego na starą prostą startową. Następnie tuż po wirażu Copse jest umiejscowiona legendarna sekcja zakrętów Maggots, Backetts, Chappel. Kierowcy dzięki tegorocznemu dociskowi będą pokonywali to miejsce z niewyobrażalnymi prędkościami, co również będzie przekładało się na przeciążenia.

Trzeci sektor rozpoczyna się od wyjścia na prostą Hangar. Kierowcy rozwijają tam prędkości sięgające 330 km/h, aby następnie znacznie zwolnić do zakrętu Stowe. Wyjście z tego wirażu jest dość trudne i w przeszłości nie jednokrotnie zdarzało się, że zawodnicy tracili tam kontrolę nad samochodami i kończyli w barierze.

Okrążenie toru Silverstone kończy dziewięćdziesięciostopniowy zakręt Vale i dwa prawe wiraże wiodące na prostą startową.

FIA zdecydowała przygotować dwie strefy na torze Silverstone. Pierwsza z nich umiejscowiona jest na prostej Wellington, a druga na prostej Hangar. Obie z nich stwarzają dobre okazje do wyprzedzania podczas wyścigu.

Dokonano w tym roku także kilku drobnych zmian. Na poboczach zakrętów 1, 2, 6, 9, 15 i 16 zwiększono bariery z opon i TecPro. Podwójne krawężniki umieszczono na wyjściu z 9 i 18 wirażu.

Pirelli ze względu na duże siły działające w szybkich zakrętach na Grand Prix Wielkiej Brytanii nominowało opony supermiękkie, miękkie i pośrednie.

Każdy z kierowców mógł dowolnie wybrać ilość kompletów poszczególnych opon. Reprezentanci Mercedesa i Williamsa zdecydowali się na zachowawczy dobór porównywalnej liczby zestawów miękkich i supermiękkich.

Kierowcy Ferrari, McLarena i Toro Rosso postanowili wybrać więcej opon supermiękkich, kosztem ogumienia miękkiego i pośredniego.

Pogoda przez cały weekend na torze Silverstone nie będzie rozpieszczała. W piątek będzie przeważnie pochmurno, a temperatura powietrza nie przekroczy 20 stopni Celsjusza. Odrobinę cieplej ma być w sobotę i niedzielę. Szanse na opady są niewielkie.

Najlepszy czas okrążenia na torze Silverstone należy do Lewisa Hamiltona. Brytyjczyk w zeszłym roku zdobył pole position za sprawą czasu 1:29,243. W tym roku w zasięgu kierowców może być również najszybszy rezultat wyścigu. W sezonie 2010 Fernando Alonso uzyskał wynik 1:30,874.

W ten weekend na torze Silverstone czeka nas kolejna odsłona pojedynku pomiędzy Sebastianem Vettelem a Lewisem Hamiltonem. Wydaje się, że Mercedes powinien mieć wyraźną przewagę nad Ferrari ze względu na długie proste i szybkie zakręty, które premiują szeroki rozstaw osi.

Trudno jednak ocenić, jak poszczególne samochody będą sobie radziły z doprowadzeniem opon do właściwej temperatury i możliwie najlepszym wykorzystaniu ich potencjału. Dlatego też istnieje ewentualność, że Mercedes wcale nie musi być dominującą siłą podczas tegorocznej Grand Prix Wielkiej Brytanii.

Image © Red Bull Content Pool

NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE